Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Har begynt å tenke


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Gjest Ziggy Stardust

Har jo som sikkert de fleste har fått med seg skaffa meg en Silver Jubilee 2555 med 4x12 kasse.

Den ampen er jo faktisk låter jo faktisk enormt. Dritbra for meg som er blandt anna ihugga GNR fan.

Eneste problemet er vel at jeg føler den kan bli litt for highgain-ish for meg.

Liker å spille mye rock som krever en litt mindre brutal tone. Like mye 70/60's rock.

Er derfor litt rådløs på hva jeg skal gjøre. Er jo utrolig glad i denne ampen men føler at kanskje trenger

en amp med litt mindre gain, til litt roligere rock ala BigBang feks.

Ville det vært helt idiotisk av meg og selge/bytte vekk en så genial amp, og en som er rimelig vanskelig å få tak i føler jeg.

Trenger noen tips eller gode råd.

Sliter med det samma på øksa mi. Den er jo egentlig drømmeøksa, men fra tid til anna kunne jeg tenkt meg en Goldtop med P90's.

Er det bare GAS'en som tar meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du er inne på et fornuftig - og farlig spor. Hvor man vil være lydmessig er til syvende og sist en personlig sak. Høres ut for meg som om du kanskje burde prøve å roe ned på gain av og til - forsterkern din KAN det også faktisk ;) Og, bruk mellomtonen din. Nivået på den kan gjøre mye fra og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ha meget smale problemer med å få de lydene med den ampen. Det er jo ikke sånn at den ikke har EQ du kan stille på, og dermed bare har en lyd. I verste fall synes jeg du kan beholde den og sjekke ut en Peavey Windsor, skal visst låte helt vilt bra til prisen (4500-5000) når det gjelder eldre britiske lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at du kan dra ut gain-knotten så får du kanskje mer den tonen du er ute etter (altså på clean-kanalen). Eneste problemet er jo at du da ikke har en clean kanal. Evt. bare bruke clean kanalen og heller putte en pedal i front (noe jeg gjør, men da for å få en enda mer highgainish tone)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de tinga Skrydstrup nevnte på godlyd seminaret.

Det er så jævlig mange gitarister som er på evig jakt etter den lille boksen eller dingesen som skal fikse det siste lille som de mangler på lyden sin, og så har de aldri egentlig sett på om de faktisk har riktig gitar og amp. Det er jo det som er hele utgangspunktet. Hvis ikke det er på plass vil de aldri bli fornøyd. Tror mange kunne spart endel penger her...

Jeg sier ikke at dette gjelder for deg. Det er jo tross alt en relativt fleksibel amp du har der og jeg ville tilbragt litt mer tid med å skru lyd for å finne ut om du finner det du er ute etter. I tillegg så syntes jeg mange henger seg for mye opp i om de har akkurat rett lyd til det de spiller. Tror ikke publikum bryr seg stort om hvilket serienummer som står på marshallen din så lenge det låter greit og du spiller fett.

Hvis du vil ha hemligheten bak god lyd så er det å skru gain ned og master opp.

Når det gjelder gitar så er det vel ingen som bare har en gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo som sikkert de fleste har fått med seg skaffa meg en Silver Jubilee 2555 med 4x12 kasse.

Den ampen er jo faktisk låter jo faktisk enormt. Dritbra for meg som er blandt anna ihugga GNR fan.

Eneste problemet er vel at jeg føler den kan bli litt for highgain-ish for meg.

Liker å spille mye rock som krever en litt mindre brutal tone. Like mye 70/60's rock.

Er derfor litt rådløs på hva jeg skal gjøre. Er jo utrolig glad i denne ampen men føler at kanskje trenger

en amp med litt mindre gain, til litt roligere rock ala BigBang feks.

Ville det vært helt idiotisk av meg og selge/bytte vekk en så genial amp, og en som er rimelig vanskelig å få tak i føler jeg.

Trenger noen tips eller gode råd.

Sliter med det samma på øksa mi. Den er jo egentlig drømmeøksa, men fra tid til anna kunne jeg tenkt meg en Goldtop med P90's.

Er det bare GAS'en som tar meg?

Du får se på om det er du som spiller på utstyret eller utstyret som spiller på deg. Med det mener jeg at en bør ikke bli for opptatt med "Padleåra" er den eller den klassiske modellen eller om kassen med elektroniske duppedingser og radiorør er den og den årgangen. Lyden er det viktigste. Hvis du føler at du trenger et mer sniller forsterker, så burde du ikke føle deg dårlig for det at du kanskje da må gi slipp på Marshallen til fordel for en Vox, en Fender eller en Orange. Lyden din sitter som sagt i ditt øre. Men på den andre siden, hva er galt med å bruke to forsterkere. Kjøp deg en grei Vox AD VT forsterker og still inn noen gode lyder for å spille gammel rock med både amerikansk og britisk tone, og behold Marshallen for det den er verd. Tross alt, det er lov å bruke flere enn 1 forsterker. Samme med gitaren og. Det fins som sagt ikke en "altmulig" gitar som låter både som en Telecaster, Jazzmaster, Strat, Gold Top og en Martin på samme tid. Skaff deg flere. Selv har jeg to el gitarer og to akkustiske. Men skal innrømme at jeg savner selv og en Goldtop med P90. Det er bare du som vet svaret på hva du bør gjør som blir riktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke publikum bryr seg stort om hvilket serienummer som står på marshallen din så lenge det låter greit og du spiller fett.

Ikke sant!

Kanskje, bare kanskje vil andre gitarister mene at lyden ikke er helt autentisk, men den jevne publikummer synes det viktigste er at det låter BRA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og uansett for å få denne autentiske classic rock lyden så må du nok in på

en plexi eller lignende.

Dette betyr low gain og ingen master volum, som igjen betyr sinnsyke

mengder volum. du vil mest sannsynlig klare deg veldig greit med ampen du har nå.

Bare å prøve seg fram og skru litt.

Den jubilee serien er en av de få moderne marshallene jeg sikkler etter.

Og jeg er en hund etter alt som lukter av vintage. (for det meste da)

Og classic rock er grunnpilaren i alt av musikals jeg omgjør meg med.

Endret av Stargazer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og uansett for å få denne autentiske classic rock lyden så må du nok in på

en plexi eller lignende.

Dette betyr low gain og ingen master volum, som igjen betyr skinnsyke

mengder volum.

Exactly og hvor ofte har du mulighet til å spelle så jævlig høyt? ikke mange lydmenn som setter no særlig pris på det lenger...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.