Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mørk kjellerblues


morten_asl

Anbefalte innlegg

Am og E?

Jeg synes kansje det var litt lite planlagt. Jeg synes soloen ble alt for tilfeldig, og det virker som du er beskjeden på soloen, og at du er litt usikker på hvor du og hva du skal spille. Rett meg viss det er feil.

Ellers synes jeg det var bra, fin lyd i gitaren, med litt mere anstrengelser på soloen kunne det ha blitt ganske så bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

Jeg er ganske enig med det du sier, det var litt bare for å eksprimentere. Am og E er helt korrekt, jeg skulle nok pønsket på noe bedre, jeg likte ikke klangen noe særlig selv.

Jeg har aldri komponert noe før, så det er kjekt å få tilbakemeldelse. :)

Jeg må nok komme meg ut av faste posisjoner og lære meg skikkelig improvisasjon utenfor de pentoniske skalaene. Uten å lenke det til dette klippet, så blir jeg litt fastlåst i ting som de gamle heltene gjorde, så jeg må jobbe litt med å personisere stoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du vill ha et tips om ENKEL måte og utvide improviseringa di innen pentatoniske skalaer og soloer, så

spiller du Am skala sammen med pentaton skalan.

Dette er hovedsakelig alt jeg bruker i min impro innen pentatoniske-relaterte soloer. Jeg utvider horisonten med litt mere eksotiske skalaer som Hirajoshi. Den passer ypperlig også, selv om det gir en heeelt annen følelse en moderne rock and roll.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[n00b -mode] <-- NB!

Jeg syns det var stilig...! Hvordan spiller du, rent teknisk? Am og E ? Vil det si du fingerpicker akkordene mens du samtidig spiller moll pentatonisk over? Hvilken pent. skala velger du? E ? A er jo IV-akkord i E-dur, så det burde gå fint..?

Viss du vill ha et tips om ENKEL måte og utvide improviseringa di innen pentatoniske skalaer og soloer, så

spiller du Am skala sammen med pentaton skalan.

Dette er hovedsakelig alt jeg bruker i min impro innen pentatoniske-relaterte soloer. Jeg utvider horisonten med litt mere eksotiske skalaer som Hirajoshi. Den passer ypperlig også, selv om det gir en heeelt annen følelse en moderne rock and roll.

Spille Am-skala sammen med den pentatoniske? Altså, "vanlig" A mollskala (1, 2, b3, 4, 5 osv...), men legge til b7 fra moll pentatonisk? Eller har jeg misforstått?

[/n00b-mode]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Maq: Takk for tipset, det er sånne som deg som gjør at selv en nybegynner får lyst til å poste. :)

Koffek: Takk.

Det jeg gjorde var å spille helt plain fingerspill med skiftende basstone eller hva man kan kalle det. Det jeg gjorde bare for å teste det ut var å spille vanlig blues pent. skala i 1. posisjon (mener jeg det er), hvor grunntonen ligger på E-strengen. Så det ble skiftende mellom A og E blues skalaen.

Jeg håper du forstår hva jeg mener.

Hvis jeg får komme med tips selv, så ville jeg ha skiftet til en litt mer nyskapende progresjon og pugget de aktuelle skalaene i det området jeg ønsker å spille i. Å skifte posisjon under spillingen er ganske bra for å få mer dynamikk.

Jeg gjorde denne for å føle dynamikken i musikken selv, så det neste jeg poster i innspillingsdelen her er forhåpentligvis en helt annen sjanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[n00b -mode] <-- NB!

Viss du vill ha et tips om ENKEL måte og utvide improviseringa di innen pentatoniske skalaer og soloer, så

spiller du Am skala sammen med pentaton skalan.

Dette er hovedsakelig alt jeg bruker i min impro innen pentatoniske-relaterte soloer. Jeg utvider horisonten med litt mere eksotiske skalaer som Hirajoshi. Den passer ypperlig også, selv om det gir en heeelt annen følelse en moderne rock and roll.

Spille Am-skala sammen med den pentatoniske? Altså, "vanlig" A mollskala (1, 2, b3, 4, 5 osv...), men legge til b7 fra moll pentatonisk? Eller har jeg misforstått?

[/n00b-mode]

Jeg mente ikke at man mikser pentatonisk og moll, men at man spiller moll separert fra pentatonisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å spille helt plain fingerspill med skiftende basstone eller hva man kan kalle det. Det jeg gjorde bare for å teste det ut var å spille vanlig blues pent. skala i 1. posisjon (mener jeg det er), hvor grunntonen ligger på E-strengen. Så det ble skiftende mellom A og E blues skalaen.

Aah.. Ok. Gjorde du en innspilling, og brukte det som backing-track, eller spilte du BÅDE fingerspill og pentatonisk solo på en gang?

Jeg mente ikke at man mikser pentatonisk og moll, men at man spiller moll separert fra pentatonisk

Altså spille en Am-skala over en Am-akkord i bakgrunnen?

Tillegsspm: når man spiller f.eks. en A-blues, kan man spille både A, D, og E som komp til en Am pentatonisk skala... Ikke sant? Hvordan blir det om man bytter til f.eks. D pentatonisk når kompet bytter til D? Gjøres det ikke mye sånn i jazz?

Hva hvis man spiller en mollskala over et moll-blues -komp; eks: Am komp, Am-skala. Skal man bytte skala når kompet bytter til Dm eller Em? Har ikke gitaren min i nærheten (på ferie i Norge, gitaren er i Danmark), så jeg har ikke mulighet til å prøve selv akkurat nå.

Bør jeg kanskje stille disse spm. under 'teknikk' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.