Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ta bedre vare på ditt gitarutstyr.


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Gjest Ziggy Stardust

Har i det siste merka at jeg begynner å bli en smule redd for at gitarutstyret mitt blir for lett herpa. Mao jeg tror ikke tar godt nok vare på babyene mine. Når jeg fikk men Les Paul var det jo riktignok litt beltespennemerker bakpå men dette har i det siste utviklet seg til å bli rimelig brutalt! Baksiden er mildt sagt herpa med store, dype og stygge riper over ca hele baksia. Greit at baksia ikke spiller så mye rolle men har ikke lyst å herpe gitaren helt i tilfelle videresalg. (Frister med en eller anna Lester i burst)

Neste greia er halsen. Legger ved noen bilder og et spørsmål. Er det bare meg eller begynner dette å ligne

på fretwear? Gitaren er 4 år så er litt ukult om det kommer allerede nå.

fret1.jpg

fret2.jpg

Ellers noen tips til å holde liv i gitaren sin? Vil ikke at min kjære gitar skal bli vintage . Kanskje litt i tidligste laget ;)

Over til ampen:

Har jo skaffa meg en Silver Jubilee og som de fleste veit er denne grå/hvit. Men syns min er kanskje i litt vel

gråeste laget iforhold til andre Silver Jubilee jeg ser der ute på markede. Er det noen som har noen tips på hvordan rengjøre tolex?

Likte ikke tanken på om gitarutstyret mitt begynner å forfalle.

Tenkte kanskje vi kunne ha en tråd med generelle tips til å ta vare på gitarutstyret evnt hvordan "pusse de opp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis av meg kjøpte en Jubileestack da de kom på markedet. De er grå. De andre du har sett, er sannsynligvis bleket av lys etc..

Fretwear kommer ikke med alder på gitar, men med spilling. Spiller du mye, slites de fortere:D

Det kan godt være wear etter 4 år med mye spilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan feil vei?

gitaren skal henge oppi "koppen" som sitter på bandolæret sånn at gitaren ikke faller ned selv om låsebolten løsner. Så hvis du ser ned på gitaren stående så skal åpningen på låocken være opp. På bildet ser det ut som den er nedover eller ut til siden. Det skal være dobbel sikring i både det at du har låsebolten som låser straplocken og det at gitaren blir hengende i "koppen" om låsen låsebolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gripebrettet så litt "tørt" ut... hadde noe lignende på lestern min å...

leverte den inn der jeg kjøpte den, å fikk det olja, ble mye bedre

ja kansje litt olje hadde gjort susen på gripebrettet...dette kan du gjøre selv ved neste

strengeskift.kjøper lem oil på musikk sjappa å smører på når du har tatt av strengene

(smør på ,la virke en stund så tørk av)treverket vil skinne etterpå skal du se.

Når det gjelder bånda ser det ut som vanlig slitasje ,ikke noe problem kan files når det begynner å klirre.

er også skeptisk til straplocken din,det aller farligste med den er at ved hyppig bruk skrur

reimfestet seg ut.noe som kan medføre en tur i gulvet.

jeg selv tok til slutt ut skruen å satte litt lim på den,det gjorde susen.ellers kan det vær verdt å nevne

at gotoh har et mye bedre straplock system...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

gripebrettet så litt "tørt" ut... hadde noe lignende på lestern min å...

leverte den inn der jeg kjøpte den, å fikk det olja, ble mye bedre

ja kansje litt olje hadde gjort susen på gripebrettet...dette kan du gjøre selv ved neste

strengeskift.kjøper lem oil på musikk sjappa å smører på når du har tatt av strengene

(smør på ,la virke en stund så tørk av)treverket vil skinne etterpå skal du se.

Når det gjelder bånda ser det ut som vanlig slitasje ,ikke noe problem kan files når det begynner å klirre.

er også skeptisk til straplocken din,det aller farligste med den er at ved hyppig bruk skrur

reimfestet seg ut.noe som kan medføre en tur i gulvet.

jeg selv tok til slutt ut skruen å satte litt lim på den,det gjorde susen.ellers kan det vær verdt å nevne

at gotoh har et mye bedre straplock system...

Måtte lime Epiphonen.

Men har mista locken på andre siden så skal ha ny. Hvordan er Gotoh sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt vanskelig å forklare.

gotoh sitt system har et kulelager med en lås som vris på plass

inni reimfestet,dette går rundt inni reimfestet men med mye mindre friksjon enn schaller sitt.

dette pga kulelageret.

dette systemet har aldri så mye som rikket reimfestet hos meg..

Desverre har jeg ikke sett dette systemet i butikken,men spør så kan de sikkert skaffe.

mitt følgte med en sinnsykt sjelden j-custom som jeg kjøpte i 97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.