Web Analytics
Jump to content

Konflikt med parallel effekt-loop.

Torh
 Share

Recommended Posts

Jeg har en forsterker med parallel effekt-loop (den går fra 10% wet til 90%). Når jeg bruker DD-20 i denne, får jeg en lav-frekvent lyd som pulserer jevnt. Kan minne litt om en motorbåt. Mest tydelig når jeg ikke spiller noter, men når jeg spiller, virker det nesten som om det jeg spiller gjennomgår noe som får den til å høres ut som en tremolo.

Det virker som om det er smooth-effekten på DD-20 som skaper dette. Det er ihvertfall hva jeg foreløpig har erfart. Det jeg kan si foreløpig er at smooth-effekten er delay med litt romklang.

Jeg setter mixen på DD-20 fullt, og kjører ned mixen på effekt-loopen på forsterkeren dit jeg ønsker den. Bruker -20 i output på DD-20 (kan bruke +4, men da blir den samtidig dramatisk mer støyende).

Hva kan jeg gjøre med loopen? Er det dette som er out-of-phase problemet med effekt-looper? Vet det finnes en enkel mod for å gjøre den seriell, men jeg vil gjerne høre om dette er veien å gå før jeg evt. går til verks.

Hva kan jeg gjøre med loopen? Er det dette som er out-of-phase problemet med effekt-looper? Vet det finnes en enkel mod for å gjøre den seriell, men jeg vil gjerne høre om dette er veien å gå før jeg evt. går til verks.

så lenge du kjører mix på DD-20 på fullt skal det ikke komme noe tørrlyd gjennom denne. Da skal du jo heller ikke få noen fase problemer. Er problemet der hele tiden eller bare på enkelte effekter. Skjer det også når du stå ri bypass?

Probelemet kommer ved bruk av smooth-effekten... Har ikke merket noe av dette ellers. Når den er bypasset forsvinner også ulyden.

Hm, «så lenge du kjører mix på DD-20 på fullt skal det ikke komme noe tørrlyd gjennom denne.» Jeg trodde at vått signal (det som kjøres gjennom DD-20) kommer tilbake til power-seksjonen, og der blandes det med tørr lyd, og at det er det som skaper problemet...? Loopen min går bare opp til 90%, så det vil jo alltid være litt tørr lyd igjen i forsterkeren...

Edited by Torh

Probelemet kommer ved bruk av smooth-effekten... Har ikke merket noe av dette ellers. Når den er bypasset forsvinner også ulyden.

Hm, «så lenge du kjører mix på DD-20 på fullt skal det ikke komme noe tørrlyd gjennom denne.» Jeg trodde at vått signal (det som kjøres gjennom DD-20) kommer tilbake til power-seksjonen, og der blandes det med tørr lyd, og at det er det som skaper problemet...? Loopen min går bare opp til 90%, så det vil jo alltid være litt tørr lyd igjen i forsterkeren...

Når du kjører med parallel loop så skal tørrlyden gå i forsterkeren og kun effekt lyd ifra DD-20'en. Så du må sette output mode i DD-20en til mode2 A:DIR/B:EFX og bruke output B som gir bare effektlyd.

hmmm, ok back to basic.

Sett opp en vanlig delay. Når DD-20 er av skal du ikke ha no lyd ut av den overhode. Fungerer det greit?

Slå på delay. Da skal kun ekkoene komme fra DD-20. Fungerer dette greit?

Hvis det kun er smooth som har problemet så bare drit i den effekten...........

Fungerer greit det ja. Men, har gått over alle effektene nå, og det er smooth og dual (en kort og en lang delay) som skiller seg ut hva gjelder forstyrrelsen. Vil tro at den korte delayen i dual virker som en slags romklang, og da er det vel delay med romklang som er kilden til frustrasjonen. Hadde vært fint hvis det gikk an å fikse dette med en seriell mod, for det er jo ikke meningen at DD-20 skal respondere slik. Men om det ikke går så får det bare være, og kjøre på vanlig delay som du sier.

Edited by Torh

Ehm, jeg vet ikke helt hvordan jordsløyfer oppstår. Ampen er koblet rett i en stikk-kontakt i veggen, adapteret til DD-20 likeså... Mulig pulseringen er repeatsene, men pulseringen ligger lavt i frekvens, langtifra så høyt som notene jeg spiller på gitaren: som en dyp «chug-chug-chug» (motorbåt-lyd).