Web Analytics
Jump to content

Holder på å skifte rør


Guest Ziggy Stardust
 Share

Recommended Posts

Guest Ziggy Stardust

Ja, da var jeg igang med å prøve å skifte rør for første gang i nye ampen. Utrolig nok står orginalrøra enda i, så jeg aner ikke hvilke rør som står i. Pigga iaffal ned å kjøpte 4 stk EL34 EH og 3 stk Sovtek 12ax7.

Nå har jeg fått ut gamlerøra og tenkte og sette inn de nye. Problemet er at på de gamle EL34 er alle

hulla opptatt, mens på de jeg har kjøpt er det tydeligvis 1 pin mindre. Ser rett ut slett ut som det mangler en,

derfor er jeg usikker på om denne kan settes nedi hvilken vei som helst eller er det ett bestemt hull som ikke

skal brukes?

Det andre gjelder inngangsrøra. Leste et sted at det går greit å skifte EL34 rør uten å justere bias men skifter

man inngangsrøra blir man nødt til å justere bias. Stemmer dette?

Da venter jeg isåfall med å sette inn røra og lar en som kan justere bias gjøre dette. Føler en anna burde gjort

det anyway, men eneste jeg fikk tak i å hjelpe meg kunne ikke før om 'en ukes tid'

Noen som veit noen som kan hjelpe å justere bias/skifte rør i Krsand området?

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var jeg igang med å prøve å skifte rør for første gang i nye ampen. Utrolig nok står orginalrøra enda i, så jeg aner ikke hvilke rør som står i. Pigga iaffal ned å kjøpte 4 stk EL34 EH og 3 stk Sovtek 12ax7.

Nå har jeg fått ut gamlerøra og tenkte og sette inn de nye. Problemet er at på de gamle EL34 er alle

hulla opptatt, mens på de jeg har kjøpt er det tydeligvis 1 pin mindre. Ser rett ut slett ut som det mangler en,

derfor er jeg usikker på om denne kan settes nedi hvilken vei som helst eller er det ett bestemt hull som ikke

skal brukes?

Det andre gjelder inngangsrøra. Leste et sted at det går greit å skifte EL34 rør uten å justere bias men skifter

man inngangsrøra blir man nødt til å justere bias. Stemmer dette?

Da venter jeg isåfall med å sette inn røra og lar en som kan justere bias gjøre dette. Føler en anna burde gjort

det anyway, men eneste jeg fikk tak i å hjelpe meg kunne ikke før om 'en ukes tid'

Noen som veit noen som kan hjelpe å justere bias/skifte rør i Krsand området?

Tror nok biasen bør justeres når det er så lenge siden forrige rørskift gitt?

Og fremdeles lurer jeg på, hvor kjøpte du ampen til den latterlig lave prisen? ;)

Link to comment
Share on other sites

1 pin for mye? Kan ikke skjønne det.

Skifter du kun preamprørene, trenger du ikke tenke på bias. Bias går kun på sluttrinnet. Vaneligvis går det greit å skifte sluttrinnrør om du velger samme type rør (og kjøper matchet og at de ligger sånn nogenlunde rundt det som er vanelig for den type rør). Men om det låter tamt eller om rørene gløder litt vel voldsomt, må du nok ta en biasjustering.

Forresten: sikker på at det er el34 rør som stod i fra før? Om det er 5881 eller noen andre så MÅ du justere bias...

Edited by acron
Link to comment
Share on other sites

Det varierer litt hvor mange pinner som er i bruk på soklene, men det skal uansett være en senterpinne på de store som gjør at røret passer bare en vei. De små er også konstruert slik at du ikke kan sette de feil.

Bias kan godt trenge justering, men sjansene er OK for at ting er helt greie. Men kanskje greit at en tech i det minste sjekker at den er OK, hvis du er hotbiased kan det forkorte levetiden til rørene helt fra litt til dramatisk.

Og nei, bias i et slikt utgangstrinn avhenger ikke av røra i preampen. Inngangsrøra har som oftest katodebias - og de trenger ikke justering.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ziggy Stardust

Mao jeg kan plugge inn nye røra og teste uten at det kan gjøre noe skade?

Slik jeg forstod det trengte man ikke å justere bias når man skifta ingangsrør (12ax7),

det kunne være man trengte å skifte på utgangsrøra (EL34) men da bare om man bytta merke.

Tar jeg ikke heelt feil er det Electro Harmonix som sto i fra før, så kanksje jeg bare bør plugge i og prøve ampen.

Slashaxl: Jeg fant den på et forum som igrunn ikke har noenting med gitar og gjøre. En som ymtet til at han

skulle selge Marshallen sin og jeg grep sjangsen. :)

Link to comment
Share on other sites

1 pin for mye? Kan ikke skjønne det.

Skifter du kun preamprørene, trenger du ikke tenke på bias. Bias går kun på sluttrinnet. Vaneligvis går det greit å skifte sluttrinnrør om du velger samme type rør (og kjøper matchet og at de ligger sånn nogenlunde rundt det som er vanelig for den type rør). Men om det låter tamt eller om rørene gløder litt vel voldsomt, må du nok ta en biasjustering.

Forresten: sikker på at det er el34 rør som stod i fra før? Om det er 5881 eller noen andre så MÅ du justere bias...

hei hei hei hvis det er 5881 som er rørtypen som stod i "beware" dette er samme klasse som 6L6 rør

dvs.medmindre denne ampen har en switch en plass for 6L6-el34 og vice verca

kan du ikke bruke el34 rør.disse passer rett å slett ikke.

Du bør definitivt levere ampen inn til fagfolk for rørskift og bias justering,dette høres ikke ut som noe du har

så mye peilling på.Husk at det er mye spenning inni en rør forsterker så inni der bør du overlate til fagmann.

De fleste marshall ampene har el34 Untatt de som kom rundt 90-tallet (eks.jcm900)

Link to comment
Share on other sites

Guest Ziggy Stardust

Ser jo nå at det er ingen problem å sette røra på plass. Eneste jeg er skeptisk til er å plugge den i uten å få justert bias. Jeg har nettop fått ampen og er usikker på om jeg vil høre om den er hotbiased eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

"Silver Jubilee" models 2550 through 2555

V1 is the first preamp. Recommend a low-noise type with a coiled heater, such as NOS 7025s or ECC83s. JJ ECC83s and Sovtek 12AX7LPSs or EHs are suitable. NOS 5751s recommended if lower gain is desired.

V2 is the driver and cathode follower for the tone controls. A low noise tube is not critical, however the heater-cathode insulation must be good quality. NOS JAN 12AX7s are recommended for this position. We understand that some technicians recommend Ei or JJ ECC83s for this duty.

V3 is the phase inverter. A low noise tube is not critical, however the heater-cathode insulation must be good quality. NOS JAN 12AX7s are recommended for this position. We understand that some technicians recommend Ei or JJ ECC83s for this duty.

Power tubes are 2 x EL34 in 50-watt models, 4 x EL34 in 100-watt models. The Mk II models were designed for 6550s, and can also accept KT88s or EL34s. Bias adjustment is MANDATORY.

Fant dette håper det hjelper..

Link to comment
Share on other sites

Guest Ziggy Stardust

Jess, det hjalp meg en god del.

Får jeg prøve å få tak i en radiofyr eller lignende som kan gjøre dette. Man finner fort ut at Krsand mangler

en hel del fagfolk etter man har tatt en liten ringerunde på dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ziggy Stardust

Heh, høres bra ut ;) Men sånn for nysgjerrighetens skyld.

Hvordan foregår justering av bias? Er det vanskelig, hva trenger man?

Link to comment
Share on other sites

Et multimeter og en skrutrekker :)

BIAS-strømmen kan måles av mellom center tap'en på primærsiden av utgangstrafoen og pin 3 på røret. Ampen må stå helt på, alle knotter på 0 og gitaren koblet ut.

Har den trimpot's er det ikke noe stress, hvis ampen har fixed bias er det værre.

Link to comment
Share on other sites

Jepps. Skjønt, ser ikke helt behovet for å ta ut gitar da. Men som oftest er den uansett i veien, så OK ;) holder om mastervolum er dratt ned og det ikke er noe signal til powerampen.

Biasmåling skjer på den måten at man måler strømmen som går fra B+/høyspent på trafoen ut til rørets anode/plate, eller strømmen fra katode til jord. To sider av samme sak. Metoden som Gnome forteller baserer seg på at et multimeter i strømmodus representerer en svært lav impedans sammenlignet med viklingene i trafoen, og ser ut som en kortslutning rett til anode på røret, altså pinne 3. "All" strømmen vil derfor gå gjennom multimeteret i stedet for gjennom trafoen, som det normalt gjør.

Ulempen med metoden er at man måler på høye spenninger. Metoden er greiest når man har meter med klyper på enden, slik at man slipper å knote rundt alt for mye med løse pinner på høyspente deler. Men går fint ellers også, om man er FORSIKTIG. Og det skal man alltid i slike apparater ;)

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med metoden er at man måler på høye spenninger. Metoden er greiest når man har meter med klyper på enden, slik at man slipper å knote rundt alt for mye med løse pinner på høyspente deler. Men går fint ellers også, om man er FORSIKTIG. Og det skal man alltid i slike apparater ;)

Hør hans ord. Jeg åpna min amp for å sjekk om jeg kunne finne feilen på min(det er dårlig kontakt i den ene rørsokkelen), jeg kom borti punktet til en leder som gikk til en kondensator og bzzzzz. Flaks at ste-faren min sto å holdt ampen ellers hadde den gått i bakken :P

Det var ikke så behagelig kan man si ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.