Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder på å skifte rør


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Gjest Ziggy Stardust

Ja, da var jeg igang med å prøve å skifte rør for første gang i nye ampen. Utrolig nok står orginalrøra enda i, så jeg aner ikke hvilke rør som står i. Pigga iaffal ned å kjøpte 4 stk EL34 EH og 3 stk Sovtek 12ax7.

Nå har jeg fått ut gamlerøra og tenkte og sette inn de nye. Problemet er at på de gamle EL34 er alle

hulla opptatt, mens på de jeg har kjøpt er det tydeligvis 1 pin mindre. Ser rett ut slett ut som det mangler en,

derfor er jeg usikker på om denne kan settes nedi hvilken vei som helst eller er det ett bestemt hull som ikke

skal brukes?

Det andre gjelder inngangsrøra. Leste et sted at det går greit å skifte EL34 rør uten å justere bias men skifter

man inngangsrøra blir man nødt til å justere bias. Stemmer dette?

Da venter jeg isåfall med å sette inn røra og lar en som kan justere bias gjøre dette. Føler en anna burde gjort

det anyway, men eneste jeg fikk tak i å hjelpe meg kunne ikke før om 'en ukes tid'

Noen som veit noen som kan hjelpe å justere bias/skifte rør i Krsand området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var jeg igang med å prøve å skifte rør for første gang i nye ampen. Utrolig nok står orginalrøra enda i, så jeg aner ikke hvilke rør som står i. Pigga iaffal ned å kjøpte 4 stk EL34 EH og 3 stk Sovtek 12ax7.

Nå har jeg fått ut gamlerøra og tenkte og sette inn de nye. Problemet er at på de gamle EL34 er alle

hulla opptatt, mens på de jeg har kjøpt er det tydeligvis 1 pin mindre. Ser rett ut slett ut som det mangler en,

derfor er jeg usikker på om denne kan settes nedi hvilken vei som helst eller er det ett bestemt hull som ikke

skal brukes?

Det andre gjelder inngangsrøra. Leste et sted at det går greit å skifte EL34 rør uten å justere bias men skifter

man inngangsrøra blir man nødt til å justere bias. Stemmer dette?

Da venter jeg isåfall med å sette inn røra og lar en som kan justere bias gjøre dette. Føler en anna burde gjort

det anyway, men eneste jeg fikk tak i å hjelpe meg kunne ikke før om 'en ukes tid'

Noen som veit noen som kan hjelpe å justere bias/skifte rør i Krsand området?

Tror nok biasen bør justeres når det er så lenge siden forrige rørskift gitt?

Og fremdeles lurer jeg på, hvor kjøpte du ampen til den latterlig lave prisen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 pin for mye? Kan ikke skjønne det.

Skifter du kun preamprørene, trenger du ikke tenke på bias. Bias går kun på sluttrinnet. Vaneligvis går det greit å skifte sluttrinnrør om du velger samme type rør (og kjøper matchet og at de ligger sånn nogenlunde rundt det som er vanelig for den type rør). Men om det låter tamt eller om rørene gløder litt vel voldsomt, må du nok ta en biasjustering.

Forresten: sikker på at det er el34 rør som stod i fra før? Om det er 5881 eller noen andre så MÅ du justere bias...

Endret av acron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt hvor mange pinner som er i bruk på soklene, men det skal uansett være en senterpinne på de store som gjør at røret passer bare en vei. De små er også konstruert slik at du ikke kan sette de feil.

Bias kan godt trenge justering, men sjansene er OK for at ting er helt greie. Men kanskje greit at en tech i det minste sjekker at den er OK, hvis du er hotbiased kan det forkorte levetiden til rørene helt fra litt til dramatisk.

Og nei, bias i et slikt utgangstrinn avhenger ikke av røra i preampen. Inngangsrøra har som oftest katodebias - og de trenger ikke justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Mao jeg kan plugge inn nye røra og teste uten at det kan gjøre noe skade?

Slik jeg forstod det trengte man ikke å justere bias når man skifta ingangsrør (12ax7),

det kunne være man trengte å skifte på utgangsrøra (EL34) men da bare om man bytta merke.

Tar jeg ikke heelt feil er det Electro Harmonix som sto i fra før, så kanksje jeg bare bør plugge i og prøve ampen.

Slashaxl: Jeg fant den på et forum som igrunn ikke har noenting med gitar og gjøre. En som ymtet til at han

skulle selge Marshallen sin og jeg grep sjangsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 pin for mye? Kan ikke skjønne det.

Skifter du kun preamprørene, trenger du ikke tenke på bias. Bias går kun på sluttrinnet. Vaneligvis går det greit å skifte sluttrinnrør om du velger samme type rør (og kjøper matchet og at de ligger sånn nogenlunde rundt det som er vanelig for den type rør). Men om det låter tamt eller om rørene gløder litt vel voldsomt, må du nok ta en biasjustering.

Forresten: sikker på at det er el34 rør som stod i fra før? Om det er 5881 eller noen andre så MÅ du justere bias...

hei hei hei hvis det er 5881 som er rørtypen som stod i "beware" dette er samme klasse som 6L6 rør

dvs.medmindre denne ampen har en switch en plass for 6L6-el34 og vice verca

kan du ikke bruke el34 rør.disse passer rett å slett ikke.

Du bør definitivt levere ampen inn til fagfolk for rørskift og bias justering,dette høres ikke ut som noe du har

så mye peilling på.Husk at det er mye spenning inni en rør forsterker så inni der bør du overlate til fagmann.

De fleste marshall ampene har el34 Untatt de som kom rundt 90-tallet (eks.jcm900)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Ser jo nå at det er ingen problem å sette røra på plass. Eneste jeg er skeptisk til er å plugge den i uten å få justert bias. Jeg har nettop fått ampen og er usikker på om jeg vil høre om den er hotbiased eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Silver Jubilee" models 2550 through 2555

V1 is the first preamp. Recommend a low-noise type with a coiled heater, such as NOS 7025s or ECC83s. JJ ECC83s and Sovtek 12AX7LPSs or EHs are suitable. NOS 5751s recommended if lower gain is desired.

V2 is the driver and cathode follower for the tone controls. A low noise tube is not critical, however the heater-cathode insulation must be good quality. NOS JAN 12AX7s are recommended for this position. We understand that some technicians recommend Ei or JJ ECC83s for this duty.

V3 is the phase inverter. A low noise tube is not critical, however the heater-cathode insulation must be good quality. NOS JAN 12AX7s are recommended for this position. We understand that some technicians recommend Ei or JJ ECC83s for this duty.

Power tubes are 2 x EL34 in 50-watt models, 4 x EL34 in 100-watt models. The Mk II models were designed for 6550s, and can also accept KT88s or EL34s. Bias adjustment is MANDATORY.

Fant dette håper det hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Jess, det hjalp meg en god del.

Får jeg prøve å få tak i en radiofyr eller lignende som kan gjøre dette. Man finner fort ut at Krsand mangler

en hel del fagfolk etter man har tatt en liten ringerunde på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Heh, høres bra ut ;) Men sånn for nysgjerrighetens skyld.

Hvordan foregår justering av bias? Er det vanskelig, hva trenger man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et multimeter og en skrutrekker :)

BIAS-strømmen kan måles av mellom center tap'en på primærsiden av utgangstrafoen og pin 3 på røret. Ampen må stå helt på, alle knotter på 0 og gitaren koblet ut.

Har den trimpot's er det ikke noe stress, hvis ampen har fixed bias er det værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps. Skjønt, ser ikke helt behovet for å ta ut gitar da. Men som oftest er den uansett i veien, så OK ;) holder om mastervolum er dratt ned og det ikke er noe signal til powerampen.

Biasmåling skjer på den måten at man måler strømmen som går fra B+/høyspent på trafoen ut til rørets anode/plate, eller strømmen fra katode til jord. To sider av samme sak. Metoden som Gnome forteller baserer seg på at et multimeter i strømmodus representerer en svært lav impedans sammenlignet med viklingene i trafoen, og ser ut som en kortslutning rett til anode på røret, altså pinne 3. "All" strømmen vil derfor gå gjennom multimeteret i stedet for gjennom trafoen, som det normalt gjør.

Ulempen med metoden er at man måler på høye spenninger. Metoden er greiest når man har meter med klyper på enden, slik at man slipper å knote rundt alt for mye med løse pinner på høyspente deler. Men går fint ellers også, om man er FORSIKTIG. Og det skal man alltid i slike apparater ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med metoden er at man måler på høye spenninger. Metoden er greiest når man har meter med klyper på enden, slik at man slipper å knote rundt alt for mye med løse pinner på høyspente deler. Men går fint ellers også, om man er FORSIKTIG. Og det skal man alltid i slike apparater ;)

Hør hans ord. Jeg åpna min amp for å sjekk om jeg kunne finne feilen på min(det er dårlig kontakt i den ene rørsokkelen), jeg kom borti punktet til en leder som gikk til en kondensator og bzzzzz. Flaks at ste-faren min sto å holdt ampen ellers hadde den gått i bakken :P

Det var ikke så behagelig kan man si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.