Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knopfler eller Page?


Knopfler

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når man snakker om Knopfler og teknikk, på Tore på sporet sa han jo at han var en gitarlærers største mareritt pågrund av sin dårlige teknikk!

Jeg kaller det bare ekstrem beskjedenhet...

Ja, egentlig er det bare tull når folk påstår at Knopfler har dårlig teknikk og likevel klarer å spille bra. Knopfler bruker fingrene på elektrisk gitar, noe som jo er en spillemåte som ikke like lange tradisjoner som mange andre teknikker. Hvis man er f.eks. klassisk gitarist, så har man regler for hva som er bra og dårlig teknikk, fordi det er noe som har eksistert i mange år. Innen country har folk brukt fingrene til å spille med i mange år, men Knopfler var en av de første til å benytte slik teknikk i rock. Jeff Beck er en annen som bruker denne teknikken nesten eksklusivt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Page... Liker ham bare bedre... Knall lyd og frasering :)

Stairway TO Heaven anyone?

Knopfler!! Spør du meg så er Stairway to heaven og noe annet det eneste Page har laget som er bra.

Stairway to heaven er jo en helt deilig solo, men den er den enste av Page som er i verdensklasse.

Knpfler har fler slike. Men nå er jo jeg oppvokst med Dire Straits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stairway to heaven er jo en helt deilig solo, men den er den enste av Page som er i verdensklasse.
Du har altså ikke hørt "Since I've Been Loving You" og "Achilles Last Stand"?

Pluss Ten Years Gone og Celebration Day.

Man kan si mangt om Page, men han har alltid vært ekstremt god til å spille soloer som alltid passer til sangene, samt at han er en veldig brukelig producer atpåtil at han er gitarist.

Endret av Lektor Tørrdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knopfler er flink han, men det er ingenting han gjør som engasjerer meg.

Samme hvem som er teknisk best, så er det Dire Straits og Knofpler jeg tyr til ord som "slappræva gubberock" når jeg skal beskrive hvordan jeg opplever musikken. Zeppelin er kanskje dinosaurer, og Page er tidvis ei stein kløne, men allikevel er det musikk som er tvers igjennom barsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si det at det er jo lit vanskelig å samenlikne de to. Vil si kansje Knopfler er mest alsidig av de to, det var jo nesten punk rock på 70tallet tidlig dire straits rock/pop på 80 tallet samarbeider med Chet Atcins i mere Country sjanger. 90 tallet mere laid back i blandet både Irsk og Amerikansk folk.

Så må man også huske på at Knopfler er en dyktig komponist og låtskriver. Han har laget musikk til en rekke filmer, og skrevet musikk for kjendte artister. F.eks Tina Turner osv..

Som gitarist kansje lit røff teknisk, men få har samme feeling etter min mening.

Jimmi Page har jeg egentlig ikke så mye kjenskap til, men han spiller jo tøff rock & roll da!.

Mitt spørsmål er jo om det blir noen klassiske Guitarheroes om 20år når alle 70tallsrockerne er ferdige! og digitale gitarister blir erstattet i studio!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si det at det er jo lit vanskelig å samenlikne de to. Vil si kansje Knopfler er mest alsidig av de to, det var jo nesten punk rock på 70tallet tidlig dire straits rock/pop på 80 tallet samarbeider med Chet Atcins i mere Country sjanger. 90 tallet mere laid back i blandet både Irsk og Amerikansk folk.

Så må man også huske på at Knopfler er en dyktig komponist og låtskriver. Han har laget musikk til en rekke filmer, og skrevet musikk for kjendte artister. F.eks Tina Turner osv..

Som gitarist kansje lit røff teknisk, men få har samme feeling etter min mening.

Jimmi Page har jeg egentlig ikke så mye kjenskap til, men han spiller jo tøff rock & roll da!.

Mitt spørsmål er jo om det blir noen klassiske Guitarheroes om 20år når alle 70tallsrockerne er ferdige! og digitale gitarister blir erstattet i studio!!!!!!

disse digitale gitaristene tror jeg du kan vente litt med.

Bare se på tromme maskinene.

Til og med hip-hopere bruker trommiser fordi de rett og slett ikke er bra nok.

De virkelige gitarheltene tror jeg nok vill bli husket i lang tid framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.