Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mac eller PC til studio og software synther, etc.?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst til å begynne å lage musikk ved hjelp av mer digitale instrumenter, og finner det da vesentlig å ha en bærbar Mac eller PC som jeg kan bruke.

Hele tiden ser jeg DJ'er, o.l. stå med bærbare Mac'er. Er det kun fordi det ser bra ut, eller er det en spesiell grunn til det? Så f. eks. på en Bjørk konsert i Royal Albert Hall, der satt det to personer bak med masse morsomme instrumenter og to bærbare Mac maskiner=)

Jeg er helt åpen for å prøve alt, men budsjettet er begrenset.. Så jeg trenger tips til dette. Jeg er som sagt veldig ny til mye av det her. Har tenkt å kjøpe et keyboard eller en hardware-synth i tillegg. Jeg er musikksjef i et skoleteater, og regissøren vil ha mye Moog-synth-lyd. Er det da best å satse på Moog-sw-synthen?

Tusen hjertelig for svar!

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville ikke ha brukt en laptop til musikk produskjon i f,eks Cubase med vst instrumenter.

da dette krever en god del prossesor kraft. du må også ha en bra lydkort som er laget for dette formålet.

da man kan på latency prob med billig crappy lydkort.

en midi synth gjør ting mye lettere ved opptak med forskjellige soft synther...

jeg ville også valgt en moog soft synth... da du kan få nesten hva som helst i plug-ins..

men du burde skaffe deg bra, Kompressorer, limiter og andre EQ.

Kjærhus har en del bra.. de variable delay effektene i f.eks cubase er ikke så alt for bra..

f.eks reverb.. du burde teste ut vst plugins og finne det du syns høres bra ut..

men mye kanjo selvfølgelig fikses på med god EQ og kompressorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min gamle Mac Powerbook sammen med en alesis firewire mikser. Dette funker helt fint. Med et skikkelig eksternt lydkort så gir Mac sine Core Audio drivere relativ liten latency. I tillegg til dette så er også mac maskinene ganske solide. Jeg har hatt min gamle PowerBook i over tre år nå og den duger som julig fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.