Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vib-systemet på fender'n!


GitarGuru

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke vibarmen så veldig mye.. men jeg vil gjerne kunne bruke den litt oftere. problemet er at jeg ikke hat Floyd Rose eller liknende systemer på min Fender Double Fat Strat. Dvs. at gitaren blir sur bare jeg ser hardt på vibarmen ( :P ). Er det noen som har no tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre detta? Ett bra låsesystem som er litt lettere enn Floyd Rose, og kanskje ikke så dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeskruer med lås, en glatt nøtt (ingen kofferttenkende kommentarer er ønskelig ;)), og et justert vibsystem - så skal du være i stand til å juble høyt i sky med det systemet du har.

En annen ting er at du alltid skal stemme strengen opp til pitch. Du kan prøve med blyant i nøtta for å se om det hjelper. Gjerne ved strengeskifte, bruk en blyant og legg igjen litt "bly" i strengesporene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperzel-skruer er din venn!

Det skal jeg sjekke ut!

Hjelper forresten ikke med blyant. Ikke på min gitar hvertfall. Alt er i skjønneste orden med min gitar.. bortsett fra at den blir sur når jeg bruker vibarmen.. Men skal sjekke ut Sperzel greiene.

Er det noe man bare monterer på di gamle, eller må man bytte ut og styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperzel-skruer er din venn!

Det skal jeg sjekke ut!

Hjelper forresten ikke med blyant. Ikke på min gitar hvertfall. Alt er i skjønneste orden med min gitar.. bortsett fra at den blir sur når jeg bruker vibarmen.. Men skal sjekke ut Sperzel greiene.

Er det noe man bare monterer på di gamle, eller må man bytte ut og styre?

Bytter, skulle være ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngwie bruker et standard vintage vibsystem. Kanskje ta med gitaren til en god mekker, og få ham til å justere fjøla samtidig som han setter på Sperzels? Oppsettet kan også hjelpe. Spør ham om råd ved strengebytte etc samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Gitarguru!

Dette har jeg pleid å gjøre med mine strat´er:

1) Putt på ei ekstra fjær på baksiden så blokka blir "hardere" - eller

2) Skift ut strengestolene til Amercan Standard (mykt metall, bedre glid) - eller

3) Forsøk med en "tremsetter" (bytt ut midterste fjæra på baksiden) - eller

4) Bytt ut stolen med en grafittstol

Og nå snakker vi om noen hundre kroner og ingen boring eller andre drastiske,

irreversible forandringer på Strat´en din.

Ketil

www.ketilstokkan.no

Endret av Ketil Stokkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp og bytter gitar mellom hver låt.

Ikke alltid, kommer mest an på låta. Den holder seg stemt når han spiller, selv etter en god del 'whammy abuse', så det har vel mest med det faktum at han har bra gitarer med bra set-up.

En annen som bedriver ekstremiteter med vibben er jo Jeff Beck. Hør på "Where Were You" fra Guitar Shop, ingen Floyd Rose der i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Strat'ene som beholder stemmingen ved vib-bruk er vel unntakene som bekrefter regelen...

Er fornøyd med Sperzel'ene som sitter på et par av gitarene mine, hadde min gamle Fender fått mer spilletid så hadde jeg satt på Sperzel på den og.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.