Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredde tips!


anray

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt en del år, men har liksom ikke fått skikkelig fart på fingrene. Ikke at det er noe mål i seg selv å spille så kjapt som mulig, men kunne godt tenkt meg å blitt litt kjappere og mere teknisk.

Har dere noen enkle shredde licks som er fine å starte med for meg som er temmelig fersk på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle shred licks finnes ikke. Du burde begynne med basic alternate picking greier, gjerne de første øvelsene fra den første videoen til Paul Gilbert. Bruk gjerne metronom, både for å holde takten og for å sjekke hvor fort du spiller. Det viktigste er presisjon, ikke spill så fort at du slørver, det høres aldri bra ut.

En annen fin ting å øve på er sweeping, du finner en meget bra begynnerleksjon på YouTube. Søk på "sweep picking", så finner du den fort. Bruk metronom her også, og fokuser på rytme og presisjon. Upresise sweepere finnes det nok av, ikke bli en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bruk plekter-handa riktig. I det siste har jeg funnet ut at ved absolutt alt jeg spiller, bruker jeg bevegelse i tommel- og pekefingeren utelukkende (omtrent), og nesten ikke bevegelse i håndleddet. Nå må jeg bare se om jeg ikke greier å få bort den uvanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste sier, så kommer farten etter presisjon. Altså du må bare begynne i et tempo du føler at du behersker bra. Det er vel ingen vits å spille fort og upresist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bruk plekter-handa riktig. I det siste har jeg funnet ut at ved absolutt alt jeg spiller, bruker jeg bevegelse i tommel- og pekefingeren utelukkende (omtrent), og nesten ikke bevegelse i håndleddet. Nå må jeg bare se om jeg ikke greier å få bort den uvanen.

Du trenger ikke venne deg av med det. Så lenge det funker, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også bruk plekter-handa riktig. I det siste har jeg funnet ut at ved absolutt alt jeg spiller, bruker jeg bevegelse i tommel- og pekefingeren utelukkende (omtrent), og nesten ikke bevegelse i håndleddet. Nå må jeg bare se om jeg ikke greier å få bort den uvanen.

Du trenger ikke venne deg av med det. Så lenge det funker, altså...

Hmm. Altså, jeg har aldri begitt meg ut i shredde-verden, men titt og ofte føler jeg at jeg burde greid å spille fortere -- ikke Petrucci-fort (eller raskere), men dersom jeg en gang i en fjern fremtid skulle greie å henge med noenlunde med de raskere licksene til Eric Johnson (synes nå han spiller ganske kjapt til tider), da skulle jeg si meg veldig godt fornøyd. Men, du sier altså at det overhodet ikke er et must å venne meg av min måte å spille på...? I så fall er jo det oppmuntrende. ;)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har bra teknikk med plekteret, har brukt mye tid på det, så det er ikke der problemet ligger. Jeg kunne rett og slett tenkt meg noen licks jeg kunne øvd på, noen som ikke er så altfor vanskelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torh:

Så lenge det fungerer for DEG er det greit. Bare se på høyrehanda til Marty Friedman. Den ser jo nesten knekt ut, men likevell spiller han som 'gawd'. ;)

Ukjent størrelse for meg, men skal se om jeg ikke finner noe på youtube.. Hm, men takker for oppmuntring. ;)

(edit: mente ikke å hijacke tråden din, anray.)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------12-13-12---------

12-13-15--------------15-13-

Spilll først en gang i halv fart og så to ganger i full fart. Start veldig sakte og begynn med å spille så lett med venstrehanda at du ikke presser strengene helt ned til båndene. Øk trykket til strengene akkurat kommer nedpå så finner du det optimale presset. Kan varieres med

-----------12-14-12--------

12-14-15-------------15-14

og

------------12-14-12-------

12 -14-16------------16-14

Fytt over hele gripebrettet alle strenger osv. Er greit å spille f.eks. mens du ser på TV. Alternate picking seff og start med nedslag. Prøv å akksentuer første og øverste tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------12-13-12---------

12-13-15--------------15-13-

Spilll først en gang i halv fart og så to ganger i full fart. Start veldig sakte og begynn med å spille så lett med venstrehanda at du ikke presser strengene helt ned til båndene. Øk trykket til strengene akkurat kommer nedpå så finner du det optimale presset. Kan varieres med

-----------12-14-12--------

12-14-15-------------15-14

og

------------12-14-12-------

12 -14-16------------16-14

Fytt over hele gripebrettet alle strenger osv. Er greit å spille f.eks. mens du ser på TV. Alternate picking seff og start med nedslag. Prøv å akksentuer første og øverste tone.

:)Good stuff, allow me to add-->

Aksent= ENtotrefirentotrefirENtotrefirentotrefirENosv...

I tilfelle det var et faguttrykk som ikke ble fanget opp :)

Det er rytmikk og fart sammen som gjør det imponerende, og ikke bare droning.

Paul Gilbert og Shawn Lane er to gode eksempler å sjekke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

------------12-13-12---------

12-13-15--------------15-13-

Spilll først en gang i halv fart og så to ganger i full fart. Start veldig sakte og begynn med å spille så lett med venstrehanda at du ikke presser strengene helt ned til båndene. Øk trykket til strengene akkurat kommer nedpå så finner du det optimale presset. Kan varieres med

-----------12-14-12--------

12-14-15-------------15-14

og

------------12-14-12-------

12 -14-16------------16-14

Fytt over hele gripebrettet alle strenger osv. Er greit å spille f.eks. mens du ser på TV. Alternate picking seff og start med nedslag. Prøv å akksentuer første og øverste tone.

Endelig en som kan gi meg et eksempel. Det var akkurat dette jeg var ute etter. Slike små licks som jeg kan bruke til å øve opp hastigheten med.

Takker og bukker. Tar gjerne imot flere slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker. Tar gjerne imot flere slike.

he he, well, det jo på en måte det man har gitarlærere for da. Jeg nøler litt med å legge ut for mye sånt på nett for det er jo endel som lever av å dette og det er et lite slag i tryne til dem å legge det ut selv om jeg selv ikke underviser lenger.

Hvis du gjør om til:

--------9-10-12-10-9----

10-12------------------12

Så endrer du når du bytter streng. I forrige eksempel er det nedslap->oppslag ved strengeskifte her er det oppslag->nedslag.

Maaaaaaan, dette er nerdete. Sett på Back in Black og drekk en øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig vil utvikle 'chopsa' dine så burde du skaffe deg Guthrie Govans gitarbøker, Creative Guitar 1 & 2. Bestilte disse fra Amazon, fantastisk informative bøker, passer for de fleste. Govan skrev disse med "rock guitarists who are stuck in a rut" i tankene, og det tror jeg er en passende beskrivelse på mange av oss.

Der finner du både flotte tips og masser av øvelser som funker til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torh:

Så lenge det fungerer for DEG er det greit. Bare se på høyrehanda til Marty Friedman. Den ser jo nesten knekt ut, men likevell spiller han som 'gawd'. ;)

Ukjent størrelse for meg, men skal se om jeg ikke finner noe på youtube.. Hm, men takker for oppmuntring. ;)

(edit: mente ikke å hijacke tråden din, anray.)

Her har du little wing med godeste friedman:

Her er en improvisasjon, helt sinnsykt bra etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.