Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den gode basslyden


Anbefalte innlegg

I de siste dagene har jeg jobbet med en slags vise, spilt inn i Pro Tools LE via Digidesign Mbox 2. Ting høres ganske bra ut lydmessig, unntatt bassgitaren - som driver meg til vanvidd.

Som sagt, jeg har en Mbox 2, hvor jeg plugger bassen (Yamaha BBN5, 5-strengs) inn i DI-inngangen. Jeg ser at signalet inn i Protools ser riktig ut. Det peaker ikke, men signalet er "hot". Likevel så høres det ut for at det blir en ørliten vreng, noe jeg ikke helt kan skjønne. Jeg prøver å justere eq både her og der for å prøve å finne ut hvor i spekteret dette fremtrer, men har ikke hatt noe hell. Har også prøvd meg litt frem med kompressor, som jeg ikke er så veldig inne på (årets underdrivelse). :P

Jeg skulle gjerne behøvd noen tips for å få skikk på basslyden. Lyden jeg søker er en ikke altfor "definert" basslyd, men heller en temmelig myk og fyldig bass som fyller lydbildet i bunnen. For å gi et eksempel, basslyden på f.eks "Voggesang" av Hellbillies. Den rene basslyden inn i protools er ganske så flat med lite bunn.

Så om et klokt hode eller flere her inne kunne gitt meg noen råd hadde jeg vært evig takknemlig. Jeg er ufaglært innen musikkproduksjon, og vet svært lite om både dynamiske prosessorer og effekter. Fortell meg hvilke prosesser du ville valgt, hvordan skru disse og hvorfor.

Klem utloves i belønning, dette er valgfritt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt suksess med å bruke psp vintage warmer på direkte basslyd. denne simulerer en rør-kompressor, og varmer opp lyden endel. kan se å muthin's miksetråd for litt mer spesifikke tips.

ellers fins det endel bass-plugins du kan prøve å teste. har hørt godord om ampeg svx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen så langt! Er enig i det themuthin sier om at det er vanskelig å komme med forslag når man ikke har hørt sangen, så jeg laget et lite utklipp av låta som jeg linker til her. Dempet gitarene og pianoet og økte volumet på bassen så det er lettere å høre. Tok også screenshots av kompressor og eq-plugins.

Her er utklippet av låta

Screenshot av equalizer

Screenshot av kompressor

For å si det sånn, jeg håper jeg er helt på jordet - og det er vel ikke altfor usannsynlig heller. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for det første ville jeg IKKE kutta bassen under 41 Hz som du har gjort. Der ligger mye av grunnmuren. Hvis du skal kutte så kutt isåfall under 20 hertz. Prøv følgende:

LF: Q = 1, freq = 50, gain = + 3,5

LMF: Q=1, freq = 110, gain = +1,5

og kasnkje også fjerne 1-2 db rundt 800Hz også for å gjøre den litt mer rund

Når det gjelder kompressor så ville jeg ikke brukt en komplisert flerbåndskompressor som du har. Bruk heller en vanlig kompressor, med attack på ca 10-20 ms og en ratio 3:1. treshold avhenger av nivået på sporet...juster det slik at den viser at den demper jevnt rundt 3-6dB. HUsk, ikke rask attack, da dreper du tonen, altså bassfrekvensene

hvis det blir for mye rumling i bunn, legg på en ny eq og sett den til å kutta all bass under 20 Hz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe særlig erfaring med bass i studio, men til live produksjoner har jeg det..

Det høres vanligvis best ut hvis man legger på såkalt "klikk" i bassen (gjelder for så vidt også for stortromme og tammer). Dette gjør at bassen kommer klarere fram, og ikke blir så høy at den blir "grumsete", som ikke er fint i det hele tatt..

Husker ikke heelt hvor "klikket" ligger for bass (det varierer jo også fra bass til bass), men eksperimenter litt selv (selv om du kanskje ikke har så mye erfaring innen EQ, spiller du jo instrument, og vet når det høres fint ut..

Prøv lå EQ'e opp litt i området fra 1-3 kHz.. Som sagt, eksperimenter..

Lykke til!

and btw - genialt med screenshots...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å følge rådene jeg har fått av dere nå, og ting høres absolutt mye bedre ut. Veldig takknemlig for hjelpen! :wub:

Forøvrig burde jeg investere i et par greie monitorer om jeg får skrapet sammen penger til det. Jeg bruker et vanlig stereoanlegg for lyden i pro tools nå, og det lyver veldig. Jeg har et annet sett med høytalere for selve pc'en og det er enormt stor forskjell i lyden på disse to settene. Jeg kan f.eks ikke sette på en låt laget av en annen artist på pc'en, for å skru lyden i pro tools etter dette. Man famler jo helt i blinde.

Tips til et par ikke altfor dyre aktive monitorer?

edit: sjekka "Hvordan lage hjemmestudio" og fant noen tips der. Men om noen har et mer konkret forslag til monitorer så rop :)

Endret av hr_ansjos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd det blir vanskelig for meg å skrape sammen såpass med kroner på nåværende tidspunkt. Jeg har kikket litt rundt og funnet et par alternativer som i allefall passer bedre i forhold til budsjettet mitt. Disse er Phonic P6A og Samson Resolv 50a/Resolv 65a. Noen erfaringer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være en ide å sjekke ut er FreeFilter. Fortell EQ-en hvilken lydkilde du vil matche, deretter viser du den lydkilden din, så justeres en 30 bånds EQ for å få disse lydbildene til å matche. Resultatet høres ofte ganske kunstig ut, men du får en liten pekepinn på hvilke frekvensområder du må jobbe med.

Hvis den forteller at det er lite diskant så kanskje overheadene burde vært høyere, lite bass kan ganske enkelt bety mer bassgitar osv...

Før du blir godt kjent med monitorene du benytter så kan dette være en liten pekepinn og hjelp på veien. Finnes flere slike verktøy, men de har jeg ikke prøvd. Les litt om det her: http://www.eqmag.com/story.asp?storycode=9904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.