Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye rør?


Anbefalte innlegg

God dag!

Merker uhyggelig mye støy i forsterkeren - nei, gain står ikke på fullt - så jeg tipper det er på tide med noen nye rør. Forsterkeren ble kjøpt brukt, så de kan ha stått i en stund. Ifølge instruksjonen bakpå forsterkeren er det Preamp-rørene (Forforsterker? Correct me if I'm wrong) som bør byttes.

Jeg trenger altså nye rør, regner med at de andre rørene som står i forsterkeren fungerer i og med at jeg fremdeles har lyd i forsterkeren. Tipper det er rør av typen 12AX7 jeg ser etter.

http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=1749

Er denne typen grei nok?

Videre lurer jeg litt på hvor ofte rør bør byttes - er det snakk om års mellomrom?

Er det forskjell i lyd på de forskjellige merkene? Ser sound1 har Sovtek og electro-harmonix.

Kom gjerne med forslag og sånn. Er dettte en jobb jeg kan gjøre selv, forresten? Håper ikke det er for vanskelig og kostbart. :blush:

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rør bør byttes når de begynner å få merkbart dårligere lyd, men når det skjer kan variere en del med kvalitet på røret og bruk. Preamprør varer dog normalt veldig lenge.

Anyway, om ting støyer, prøv å banke litt på preamprørene under drift. Og hør om det påvirker støyen, det kan være en indikator på at rør bør byttes.

Se ellers http://www.demostenes.no - han har mye rør tilgjengelig til OK pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anyway, om ting støyer, prøv å banke litt på preamprørene under drift. Og hør om det påvirker støyen, det kan være en indikator på at rør bør byttes.

bank FORSIKTIG :P Bare sånn at det ikke flyr glassbiter rundtom, noen skader seg og forsterkeren får vondt. Hvis røret er mikrofonisk så er det ikke rare dunket som skal til før du hører det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er saken grei. Takk for svarene deres!

I ampen står det 6L6GC power tubes. Hvis jeg vil bytte til EL34, er det en vanskelig jobb? Må man justere bias?

Følgende står det i specsa til ampen:

MTS3200 HEAD & MTS3212 COMBO

Reverb—both channels

• Dual channels (clean & crunch/sustain) with separate level controls

• 50 /100 watt output switch for tube saturation at lower levels

• Bias switch for your choice of 5881(matched Groove Tubes™), 6L6GC's or EL34 power tubes

• Tubes: four 5881 matched Groove Tubes™

• Five 12AX7 preamp tubes for high gain (V1& V2 Groove Tubes™)

• The cabinet voiced line output jack delivers the natural “mic’d” sound direct to your mixer

• A 4, 8 or 16y´ switch allows your choice of speakers

• A normalized Effects Loop is featured for foot effects as well a rack effects

• The optional FS22 foot switch is for selecting channels and reverb

• Hand crafted 7-ply poplar wood cabinet (not particle board) covered in a rich black protective vinyl

• Head: 24.25W x 10.5H x 9.5”D, WT: 40 lbs.

• Combo 212: 26W x 10.25D x 17.5”H, WT: 62 lbs.

• Warranty: 1 year.

Blir litt forvirra, men jeg kunne godt ha tenkt meg EL34-rør. Tips? :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er saken grei. Takk for svarene deres!

I ampen står det 6L6GC power tubes. Hvis jeg vil bytte til EL34, er det en vanskelig jobb? Må man justere bias?

Følgende står det i specsa til ampen:

MTS3200 HEAD & MTS3212 COMBO

Reverb—both channels

• Dual channels (clean & crunch/sustain) with separate level controls

• 50 /100 watt output switch for tube saturation at lower levels

• Bias switch for your choice of 5881(matched Groove Tubes™), 6L6GC's or EL34 power tubes

• Tubes: four 5881 matched Groove Tubes™

• Five 12AX7 preamp tubes for high gain (V1& V2 Groove Tubes™)

• The cabinet voiced line output jack delivers the natural “mic’d” sound direct to your mixer

• A 4, 8 or 16y´ switch allows your choice of speakers

• A normalized Effects Loop is featured for foot effects as well a rack effects

• The optional FS22 foot switch is for selecting channels and reverb

• Hand crafted 7-ply poplar wood cabinet (not particle board) covered in a rich black protective vinyl

• Head: 24.25W x 10.5H x 9.5”D, WT: 40 lbs.

• Combo 212: 26W x 10.25D x 17.5”H, WT: 62 lbs.

• Warranty: 1 year.

Blir litt forvirra, men jeg kunne godt ha tenkt meg EL34-rør. Tips? :mellow:

Da skulle det jo gå an å ta med ampen til en som kan det, og få justert bias passende til EL34-rør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med matcha rør? I need an explanation, og ikke kom med det du vet. ^_^

Rørene i en push-pull-forsterker er satt opp slik at de tar hver sin halvdel av perioden til signalet, det ene positivt, det andre negativt. På tomgang går det likevel en viss tomgangsstrøm gjennom hvert rør for at det ikke skal oppstå nullgjennomgangsforvrengning. For at dette ikke skal lage trøbbel må rørene ha samme tomgangsstrøm med en viss bias-spenning, som kretsen forøvrig leverer.

Siden rør er upresise elementer må de to rørene i et sånt par være like elektrisk - som alså er nettopp det å ha egenskaper som gjør at de får samme strøm gjennom seg i kretsen. De er matchet.

Det er ikke det jeg vet, men det er *noe* av det jeg vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.