Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av Epiphone Les Paul Classic(?)


Fredrik

Anbefalte innlegg

Hei,

Har lenge tenkt på å skifte pickups på denne, da de er rimelig dårlige. Gitaren er forøvrig god å spille på, noe som er hovedgrunnen til at jeg ikke har kjøpt meg ny enda. Eneste som plager meg er at broa ikke er "stemt" riktig, slik at falsett mot ren tone på 12. bånd blir falsk ovenfor hverandre. Altså, når gitaren er stemt virker den ustemt når jeg spiller rundt 12. bånd og oppover.

Ellers lurte jeg på om det er andre ting jeg kan/bør oppgradere, som f.eks nye stemmeskruer el. og om det i hele tatt er verd det. Jeg har rundt 4000,- for tida, og vet at de blir brukt på mat og fyll hvis jeg ikke bruker dem opp.

Lekte med tanken på å sette på floyd rose, men fant ut at det ble både dyrt og overkill.

Har dere noen forslag?

På forhånd takk!

P.S: Grunnen til at jeg ikke er helt sikker på hvilken Epiphone Les Paul det er, er at stemmeskruene er i jadesten-farge, og volum- og tone-potmeterne er gjennomsiktig/svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være verdt å handle inn en Seymour Duncan fra www.aage.dk eller en DiMarzio fra www.eskildsen.dk

Men ta vare på originalmikken, så kan du beholde den nye om du vil selge den en gang.

Og få den intonert. Ta den med til en gitarmekker og si at den trenger intonasjon. Det, og et oppsett+nye strenger kan gjøre underverker for en middels ok fjøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være verdt å handle inn en Seymour Duncan fra www.aage.dk eller en DiMarzio fra www.eskildsen.dk

Men ta vare på originalmikken, så kan du beholde den nye om du vil selge den en gang.

Og få den intonert. Ta den med til en gitarmekker og si at den trenger intonasjon. Det, og et oppsett+nye strenger kan gjøre underverker for en middels ok fjøl :)

Ja har sett på SH10 og SH12 (Seymour Duncan), men vet ikke helt hva det koster å få de installert.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Epiphone Les Paul Heritage som jeg flekka opp en sum tilsvarende det du hat nevnt, i oppgraderinger. Kjøpte meg Gibson 500T og 498R pickuper og full gibson hardware.. Den ble grisegod etter jeg hadde hatt den inne hos Tre45 i Trondheim for god setup og pussing av frets! Syns absolutt det er verdt pengene å gjøre det... Du vil ende opp med en gitar som nok er "nært nok" orginalen til Gibson til at du godt kan leve med det med mindre du er veldig kresen. Den vil aldri bli noen grunn til å la være å kjøpe Gibson, men den kan hjelpe deg med tålmodigheten mens du sparer! Go for it!

Lodding av pickuper er ikke vanskeligere en at du kan klare det selv etter litt research på verdensveven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte da fint å bytte ut bridge-pickupen på min Epi Les Paul uten å ha peiling på å lodde. Vakkert ble det ikke, og jeg burde vel egentlig sjekka koblingene med multimeter, men det låter jo. Bra låter det også :) Satte inn en Gibson 498T, og i Jackson'en har jeg klint inn en Seymour Duncan TB4. Ønsker meg vel egentlig noe hottere til den da...noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte da fint å bytte ut bridge-pickupen på min Epi Les Paul uten å ha peiling på å lodde. Vakkert ble det ikke, og jeg burde vel egentlig sjekka koblingene med multimeter, men det låter jo. Bra låter det også :) Satte inn en Gibson 498T, og i Jackson'en har jeg klint inn en Seymour Duncan TB4. Ønsker meg vel egentlig noe hottere til den da...noen som har forslag?

Tror jeg skal gå for SH10 Full Shred. Men bør jeg ha en annen til bridge/neck?

Og hvor bør jeg kjøpe fra?

EDIT: skriveleif, mente SH10 ikke SH12

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Sd full sjred i neck på hameren min og er godt nøgd, men det er ein stor haug med mahogany og eg veit da faen ka dei putta i epiphonane for tida så det blir kanskje litt anna

Det er mahogany, ja. Men om jeg går for SH10 Full Shred til neck, hva bør jeg ha til bridgen?

Og er det noen som vet om det er noen deler jeg kan bytte ut for å få mer sustain? Så det var noen plastikk-greier, men vil heller ha noe mer permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Sd full sjred i neck på hameren min og er godt nøgd, men det er ein stor haug med mahogany og eg veit da faen ka dei putta i epiphonane for tida så det blir kanskje litt anna

Det er mahogany, ja. Men om jeg går for SH10 Full Shred til neck, hva bør jeg ha til bridgen?

Og er det noen som vet om det er noen deler jeg kan bytte ut for å få mer sustain? Så det var noen plastikk-greier, men vil heller ha noe mer permanent.

Hva med en Seymour Duncan Seth Lover? Knall mic, da får du litt i shredverdenen og en litt mer klassisk mic.

Eneste ulempe er at den fort koster 2-2500. Men ebay er en flott ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Sd full sjred i neck på hameren min og er godt nøgd, men det er ein stor haug med mahogany og eg veit da faen ka dei putta i epiphonane for tida så det blir kanskje litt anna

Det er mahogany, ja. Men om jeg går for SH10 Full Shred til neck, hva bør jeg ha til bridgen?

Og er det noen som vet om det er noen deler jeg kan bytte ut for å få mer sustain? Så det var noen plastikk-greier, men vil heller ha noe mer permanent.

Hva med en Seymour Duncan Seth Lover? Knall mic, da får du litt i shredverdenen og en litt mer klassisk mic.

Eneste ulempe er at den fort koster 2-2500. Men ebay er en flott ting.

Så det er egentlig "hipp som happ" hvilke pickups jeg setter sammen? Kunne tenkt meg noe annet enn seth lover siden den har metall casing. annet enn det har jeg ingen formodninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville jeg gått for en PU med metallutseende, det ser jo mye knallere ut på Les Paul enn de plastikkutseende EMG'ene, men her er vel også smaken som baken.

Ellers har jeg ikke noen formening om bra/dårlige pickuper, siden jeg er svært fornøyd med de som sitter i gitaren fra fabrikk.

Lykke til med valg av pickuper, Epi LP er jo en svært god gitar til en latterlig pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.