Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse/høyde på bånd


Sorg

Anbefalte innlegg

Jeg hører at Jumbo frets (høye bånd) er bra hvis du bender mye (feeling gitarist) og lave er bra hvis du driver på med mye legatospilling. Men er det slik at ulempen med jumbofrets er at hvis du tar et vanskelig grep og f.eks trykker inn litt hardere ved enkelte strenger at det låter veldig surt?

er det også tyngre å spille på jumbo frets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører at Jumbo frets (høye bånd) er bra hvis du bender mye (feeling gitarist) og lave er bra hvis du driver på med mye legatospilling. Men er det slik at ulempen med jumbofrets er at hvis du tar et vanskelig grep og f.eks trykker inn litt hardere ved enkelte strenger at det låter veldig surt?

er det også tyngre å spille på jumbo frets?

Jumbo frets kan sikkert låte surt hvis du ikke har vent deg til dem, dvs. hvis du fortsatt klemmer såpass hardt at du havner nedpå gripebrettet. Litt av greia er å spille såpass lett at det ikke blir noe issue. Først da får man vel også skikkelig kontroll på bendinga. Jeg har jumbo på min gitar og er veldig fornøyd med det. Jeg vet ikke om lave er så mye bedre på legato, egentlig. Hva har du nå, da?

Det er ikke noen grunn til at det skal være tyngre med jumbo frets, såfremt du altså ikke anstrenger deg for å få strengen ned på gripebrettet. Snarere tvert imot. Det blir en mellomting mellom skallopert hals og flatere bånd. Og jeg kan vel ikke tenke meg at Herr Malmsteen & Co kjører skallopert hals for å gjøre det tyngre...? :)

Når det er sågt, så kan det føles litt tyngre hvis man fra før av spiller litt sloppy og ikke er så nøye med hvordan venstrehånda jobber, men etterhvert som man venner seg til det så vil i mange tilfeller fordelene oppveie ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har elgitar med begge deler. Tom Anderson gitaren min har heavy frets og den er utrolig lettspilt, men den er utrolig ømfindtlig for pitch på f.eks løsgrep f.eks d-dur , a-dur. dete er ikke et problem men lit iriterende. På fenderen min er det utrolig lave og smale bånd, som gjør at man kan ha en hardee spillestil. men vil ikke si det er vanskeligere å bende. men klart mye mere tungspilt om man tar løp oppover halsen, det blir mere friksjon og mere av fingertuppen som berører gripebrettet rett og slett.

Samtidig må man være klar over at det finnes 100vis av forskjellige typer bånd, og det er mange forskjellige fasonger på dem det er ikke bare høyde og bredde som teller. fassonger varierer fra lit flate , runde eller trapes formet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elgitar med begge deler. Tom Anderson gitaren min har heavy frets og den er utrolig lettspilt, men den er utrolig ømfindtlig for pitch på f.eks løsgrep f.eks d-dur , a-dur. dete er ikke et problem men lit iriterende. På fenderen min er det utrolig lave og smale bånd, som gjør at man kan ha en hardee spillestil. men vil ikke si det er vanskeligere å bende. men klart mye mere tungspilt om man tar løp oppover halsen, det blir mere friksjon og mere av fingertuppen som berører gripebrettet rett og slett.

Samtidig må man være klar over at det finnes 100vis av forskjellige typer bånd, og det er mange forskjellige fasonger på dem det er ikke bare høyde og bredde som teller. fassonger varierer fra lit flate , runde eller trapes formet

Ok. Konklusjonen din er altså:

1. Høye bånd. Mer lettspilt, lettere å ta løp på. Men en må ha en lett touch på strengene hvis ikke blir det fort surt. Si da hvis en tar en vanskelig grep med litt strekk på fingrene og en må trykke litt hardt kan det fort bli surt?

2. Lave bånd: Ikke noe problem hvis en trykker inn strengene hardt, men hvorfor skulel det bli tyngre med løp? Vil ikke lavere bånd gjøre at du ikke trenger å trykke ned strengen like mye, ergo at det skulle bli lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Lave bånd: Ikke noe problem hvis en trykker inn strengene hardt, men hvorfor skulel det bli tyngre med løp? Vil ikke lavere bånd gjøre at du ikke trenger å trykke ned strengen like mye, ergo at det skulle bli lettere?

Jeg vil se på det litt forskjellig, tynne bånd trenger du å trykke ned akkurat like hardt på som tykke bånd, men de _lar_ deg ikke trykke like langt. Noen ganger kan dette faktisk få meg til å anstrenge meg enda mer, siden jeg opplever at det blir for lite hvis jeg kommer litt langt bak båndet. Friksjonen vil selvfølgelig også kunne hemme deg i løp. Friksjon oppstår vel ikke bare på tvers av halsen, men også ved slides, når du må strekke fingrene langt etc. Tenker bare litt høyt her, jeg har egentlig ikke så høy hastighet at det gjør noe uansett hvilken gitar jeg tar i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare dette med friksjon litt nærmere? Vet egentlig ikke hva det er, hehe...

Hvor kan man ha lettest touch og likevel få lyd da for å se det fra den vinkelen.. Høye eller lave bånd?

Har ingen betydning, for lyden(tonen) kommer av at kanten av båndet og strengen treffer hverandre, ikke gripebrettet og strengen. Men det krever litt fingertuppfølelse å trykke akkurat hardt nok. Jeg anbefaler at du setter deg ned med en gitar som ikke er helt lik din egen, og rett og slett prøver. Om du er mye sterkere i fingrene enn meg, vil det hjelpe lite med mine referanser om hvor hardt man trykker ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.