Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Liten amp, skikkelig SLAMP!


semperfi

Anbefalte innlegg

Heisann. 12AU7, 12AT7, 12AY7, osv har mindre gain enn 12ax7 så det kan virke som det blir cleanere, men utgangsrøret bryter opp ved samme nivå, effekt ut, eller lydtrykk uansett hvilket rør det er som sitter i preamp. Den største forskjellen i praksis er at et preamp rør med mindre gain vil gjøre at gain pot'en må skrues høyere opp for samme crunch. Dvs du vil få et bredere område hvor gain pot'en kan være før det cruncher. Når gain er maks så vil ikke crunchen være like tjukk med feks 12AU7 istedenfor 12AX7.

5751 er et premium high gain rør, 12AX7 er egentlig et billig industrirør, men er blitt standarden takket være Marshall. 5751 har litt mindre gain og har mindre mikrofoni og lengre levetid enn 12AX7 så det kan jeg anbefale for de som vil prøve noe annet enn 12AX7.

Larseko: Joda det er strengt, og en NEMKO godkjenning er dyrt. Jeg følger alle NEMKO regler til punkt og prikke mht komponenter, design, layout og materialvalg. Tre er feks helt greit i slike apparater, i motsetning til noen syntetiske materialer. Jeg kunne vel ha gjort som en del andre og kjøpt klistremerker med godkjennings stempel og bare satt de på, men velger heller å bygge solid og riktig og la være med noe som helst merking. Jeg antar det var noe slikt du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vel ha gjort som en del andre og kjøpt klistremerker med godkjennings stempel og bare satt de på, men velger heller å bygge solid og riktig og la være med noe som helst merking.

Men det er vel strengt talt ikke lov noen av delene? Forsterkere skal vel også CE merkes hvis jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larseko: Joda det er strengt, og en NEMKO godkjenning er dyrt. Jeg følger alle NEMKO regler til punkt og prikke mht komponenter, design, layout og materialvalg. Tre er feks helt greit i slike apparater, i motsetning til noen syntetiske materialer. Jeg kunne vel ha gjort som en del andre og kjøpt klistremerker med godkjennings stempel og bare satt de på, men velger heller å bygge solid og riktig og la være med noe som helst merking. Jeg antar det var noe slikt du mente?

Ja, har bare fulgt med på noen forum i Sverige hvor det har vært noe snakk om det, og det virket som det var en del pes for å kunne få CE-merking etc. Kult at du setter i gang litt seriøs virksomhet. Synes det er veldig interessant hvor mange forskjellige amper man kan få tak i på dette markedet. Folk begynner kanskje å skjønne at de ikke trenger 100w plexi for å rocke litt også? (Folk utenom de proffe, altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Spørs hvor sloppy det er det!'

Uff da, min sære humor igjen!

Jeg har litt kontakt med en i NEMKO og diskuterer nettopp dette dilemaet. CE merking er alfa omega mht eksport, særlig for de som eksporterer med støtte fra innovasjon norge. Men det er dyrt, faktisk så dyrt at de fleste som starter opp må snike litt rundt her og der for å komme igang. Det er egentlig viktigere for lille Norge at litt småindustri vokser opp her og der med tanke på at det sorte gullet vil ta slutt og våre landsmenn trenger flere ben å stå på. Derfor må de små av og til få lov til å komme igang uten at en og annen skal pirke på alle smådetaljer.

Som nevnt så lager jeg SLAMPene etter rettningslinjene, og hvis et klistremerke på utsiden skal være eller ikke være for SLAMPen så får jeg kanskje endre navnet til 'CE-less amp' som forkortes til CLAMP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færrest 'boutique' amper er merket med noe som helst. Dessuten er det slik at hvis en modell i en serie blir CE merket, feks en 10watter, så kan resten av modellene i serien,feks 20 og 40wattern, automatisk bli merket. Dvs selvom de andre modellene i serien skal være tilnærmet lik den som var inne for godkjenning, så blir de i praksis nesten aldri det. Betyr det at de andre modellene er farligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor sloppy det er det!

Tror ikker regelverket bryr seg så mye om hvordan du bygger. Kravene til CE merking gjelder vel for alt som skal selges innen EØS. Uten CE merking er det vel ikke strengt talt ikke lov å selge greiene.

Godlyd har faktisk en strømforsyning til salgs som ikke er CE godkjent. Brukt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godlyd har faktisk en strømforsyning til salgs som ikke er CE godkjent. Brukt da.

Det er som Semperfi sier at så mye av boutique greiene som ikke er CE merket at de fleste gir litt faen. Jeg var bare nyskjerrig på om han hadde vurdert å CE merke ampene. Jeg regner med han satser på og selge dem til utlandet siden web sidene er på engelsk, selvfølgelig med mindre han retter seg mot den litt smale delen av norges befolkning som kun snakker engelsk.

Jeg gir faen selv jeg og de fleste utenlandske bygger gjøre vel det samme. Vet ikke om Nemko overhode bryr seg om håndbygde gitaramper heller. Jeg snakket med Suhr og han svei av i størrelsesorden 10.000,- dollars for å få CE merket OD100 toppen.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.