Web Analytics
Jump to content

Defret?

paven

Recommended Posts

Har tenkt en del i det siste på å fjerne båndene fra min kjæreste Aphrodite. Men så fant jeg ut at det kanskje ville vært bedre å kjøpe en ny hals til den istede. Er det mulig?

Om ikke, hvordan fjerne båndene å få best mulig resultat?

Hei!

for det første, hva slags bass er din kjære Aphrodite?? :)

Dersom hun er en Fender-lignende sak (Jazz eller P-bass), så er det ikke noe problem å kjøpe en ny hals. Da er det standard-mål og både Warmoth (relativt dyrt) og Mighty Mite (relativt billig) og en rekke andre aktører har standard-halser til erstatning. Da har du begge verdener tilgjengelig for bassen din. Jeg ville nok vurdert det om jeg var deg.

Dersom hun ikke er en Fender-lignende bass (f.eks. den Yamahaen som du postet her ovenfor), så er det ikke så lett å få fatt i en ny hals. Da er ikke målene standard lenger, og det blir vanskelig å få fatt i en hals som passer nøyaktig. Så da må du mest sannsynlig få bygget den om.

Da er det to måter å gjøre det på. Den beste løsningen er å levere den inn til en kyndig bass-bygger, og så få lagt på et nytt gripebrett på den, da helst i ibenholt. Det er ekstremt hardt og tåler strengeslitasjen best. Ombyggingen vil innebære at det gamle gripebrettet blir slipt en del ned, og så legges det nye gripebrettet oppå.

Den andre løsningen er å fjerne båndene. Det er nok også best å la en kyndig person gjøre, for det er lett å flise opp gripebrettet når du tar ut de gamle. Men måten å gjøre det på er å varme opp båndene slik at limet som holder dem smelter/mykner, og så forsiktig løfte dem ut av utfresningen med en spesialtang. Deretter må hullet fylles med formtre. Fordelen med dette er at du får "båndmarkeringer" langs hele halsen. Avhengig av hvilket treverk det er i gripebrettet fra før (veldig ofte er det rosetre el.l.), så bør også overflaten behandles (gjerne med epoxy, slik Jaco gjorde). Da får man en hard overflate som tåler strengeslitasjen bra. Dersom man ikke etterbehandler såpass mykt treverk vil det fort oppstå groper etter strengene.

Et tredje alternativ jeg har hørt om (men som jeg ikke har hørt så mye positivt om) er å slipe ned båndene til de går i ett med gripebrettet. Kanskje det funker greit nok, men det jeg har hørt er at gripebrettet blir ujevnt over tid (treverket slites mer enn metallet).

Så det finnes en del valgmuligheter. :)

Det er den elskede yamahaen som jeg postet bilde av :)

Hvor mye koster det sånn ca å få en proff til å legge på nytt gripebrett?

Edit: Er Lønn et brukbart alternativ?

Edited by paven

Det er den elskede yamahaen som jeg postet bilde av :)

Hvor mye koster det sånn ca å få en proff til å legge på nytt gripebrett?

Edit: Er Lønn et brukbart alternativ?

Lønn er altfor mykt, og må i tilfelle behandles med f.eks. epoxy. Jeg har ikke peiling på hvor mye det koster å få en proff til å gjøre dette... sikkert 2-3000... minst. Jeg betalte 1500 for å få gjort dette, men det var helt tilbake i 1986, så jeg tipper det koster en del mer i dag. Det er bare en måte å finne det ut på, og det er å ta en telefon og spørre.

Kan kanskje lønne seg å bruke pengene på å kjøpe seg en fretless-bass i stedet? :)

Vel, jeg har da fått høre noe helt annet.

Hei !

Det er aldri godt å si hvordan gripbrettet er etter at frettene er tatt ut. Er det lønn eller et mørkt treslag ?

Er det mørkt treslag er det lettere å kamuflere utrevne fliser.

Det kan være like lurt å bare file ned frettene og la tangen sitte igjen som markering.

Dette vil koste ca 800.-

Er det påskrudd hals lar det seg gjøre å sette på nytt gripbrett.

Pris 1500.--

+ frakt.

Edit: Så da lurer jeg bare på... Hva er best til syvende og sist, file ned eller nytt gripebrett? Ikke tenk på prisforskjellen, det er tross alt en kjæreste jeg skal fikse på :D

Edited by paven

Da var det rimeligere enn jeg hadde trodd, gitt! Hvor har du fått det prisoverslaget fra? Kan være greit å vite hvor man skal ta kontakt om man trenger noe! :)

Hmmm... med så liten prisforskjell ville jeg gått for nytt gripebrett. :) Smak og behag, gjerne... men da får du en ensartet overflate som låter likt og blir jevnt slitt. Så jeg ville gjort det.

Alternativt kan du jo selvsagt kjøpe deg en fretless? Du vet jo at Yamahaen fungerer flott som den er, så da vet du hva du får... Alltid en viss risiko involvert med sånne konverteringsprosjekter! :)

Selv fikk jeg bygget om en standard Precision bass til 5-strengers fretless den gangen i '86. Bassen ble bra (og langt bedre enn den hadde vært), men halsen var temmelig tjukk. Det skyldtes at de slipte ned de opprinnelige gripebrettet for å plane ut halsen, og så slipte de ned litt på baksiden av halsen. Men de kunne ikke ta for mye, for å unngå å blottlegge trussroden. Når jeg senere fikk bygget meg en 5-strengers fretless, ble resultatet mye bedre (halsen ble bredere og slankere og mye nærmere det jeg i utgangspunktet ønsket meg).

Men med en god båndbass vil den helt sikkert låte bra som fretless, og.