Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

trenger seriøst hjelp!


epiphone

Anbefalte innlegg

jeg har cubase 2.1 og har nettopp begynt å bruke dette. jeg har koblet på mixer (en yamaha mg 10/2).

det som er tingen er at når jeg spiller inn, si en gitar først, for så å spille inn en ny gitar i samme spor etterpå kommer det jeg har spilt inn først sammen med det jeg spiller inn i det nye sporet. jeg har sikkert forklart det veldig dårlig men har noen tips?

EDIT: jeg får signaler inn på det nye sporet fra det andre når jeg spiller det av, men hvis jeg vrir på knappen på mixeren som heter 2tr in helt ned får jeg ikke signaler, men da klarer jeg heller ikke å høre noe

Endret av epiphone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har cubase 2.1 og har nettopp begynt å bruke dette. jeg har koblet på mixer (en yamaha mg 10/2).

det som er tingen er at når jeg spiller inn, si en gitar først, for så å spille inn en ny gitar i samme spor etterpå kommer det jeg har spilt inn først sammen med det jeg spiller inn i det nye sporet. jeg har sikkert forklart det veldig dårlig men har noen tips?

EDIT: jeg får signaler inn på det nye sporet fra det andre når jeg spiller det av, men hvis jeg vrir på knappen på mixeren som heter 2tr in helt ned får jeg ikke signaler, men da klarer jeg heller ikke å høre noe

Du nevner ingenting om hvordan denne mikseren er koblet opp mot lydkortet ditt. Benyttes denne til både inpput av signaler og retur/lytting?

Kan du ikke beskrive litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, når du spør om hjelp på et forun, FORKLAR DEG SKIKKELIG og gi DETALJER. Da er det lettere for oss å hjelpe deg.

Bruker du mikrofon?

Du sier du tar opp på samme sporet etterpå, hvorfor vil du det? Lag nytt spor og ta opp der.

Eller mener du kanskje at gitaren går gjennom samme stripen på mikseren?

Problemet ditt kan kanskje være at du tar opp mens det forige du tar opp spilles ut av høytalerene dine. Da vil denne lyden også plukkes opp av mikrofonen og du vil få det med på opptaket.

Det er ikke noe problem hvis du har tenkt å beholde det forige opptaket og du ikke har noen krav om at "produksjonen" skal bli bra, men du bør helst bruke et headsett når du tar opp nye spor.

Skal du spille inn med metronom, må du bruke headsett. Ikke noe kult å få metronomen med på opptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker headset, og har forskjellige spor. og jeg bruker mic, og det lekker ikke inn via hodetelefonene til micen. Når jeg har gjort et nytt spor klar for record og trykker f.eks play, blir det jeg har spilt inn fra før tatt opp som singnal, som jeg selv kan se i cubase på input-måleren i det sporet. kanskje litt vanskelig å forklare. hvordan får jeg bare lyd i hodetelefonene og ikke inn på det nye sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt ligger i at lyden på "2tr in" på mikseren også går ut på "rec out". Det vil si at den forrige gitaren du spilte inn går inn i mikseren, og ut igjen og blir tatt opp på nytt og blandet med den nye gitaren.

Du bør finne deg en annen måte å koble mikseren på. Hva med å koble lyttingen rett på monitorer eller rett inn i et stereoanlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sikkert inne på noe der, men jeg har gjort nøyaktig det samme før og det har ikke kommet singnal inn på det nye sporet, men da var det et annet program jeg brukte og ikke cubase, men selvfølgelig finner jeg ikke cden til det nye programmet...

EDIT: vet noen om andre tilkoblingsmuligheter slik at jeg slipper dette forbaska problemet?

Endret av epiphone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det noen som har en aldri så liten anelse over hva som kan være problemet. Det blir for dumt at jeg bare kan spille inn på et spor. jeg vet uansett nå at det er 2tr in som er problemet, jo mer jeg skrur den opp, desto høyere signal får jeg inn. men jeg er uansett nødt til å skru på 2tr in for å kunne hørre det jeg har spilt inn fra før av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.