Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rebbe goes Rock'n Roll


Rebbe

Anbefalte innlegg

Hei Karer

Her er en liten Rockelåt jeg spilte inn i kveld.

Head over Heels

Hva synes folket? Ser fram til tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk.

Innspillingen er gjort i Cubase SX med et Echo Layla 3g lydkort. THD BiValve og Gibson Les Paul Standard på rytme gitarene. Gitarsoloen er gjort med Musicman LUKE og UAD-1 Nigel (Software gitaramp) samt en Digitech Whammy. Bassen er kjørt gjennom Guitarrig 2. Trommene er det eneste jeg ikke spiller selv, de er tatt opp i USA av en jeg samarbeider med via nett for tiden. Brukte en Røde NTK4 mikk til sang og kor. NI B42 er brukt til diskrete orgelbrus her og der. First Call Horns er brukt til blåsearr.

Tja, kommer ikke på mer å skrive.

Endret av Rebbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocker dette :) Hadde ikke særlig til overs for blåsearrangementet. Synes det låt lite overbevisende, og litt «billig». Orgelet kunne vært litt mer fremhevet. Likte soloen, men det var noe på tampen som jeg ikke helt falt pladask for -- iallefall ikke umiddelbart. Kan ikke helt sette fingeren på hva, annet enn at det var noe med notevalget. Vokalen er bra. Koringen -- har på følelsen at det kunne vært bedre. Kanskje litt mer leking og eksperimentering med den biten. Låten i sin helhet virker veldig gjennomført. Flott!

Ta dette som en kommentar fra en hobbygitarist med tilnærmet null peiling ved musikkteori og produksjon, men en kanskje-over-gjennomsnittet-interessert-lytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassområdet blir veldig romlete hos meg, det virker som bassen er veldig delt med mye romling i bånn og mye topp i anslagene. Jeg savner litt mer forskjell mellom vers og refreng, for eks mer tilbaketrukket gitar, evt annen gitarlyd. Slik det er nå blir det veldig monotont. Kan være bassen som overtar for mye hos meg, dog. Gitarlyden i soloen virker litt for mørk, og forsvinner dermed litt i miksen, særlig mot den løse hi-hat'en. Whammy-bruken kutter derimot bra gjennom.

På den annen side, det rocker bra, og trøkket i vokalen på tredje verset gir en god virkning, så rockelåtbasisen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger ang. vokalen. Det er jeg som synger.

Må se litt ang. romling i bassområdet. Romler ikke hos meg, kanskje har jeg feil lytting?

Orgel etc. vil jeg ha i bakrunnen. Det er gitarer som er i fokus her.

Igjen. Takk for tilbakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se litt ang. romling i bassområdet. Romler ikke hos meg, kanskje har jeg feil lytting?

Hmtja, jeg vet ikke hva du lytter med, så det kan ikke jeg svare på. De første gangene jeg hørte på låta brukte jeg mine vanlige PC-høyttalere, et ok SoundBlaster-sett med to satelitter og en sub, koblet gjennom et greit SB-lydkort. Fyrer jeg opp FW410-kortet og bruker Beyerdynamic-klokkene mine blir saken litt annerledes, men jeg opplever fortsatt bassen som litt romlete og ujevn i og med at det er så stor frekvensvariasjon i hvor trøkket ligger i bånn og anslagene i topp.

Og forresten er det noen bass-dunk i tidsrommet 01:54-01:56 du nok vil fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se litt ang. romling i bassområdet. Romler ikke hos meg, kanskje har jeg feil lytting?

Hmtja, jeg vet ikke hva du lytter med, så det kan ikke jeg svare på. De første gangene jeg hørte på låta brukte jeg mine vanlige PC-høyttalere, et ok SoundBlaster-sett med to satelitter og en sub, koblet gjennom et greit SB-lydkort. Fyrer jeg opp FW410-kortet og bruker Beyerdynamic-klokkene mine blir saken litt annerledes, men jeg opplever fortsatt bassen som litt romlete og ujevn i og med at det er så stor frekvensvariasjon i hvor trøkket ligger i bånn og anslagene i topp.

Og forresten er det noen bass-dunk i tidsrommet 01:54-01:56 du nok vil fjerne.

Supertusentakk for hjelp/tilbakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supertusentakk for hjelp/tilbakemelding

Bare hyggelig. Takk for at du legger ut klippene. Mine låter som et dårlig danseband med CASIO-orgel, så det er fint å ha noe å strekke seg etter.

Hei igjen.

Må si meg enig ang. romling. Hadde vel hørt meg døv på låta i og med at jeg spilte den inn og miksa den i en smell og så la den ut. Skal prøve meg på en ny miks av den idag.

Ang. gitarsolo og tonevalg prøver jeg bevisst å finne på ting som for meg er friskt og nytt. Prøver bevisst å unngå klisjeer og veldig typiske løsninger. Jeg liker å mikse sjangere og stiler så det er vel litt vel mye fusion inspirerte greier her som kanskje kan være tung å svelge for hard core rock'n roll freaks:)

Hvor orginalt det i det hele tatt er er vel diskutabelt, men for meg er det nytt.... hehe.... Det er det som er det fine med å ha studio tilgjengelig, man har jo sin egen musikalske sandkasse å boltre seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. gitarsolo og tonevalg prøver jeg bevisst å finne på ting som for meg er friskt og nytt. Prøver bevisst å unngå klisjeer og veldig typiske løsninger. Jeg liker å mikse sjangere og stiler så det er vel litt vel mye fusion inspirerte greier her som kanskje kan være tung å svelge for hard core rock'n roll freaks:)

For all del -- skjønner deg mtp klisjeene i denne typen låter, man vil jo at egen musikk gjerne skiller seg litt ut fra standard R&R. Men for mitt vedkommende må det innrømmes at jeg har en bakstreversk idé om at rock'n'roll er en ganske rettfrem musikkform. Ørene mine ønsker velkommen "utypiske" løsninger i mange sammenhenger, men de falt altså ikke pladask her (når det er sagt, så synes de at soloen frem til og med whammy-delen er steintøff). Ser at det ikke er noen andre i denne tråden som peker på det samme, hvor mange er veldig dedikerte til musikk og spilling, og det sier vel sitt.

Er ingen hard core rock'n roll freaks her i gården :) Har bare en litt for bestemt oppfatning om genren. Fortsett å poste det du lager her, alltid moro å høre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.