Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt hjelp?


margit

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig kjøpt meg min egen gitar! :) Veldig glad i den allerede, men i dag ble vi litt uvenner..

Kjøpte nye strenger til den og satte i gang med å skifte (første gang) Gikk veldig fint til jeg skulle stemme..da jeg strammet G strengen røk den! Just my luck tenkte jeg og prøvde med ny..Den røk og det samme med E-strengen!!!

Ble først gretten mot gitaren,men skjønner jo at det er noe jeg gjør galt..

Noen med peiling som har et tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuten (den lille delen som er før båndene, men etter stemmeskruene.. Er ofte hvit plastikk) kan være dårlig filt. Man skal kunne file selv, men hvis du ikke vet så kan du få en gitartekniker til å file den bra (eller en bekjent som har litt peiling på hvordan man filer). Forutsatt at det er nuten det er feil med da.

Edit: har du nettopp kjøpt gitaren kan du høre med butikken du kjøpte den fra om de kan ordne nuten for deg gratis, siden den er ny...

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuten (den lille delen som er før båndene, men etter stemmeskruene.. Er ofte hvit plastikk) kan være dårlig filt. Man skal kunne file selv, men hvis du ikke vet så kan du få en gitartekniker til å file den bra (eller en bekjent som har litt peiling på hvordan man filer). Forutsatt at det er nuten det er feil med da.

Edit: har du nettopp kjøpt gitaren kan du høre med butikken du kjøpte den fra om de kan ordne nuten for deg gratis, siden den er ny...

Åh, tusen takk for svar:)

Det er delen med spor øverst på halsen?

Får finne noen som kan se på den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuten (den lille delen som er før båndene, men etter stemmeskruene.. Er ofte hvit plastikk) kan være dårlig filt. Man skal kunne file selv, men hvis du ikke vet så kan du få en gitartekniker til å file den bra (eller en bekjent som har litt peiling på hvordan man filer). Forutsatt at det er nuten det er feil med da.

Edit: har du nettopp kjøpt gitaren kan du høre med butikken du kjøpte den fra om de kan ordne nuten for deg gratis, siden den er ny...

Det er delen med spor øverst på halsen?

Yes :) (edit: jeg har bare kalt den en "nut" (engelsk). Vet ikke hva det er på norsk... Oversadel eller noe i den duren?)

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt vanlig feil for nybegynnere er at det strammer strengen for fort. Hadde selv problemer med dette i gamle dager. Strenger trenger noe tid på å strekke seg. Hvis de blir strammet opp for fort er det ikke uvanlig at de ryker. Vet ikke hvordan du gjorde det, men et godt tips er å ta en streng av gangen. Ikke ta av alle sammen for så å sette på en og en.

Vet ikke om dette hjelper, men det kan være greit å få slike ting på plass før du evt. sender gitaren til en reperatør. Penger spart er penger tjent vettu... ;)

M

Endret av Greasykid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.