Web Analytics
Jump to content

Forskjellige "forsterkerting"

Baron Ereksjon
 Share

Recommended Posts

Greit,

Nå kommer jeg sannsynligvis til å få et nybegynnerstempel på meg som ikke kommer til å forsvinne før jeg drar fra forumet, men uansett.

Hva er de forskjellige forsterkertingene og hva brukes de til?

Vet naturligvis hva "vanlig" forsterker er, en kladd med input og høyttaler i samme dings.

Men så kommer man over kabinetter og komboer og greier, og da falt jeg av lasset.

For eksempel preamps. Hva er preamps?

Er det det samme som forsterkertopper?

Og hva er det?

Poweramps?

Tar imot all informasjon med hjertens glede :)

Ok, en Combo, der har du preampen (forforsterkeren) powerampen (sluttrinnet), og høytaleren ("Kabinettet") i ett. I en head har du bare preamp og poweramp. En preamp er en forforsterker, det er den som former lyden, ppowerampen er den som forsterker det signalet som kommer ut av preampen tilstrekkelig for å kunne kjøres ut i en høytaler, et kabinett er en høytaler

Du trenger ikke så mange watt seru.

Men altså - Den samlede summen av kabinettwatt må ligge over wattene toppen har? Eller?

Vel, nå skal vi inn på litt teori: Et kabinett har en viss motstand (ohm). Antall kommer av motstanden i selve høytalerelementene. Så, hvis et 8ohms kabinett tåler 50w, og du putter i en forsterker med 80w ved 4ohm, vil du bare ha igjen ca. 40w, og kabinetet er spart. Jeg har da av alle ting et 16ohms stereo-kabinett fra Laney, den høye motstanden gjør da at jeg bare får 2x40w ut av Marshall 2x80w ampen min, savvy?

Men altså - Den samlede summen av kabinettwatt må ligge over wattene toppen har? Eller?

Vel, nå skal vi inn på litt teori: Et kabinett har en viss motstand (ohm). Antall kommer av motstanden i selve høytalerelementene. Så, hvis et 8ohms kabinett tåler 50w, og du putter i en forsterker med 80w ved 4ohm, vil du bare ha igjen ca. 40w, og kabinetet er spart. Jeg har da av alle ting et 16ohms stereo-kabinett fra Laney, den høye motstanden gjør da at jeg bare får 2x40w ut av Marshall 2x80w ampen min, savvy?

Nay, ol' sea dog...

Uten all fysikken tror jeg jeg nærmer meg noe, men er ikke helt sikker.

Det funker så lenge toppen ikke kjører ut flere watt enn kabinettet har?

F.eks:

120W topp -> 400W kabinett = Alt funker fint

400W topp -> 120W kabinett = Sprengt kabinett.

Helt på jordet?

Nå tror jeg dere er ute og sykler her. Jeg ville for all del satset på å ha en amp som leverer mer strøm enn høyttalerne i urgangspunktet tåler, da det er langt oftere skjer at høyttalere sprenges pga for lite strøm til elementet(clipping?) enn det motsatte. Nå skal man også huske på at watt er ikke bare watt. Min amp leverer 120 watt, men det er en rørforsterker, og da har jeg forstått at det er noen andre regler som gjelder. Uansett, høyttalerne mine er på 30W hver, og det er to av dem, er de i paralell, så er effekten fortsatt 30 watt, er de i serie så er effekten 60 watt. Eller motsatt. Uansett, denne watten kan ikke taes som en fornuftig målestokk mot den effekten som finnes i ampen, det er ikke snakk om noen sammenligning. Det du skal bry deg om er impedansen i kabinettet og forsterkeren, og hvor mye effekt ampen leverer ved den impedansen som høyttalerne i kabinettet innehar.

Jeg trenger oppfriskningskurs.

ja det er en ting jeg lurer på: det går vel ikke an å sprenge ett 100 watt kabinett med en 50 watt topp?

tja..

En 50W rør-forsterker gir 50W før forvrengning, og kan godt klare å levere over 100W på full guffe.

På en annen side så gjelder det også de fleste gitarhøyttalere. en 25W høyttaler tåler 25W før den begynner å vrenge lyden. Sikkert 35 før den blir ødelagt av det.

Dermed blir vel svaret nei.

Jeg vil uansett anbefale å alltid ha minst dobbelt så mange watt kabinett som forsterker. Bare for sikkerhets skyld.