Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Streng-spørsmål


Nikolai

Anbefalte innlegg

Hei, er ganske ny på forumet. Og også i gitarverdenen.

Har spillt i rundt et og et halvt år, men nå må jeg ha nye strenger, å det skulle vise seg å ikke være så lett.

ser på stikker.no at det står mange tall under strengene, tror det har noe med tykkelsen, eller bøyeleligheten i strengene. Men hva er det optimale for en som spiller det meste, uten å måtte ha muligheten for å bøye strengene til det ultimate.

Hva betyr de forskjellig nummerene og hva brukes de forskjellige til? :)

mvh Nikolai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ganske ny på forumet. Og også i gitarverdenen.

Har spillt i rundt et og et halvt år, men nå må jeg ha nye strenger, å det skulle vise seg å ikke være så lett.

ser på stikker.no at det står mange tall under strengene, tror det har noe med tykkelsen, eller bøyeleligheten i strengene. Men hva er det optimale for en som spiller det meste, uten å måtte ha muligheten for å bøye strengene til det ultimate.

Hva betyr de forskjellig nummerene og hva brukes de forskjellige til? :)

mvh Nikolai

strenger blir angitt etter diameter tykkelsen. Oftests i tommer. Vanlig på el gitar er f.eks. 9 - 42 er tykkelsen på tynneste og tykkeste streng. Men egentlig er det 0.009 til 0.042 tommer.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tykkere strenger er nå vel bare for nerstemming..

viss ik du skal ha en gitar som e tung å spille på da...

Nja, blir en helt annen og fullere tone med tykkere strenger. Blir også litt annerledes å spile på, litt mer "bounce" i strengene. Men det er jo et helvete for venstrehanda da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle gitarer er som regel levert med 09-42 nye da så hvorfor ikke kjøpe det..

tykkere strenger er nå vel bare for nerstemming..

viss ik du skal ha en gitar som e tung å spille på da...

Tykkere strenger er ikke bare for nedstemming, men og for lyden. Spilte før på .009 gikk så over til .010, men selv disse ga meg ikke den lyden lyden jeg ville ha. Så nå bruker jeg Erni Ball Power Slinky .011 sett. Ja disse er litt tyngre å spille, men de gir bedre vreng og tone for min stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikolai, om du ikke har spilt så lenge, vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe FOR tykke strenger. 010-046 er fint for nybegynnere, Tjukke nok til å ha litt mer tone, men tynne nok til ikke å dræpe venstrehånda di. Om gitaren din i dag har 009-strenger, er det mulig at du må få satt den opp på nytt, for å fåf optimal strengehøyde. Ta kontakt med din lokale musikksjappe og hør om de kan sette på nye strenger og sette den opp for deg. Om du da fortsetter å kjøpe de samme strengene, vil du få sånn nogenlunde kontinuitet i oppsettet, med tanke på halsjustering etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.