Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaropptak - Rett inn i computer eller via kondensatormic?


Anbefalte innlegg

Righto,

fått rigget opp et lite studio i kjelleren nå, og vil gjerne lære å bruke det så godt som mulig :)

Det kommer nok til å komme MANGE topics fra meg i denne delen av forumet etterhvert, men jeg starter med dette.

Gitarrecording

Burde jeg ta min elektriske gitar, plugge den inn i en preamp/mikser og rett inn i computeren eller burde jeg bruke forsterker og ta opp med kondensatormikrofon som går videre til preamp/mikser og inn i computeren?

Utstyr:

Innspillingsprogram - Cubase SL 2.0

Mikrofon - Røde NT-2

Mikser - Behringer Eurorack UB1204 FX Pro

Preamp - M-Audio Audiobuddy

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen lydrekke er bedre enn sitt svakeste ledd. Du har Røde Nt2 som er kult, men Behringer mixere suger sinnsykt så du burde oppgradere den

anyway

Så lenge du spiller HØYT på en forsterker så kan du få mye rart til å låte bra. Faktisk. Trenger ikke nødvendigvis POD. (jeg hater den .. men det er nå meg...plastikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren din tar feil :) Det er veldig vanlig, f.eks i usa, å bruke stormembran mikk (som jo er en for for kondis) til gitaropptak. Plasser denne på samme måte som du ville med en SM57. Så lenge mikken tåler høye lydtrykk så er det ingen problem, og NT2 tåler vel 130 dB SPL så vidt jeg husker

Du vil med en NT2 få inn mye bedre med detaljer og overtoner enn du ville med en SM57, selv om sistnevnt også er mye brukt både live og studio.

Med andre ord, er du ute etter en "fin" clean lyd så ville jeg ha brukt NT2. Er du ute etter en skitten vrenglyd så ville jeg prøvd begge deler. Det er selvsagt også mulig å bruke BEGGE deler samtidig og høre hva som passer deg best. Men da kan det hende at du må vende fasen på en av de...lytt og prøv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.