Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakten på min tone


TenaciousG

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter en fet blues-aktig tone, og faktisk begynner jeg å nærme meg noe som jeg liker, men jeg trenger litt assistanse fra dere.

Jeg har erstattet min gamle transistorforsterker med en ny rør-amp, fender twin reverb '65 reissue, som er en fantastisk nydelig clean-amp.

Jeg spiller på en standard usa fender strat, og kjører signalet gjennom en tubescreamer ts9, samt et boss gt-6 brett som jeg nettop har anskaffet (bruker kun effektene på dette, ikke amp-simuleringene som låter fælt).

Men fortsatt mangler tonen min noe for å skrike skikkelig under lyse soloer, vanskelig å forklare.

Jeg liker Stevie Ray Vaughans tone fra rundt 1983-85, og han brukte ofte bare utstyr likt mitt. Jeg har prøvd å bruke tubescreamer overdriven fra gt6'n sammen med den ekte, og jeg er ganske nær en bra tone. Men som jeg nevnte ovenfor mangler det fortsatt noe for fet skrikende solo.

Jeg liker også eric claptons nyere lyd, som den han har på Crossroads Guitar Festival, hvis noen har noen anelse om hva slags utstyr/effekter han brukte der så hadde det vært fint.

Men..

det jeg egentlig spør etter er litt hjelp til å finne ut hva jeg mangler for å få en feit skrikende sustain kraft til soloer.

Kanskje jeg bare mangler volum, vet ikke, da jeg som regel ikke får srudd knotten opp så høyt som jeg vil i leiligheten her.

Jeg begynner å tenke på å kjøpe EH Big Muff USA Pi pedalen, noen som har noen tanker om hvordan den vil låte sammen med utstyret mitt?

Takker for alle tanker/forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ute etter den "hylende" sustainen, men samtidig en ganske mild overdrive, kan du prøve deg med en god compressor/sustainer-pedal. Kombinert med en tubescreamer er det gull. Er det slik at tubescreameren ikke leverer nok gain for deg, man du kjøre en annen pedal som en ren gainboost foran den.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har prøvelånt en boss compressor/sustainer, men jeg syns ikke den gav meg det jeg er ute etter, pluss at da den jevner ut "attacket" på strengene forsvant litt av følelsen i spillet.

Har tenkt på en blues driver 2, men er usikker på om den vil utgjøre noen forskjell da jeg jo har prøvd med to tubescreamere (den fra gt6'en).

Ellers er jeg på en måte usikker på hvor jeg vil gå videre med lyden min. Stevie ray har jo en fantastisk lyd, men den egner seg jo kun til den type musikk. Jeg liker jo å variere litt også når jeg spiller. Skulle gjerne likt å fått noe ala Gilmour, derfor jeg tenkte på Big Muff.

Har hørt at muff'en farger lyden enormt og at alle får samme lyd med den. Vil jo gjerne at instrumentet skal skinne litt igjennom lyden også, men det er kanskje ikke mulig med denne.

Ønsker å høre meninger andre har om muffen, og om hvordan den egner seg til blues og annen type musikk!

Er ikke Fulltone pedaler veldig kostbare da?

Endret av TenaciousG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at SRV spilte høyt som bare faen. Sånn at du må skru opp fender'n til bristepunktet først skal du få rett "heng". Ellers så kan du også prøve deg litt frem med gain på ts9'en, men SRV hadde såvidt jeg vet ikke den spesielt høyt. Men har du en strat, en ts9 og en Fender og ikke får SRV lyd er no gæli med innstillingene et sted.

Ellers brukte SRV senere en fuzzface modifisert av Cesar Diaz på noen låter, men jeg tror ikke han brukte den før senere. Diaz produserte senere denne som Diaz Square Face pedalen, men den er ikke det enkleste å få tak i lenger. Gilmour brukte også masse fuzzface på DSOTM tiden. Jeg syntes personlig at Fullton '70 blir for heavy, jeg liker bedre '69 og på en amp som står og jobber litt.

Men kluet til å få ts9 og fuzzface til å låte bra er å skru opp ampen. Ingen av delene låter spes bra på en amp som står helt clean.

Muff er moro men er mye mer endimensjonal enn en fuzzface. Låter fort bare masse fuzz.

Claptons nye lyd er litt spesiell for den boost kretsen han har i straten booster no jævlig selv når den er av og det farger lyden endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve en Pod XT live?

de er jo ikke direkte gratis da :P Dersom han kan finne den detaljen han mangler ved å kjøpe en enkel pedal av noe slag er det jo ganske unødvendig å legge nesten 5k i en POD XT Live ;)

Tror mange musikkforetninger er villige til å senke prisene sine på Pod ganske mye for tiden. Fikk min for 3500kr. (demo i butikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke SRV strenger som var kanontykke også da? Får ikke skikkelig feit tone med .09 uansett ;)

Det hadde han, men han stemte også ned en halv tone. Han brukte 13-76 i studio noen ganger men aldri live såvidt jeg har forstått. 10-52 funker bra for meg å låter fett men tykkere så takker venstrehanda for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at SRV brukte feite strenger, har prøvd det også men liker best tynne. Uansett er ikke målet mitt å få likest mulig tone med Stevie, eller noen andre for så vidt, men å finne min egen.

Kan godt hende at det bare er volumet som mangler for å få litt feitere bluesaktig solo ja.

Men som nevnt liker jeg litt forskjellig type musikk også, og skulle gjerne funnet en boks som kanskje passer til begge deler.

Mulig jeg kommer til å gå for en usa Big Muff, koster jo ikke skjorta og har fått mye skryt.

Bare synd jeg ikke får testet den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.