Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Steve Vai's Tender Surrender


GuitarBone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Er ny på dette forumet, og registrerte meg nettop!

Prøver å lære meg go'sangen til Vai - Tender Surrender :wub: , og har foreløpig kommet "så" langt..

Ønsker gjerne konstruktiv tilbakemelding.. :)

Bruker en Line6 POD v2.0 koblet rett i PC'ns mic-inngang.. Har spilt i 2 takes (samt en malplassert harmonic -effekt på slutten der et sted :P ). Dette er vel "mikset" (om så kan kalles) i Cubase..

Effekter og diverse og skruing av innstillinger har jeg virkelig ikke peil på, så jeg regner med at de fleste kanskje vil komme til å kommentere "echo'n" som jeg har prøvd å tatt med.. Ellers så har jeg brukt Drive og Reverb, og litt Chorus, hvis jeg ikke husker feil..

Jeg hører jo selvfølgelig at det er en del å prike på, men alt i alt, er jeg relativt fornøyd foreløpig.. Men, oppussing trengs alltid! :D

Men, det er akkurat det jeg er skeptisk til... at jeg ikke hører mine egne feil! Jeg har hørt så mye på sangen (den orginale, altså) at det er liksom DEN jeg hører inni meg når jeg hører på mitt opptak, og er redd at jeg derfor ikke da hører så godt ting jeg må jobbe mye mer med.. For, selv om jeg vet at det er masse "feil" der, så er det sikkert enda mér som jeg selv ikke "Hører" .. :unsure: ..men, for all del.. Feil hører jeg.. Massevis! :blush:

Håper dere vil ta en lytt og hjelpe meg med tilbakemeldinger! Og, ikke vær redd for å hamre løs med krtiske kommentarer (det er jeg for dere! :P )

Takker!

- GuitarBone

Tender Surreender [oppunder 5 MB]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det meste av låta sitter som den skal i fingrene, så nå gjenstår jobben med å legge inn detaljene som får låta til å virke. Dynamikk, timing og en god vibrato. Et sted i clean-partiet drar du voldsomt på uten at jeg helt skjønner hvorfor, og timingen din i temaet virker for rett på slagene til at det puster som det skal.

Jeg vet ikke hvor mye du opplever at du kan spille låta med en hånd på ryggen, men jeg vil nok anbefale at du kommer deg dithen at alt sitter med letthet, og så begynner å terpe på detaljene.

Originalen har også mindre vreng på markeringene før soloen, dermed får det også sin naturlige økning i styrke. Slik som du har det nå blir det derimot en nedgang når soloen starter.

Men, som sagt, det er detaljer, dette. Bra spilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for god tilbakemelding! :)

Akkurat slik som jeg hadde ønsket og håpet på; Kritikk og litt skryt (puh!) :blush:

Det virker som det meste av låta sitter som den skal i fingrene, så nå gjenstår jobben med å legge inn detaljene som får låta til å virke. Dynamikk, timing og en god vibrato. Et sted i clean-partiet drar du voldsomt på uten at jeg helt skjønner hvorfor, og timingen din i temaet virker for rett på slagene til at det puster som det skal.

Jeg vet ikke hvor mye du opplever at du kan spille låta med en hånd på ryggen, men jeg vil nok anbefale at du kommer deg dithen at alt sitter med letthet, og så begynner å terpe på detaljene.

Originalen har også mindre vreng på markeringene før soloen, dermed får det også sin naturlige økning i styrke. Slik som du har det nå blir det derimot en nedgang når soloen starter.

Men, som sagt, det er detaljer, dette. Bra spilt!

Ja, dynamikk og timing må jeg nok jobbe mer med.. Har du noen tips? Men, hva mener du egentlig med "en god vibrato"? Finger'n min når jeg vibrerer strengen, eller tremoloarmen min? Noe annet sikkert!? :blush: Hva gjør jeg galt? ..men, det med "dynamikk og timing".. det er jo selvfølglelig noe jeg må bli bedre på, men, er det slik at det er "greit" / "bra" / "rævva" nå, og må gjøres bedre.. eller er det "ikke-eksisterende", liksom? :mellow:

Timingen .. høres det fælt ut? Blir det FOR "stakato"? ..er jeg "utenfor timingen", eller er det slik at jeg er for "rett frem", ..at det ikke har den pene flyten?

Kunne du finne ca tid for det partiet hvor jeg "drar" på?

Det der med vrengen har å gjøre med at jeg ikke har en pedal, men må skru på knotter på POD'n min.. derfor ble det liksom 2 takes, en hvor jeg spiller den cleane delen, og en gang med vreng! :) Derfor eksisterer DEN overgangen ikke....vurderer å kjøpe meg en Whammy -pedal (en gave til meg selv, hvis jeg føler jeg begynner å spille denne låten greit) håper kanskje det vil hjelpe på noen av effektene?

Takker for kommentarer og skryt! ^_^

Velkommen til forumet! Mener å ha lest det nicket før et sted... Er WigWam noe du hører på?

Ellers enig med Nettrom her... Detaljer, som gjør at det høres mer ut som "din" versjon enn at du prøver å kopiere Vai. Mye bra spilling.

Takk for det! :)

Tror jeg har vært registrert her en gang før, for en god stund siden (med et nick med noe-med-Bone i, tror jeg / regner jeg med) så det er kanskje derfor, men jeg husker virkelig ikke brukernavn, eller passord (eller email, tydligvis), så jeg registrerte meg på nytt..

Hører ikke på WigWam ... tror ikke jeg en gang har hørt en eneste sang av dem heller.. Ikke en gang Grand Prix - låten.. :P

Men, først og fremst er egentlig målet å få det til å høres ut som 'Vai sin sang', og SÅ får jeg heller prøve å se hva jeg kan kan få gjort, for å få det til å bli "min versjon" ..

Takker for tilbakemelding! :)

(etter å forhåndsvist denne posten, så burde jeg strengt tatt skifte nick til "SmileyHore" .. ) ..redusere antallet måtte jeg gjøre også.. MANGE!

Men, planen.. er egentlig å prøve å spille denne på et julebord / avdelingsmiddag/fest til bedriften jeg jobber i, i Januar ..saken er; Jeg har så veldig lysst til å lære meg denne sangen, og jeg har lovet meg selv at hvis jeg klarer å lære meg denne bra nok til at det er forsvarlig å fremføre den, da skal jeg jammen meg gjøre det også .. Mest for meg selv, siden jeg aldri(!) har spilt for noen før .. i hvert fall ikke foran et publikum..

Så et lite overfladisk spørsmål som jeg lurer på, er jo; Har jeg masse å være flau over? Bør jeg holde meg pokkers så langt unna noe slikt noe, fordi jeg kommer bare til å drite meg ut.. Eller er det bra (nok) nå, men kan selvfølgelig bli (mye) bedre med enda mer øving? ..det er jo en 5 måneder til.. Er jeg på god vei? Eller føler dere at jeg gjør det klokest i å holde meg unna!? :mellow: ..jeg vil jo ikke drite meg ut heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et lite overfladisk spørsmål som jeg lurer på, er jo; Har jeg masse å være flau over? Bør jeg holde meg pokkers så langt unna noe slikt noe, fordi jeg kommer bare til å drite meg ut.. Eller er det bra (nok) nå, men kan selvfølgelig bli (mye) bedre med enda mer øving? ..det er jo en 5 måneder til.. Er jeg på god vei? Eller føler dere at jeg gjør det klokest i å holde meg unna!? :mellow: ..jeg vil jo ikke drite meg ut heller..

Jeg syns du ikke har så mye å være flau over... Øv kanskje bittelitt på demping til tider, og spill med litt mer flyt og slikt (inne i mellom.. Noen ganger synes jeg det er fint), så trur jeg du er veldig langt på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for 2 positive tilbakemeldinger!!

Jeg syns du ikke har så mye å være flau over... Øv kanskje bittelitt på demping til tider, og spill med litt mer flyt og slikt (inne i mellom.. Noen ganger synes jeg det er fint), så trur jeg du er veldig langt på vei.

Tusen takk for kommentar! Tar alt til ettertning! :) ..det virker som om det er den "clean'e" delen dere kommenterer mest.. Vil det si at den "vreng" -delen fungerer greit, synes du/dere? (Slik generelt, altså.. jeg hører jeg bommer på noen noter av og til.. men, det er noter som jeg får til andre ganger, liksom.. Det er bare at jeg ikke får til alt korrekt i en og samme take, enda..)

..det som jeg synes er vanskelig å få til pent, er den derre "oppgangen" ca 2:37 ut i sangen.. Den tar jeg ikke helt enda.. Den høres grusom ut foreløpig :(

Syns du spiller veldig bra jeg. Selvfølgelig er det ting å pirke på, men sånn vil det jo alltid være. Du kan fint fremføre denne på julebord syns jeg. Du må huske på at andre gitarister er mye mer kritiske enn et "vanlig" publikum.

Stå på!

Takk, takk! :) Ja, men siden jeg er gitarist selv, så ønsker jeg å "levere et produkt" som er en gitarist verdig også.. ;)

..jeg vil jo veldig gjerne imponere litt (en del) også (er det ikke dét som er litt stas da? :P:D:blush: ).. Det vil sikkert komme til å sitte noen andre gitarister i "salen" også, regner jeg med, uten av jeg helt vet hvem alle er; det vil jo bli alt fra en 150 til 300 personer der.. Men, jeg vil jo virkelig gjerne spille godt, ikke bare vise at jeg kan mer enn par-tre akkorder, liksom! :) Vil at de fleste, både andre gitarister, "vanlig" publikum og meg selv skal være fornøyd.. :)

Takk, igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var faktisk ingenting å være flau over.

Syns du spiller veldig bra!

En del småplukk her og der er det jo alltid...

Du bommer litt på timingen her og der, og dynamikken kunne vært bedre.

Syns du kjører på med litt for mye vreng for tidlig, men det er ingen krise.

Stå på videre, så blir den perfekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var faktisk ingenting å være flau over.

Syns du spiller veldig bra!

En del småplukk her og der er det jo alltid...

Du bommer litt på timingen her og der, og dynamikken kunne vært bedre.

Syns du kjører på med litt for mye vreng for tidlig, men det er ingen krise.

Stå på videre, så blir den perfekt..

Takker for det! :) Liker ordene "veldig bra" slått sammen!

bare ett lite tips: stem gitaren skikkelig:P

:o åh .. er den ikke stemt skikkelig? .. hmm.. trodde det jeg ... men, så har jeg gehør som en stein også da! hmm.. Den så nå stemt ut på POD'n min! .. :) hmm..

Jeg likte det, litt småslurv her og der men generelt bra. Det jeg har mest å utsette på er at det kanskje var litt mye reverb.

Takker! :) .. prøve å sette ned Reverben i the "final product" ..for, det er vel det jeg skal klare med letthet å forandre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.