Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisering av marshall jcm 900


allman

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips om hva man kunne gjøre med en marshall JCM 900 50 watter for å få en mer autentisk "plexi"lyd (hvis det er mulig da)? Forsterkeren funker greit den, god arbeidshest, men jeg spiller mest 70'talls rock og blues, og vrengen i jcm'en er ikke spesiellt egnet til det. Det blir til at jeg kjører forsterkeren clean, og bruker od-pedaler for å få "vintage" lyd. Vil jeg få mildere vreng ved å bytte til andre rør f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres for meg ut som du kanskje mer har feil forsterker i forhold til den musiken du spiller. Jeg hadd heller skiftet den ut med noe som er mer i den gaten du vil ha. JCM900 har en layout som ikke er særlig mod vennlig så å gjøre noe med den blir nok fort dyrt uansett. Til '70 tallet passer nok en JMP eller f.eks en liten Peavy classic eller lignende mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo seg slik at det finnes en mod for å få en ren rørsignalvei til jcm900, men er jo en større mod og vil koste både tid og penger.

Videre så har du jo slikt som voodoo mod'en, er ikke helt sikker på hva den innebærer så du får søke litt rundt.

Går jo også an å prøve moddene som ligger på http://www.blueguitar.org/ , men vet heller ikke om disse er gode.

Du kan bytte preamprør til noen 12at7 eller 12au7, men er ikke sikker på om det er her vrengen genereres i jcm900. Så da vil det jo ikke hjelpe mye. Kanskje noen kan sjekke ut skjemaet...

Om du kan litt om forsterkere og elektronikk skal det gå å bare bytte ut noen motstander for å generere litt mindre vreng, men kan fort bli knotete hvis det er et (kompakt) printkort. Du må også muligens bytte ut noen kondiser om du vil ha en annen voicing. Og plutselig kan det bli masse du må bytte ut.... :)

Så om du ikke vil bruke masse tid og penger, kan det kanskje lønne seg å heller satse på en annen forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne kjøpt en gammel JMP, men de vokser jo ikke akkurat på trær. Kjøpte jcm'en fordi jeg fikk den billig, jmp ligger vel i en helt annen prisklasse. Men det blir vel til at man får leite i markedet og forberede seg på å blø litt for godlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en på forumet her som brukte en HAO Rust Driver (godlyd.no), og den skal visstnok føre deg et steg mot en Plexi-tone. Har ikke peiling selv, men nevner det sånn i tilfelle det skulle være noe å tenke på.

Hei det er meg. Lydklipp finner du her.

Tipper at den skulle gjøre susen for ditt ønske om plexilyd. Overkommelig i prisveien er den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.