Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vrengpedal


Coff

Anbefalte innlegg

Men du må nok bruke to forskjellige gitarer for å spille både Metallica og Kaizers.

Nå er jo ikke målet å låte LIKT som disse bandene, men bare omtrent-likt. Har klart med hell å lage kul kaizerlyd og kul metallicalyd med samme gitar og samme forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Exxon: tas til følge :)

Yngtchie: Transistoramp på cleankanal og en grei vrengpedal må jo gi bedre lyd enn vrengkanalen på samme forsterker?

Veit jeg kanskje kan ha vært litt frekk når jeg sa det, og det beklager jeg.

Men altså, til syvende og sist så er det jo din mening som teller ikke sant? Det er derfor jeg sa det og kommer til å si det til de fleste som spørr om sånnt.

Men jeg vil nok ANBEFALE en Boss/Keeley DS1. Tube Screamer er også veldig tøfft for å piffe singnalet litt opp ;)

MXR Dist. er noe du også burde sjekke ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exxon: tas til følge :)

Yngtchie: Transistoramp på cleankanal og en grei vrengpedal må jo gi bedre lyd enn vrengkanalen på samme forsterker?

Sannsyneligvis ikke.

Nå er jo ikke vrengkanalen på Valvestate serien så ille da. Synes de ampene, iallefall den jeg hadde, en VS100 eller noe... 100w, uten reverb osv, låt knall til å spille med på lave volum. Men den røyk fort da jeg begynte å kjøre den på maks gain og volum på øving. Savner den egentlig her hjemme:) Men men, mange år siden. Men uansett... jeg prøvde å kjøre noen vrengbokser på den, men det funka veldig dårlig. Jeg hadde(har) blandt annet en Marshall Shredmaster som jeg testa på Valvestate'n, men det låt helt jævli, men da jeg brukte samme boks på en Orange 100w topp og kab, låt det kanon. Jeg vil tro du får til det aller meste av brukbar lyd som er mulig å få ut av ampen, men ampens egen vrengkanal. Du vil tjene mer på pengene, hvis du sparer de og heller bruker en 5-10 tusen på en Marshall rørtopp og et 2x12" kab eller noe. Så får du heller begynne å kjøpe bokser fra det utgangspunktet. Eneste jeg vil anbefale om det er uaktuelt er å kjøpe en grei multieffekt, som Pod eller noe ala det for å bruke på ampen, der finnes det mye som kan gi deg variasjon i det minste, om ikke enorm lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på forsterkeren, men transistorforsterkere kombinert med vrengpedaler gir vanligvis en skarp og nasal tone.

Det kommer helt an på voicinga til forsterkeren. En artig liten ting er jo såklart at mange kjører transistorvreng fra bokser inn i røramper på clean.

It's magic, I'm tellin ya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umm, jo, det kommer helt an på hva du liker selv ;)

Det som jeg reagerer på her er alle "spillereglene" som visstnok eksisterer: "Transistor lyder ille" og slikt. De er stort sett kvalifisert på egne erfaringer (eller på manglende erfaring), og har lite teknisk innhold i seg.

Hva man liker best er stort sett personlig, og dermed så faller slike utsagn stort sett i fisk. Prøv og se, sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.