Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags effekter trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Vel, spiller en del country selv... Har by the way Mesa/Boogie F-30 jeg og ;) Konge amp! B)

Ville iallefall gått til innkjøp av en delay pedal og reverb er jo fine greier, men det har du jo på ampen. Hva slags gitar har du?

Btw; Hvis du vil lære deg mere country så kjøp Brent Mason sin instruksjons dvd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med anbefalinger på pedal produkter, er ikke interessert i noe multieffekt opplegg, men pedal(er)...

Delay og klang er nevnt allerede, jeg ville også lagt til chorus og kompressor. Det kommer litt an på hva slags countrylyd som er referansen din. Jeg syns litt slapback echo med klang funker bra, og når jeg vil i retning steel-gitar slenger jeg på chorusen i tillegg. Resten ligger hovedsakelig i fingra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger lyden til Lars Håvard (Hellbillies), men liker forsåvidt lyden til Brent Mason, Jerry Donahue og resten av Hellecasters' også.. Men akkustisk blues/country, med mye twang og håndarbeid.. Det er lyden sin det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De effektene jeg ville gått for til en countrylyd er disse:

*Booster

*Compressor

*Overdrive

*Tremolo

*Chorus

*Delay

Reverb sitter det oftest i forsterkerene og da er det litt smør på flesk å ha en reverb-pedal på gulvet. Ellers så ville jeg mest av alt startet ut med å skaffe et godt grunn effektbrett, betående av:

*Compressor

*Overdrive

*Tremolo

*Delay

Når det kommer til delay så bør en styre unna de lange goth-typiske delaysettingene og det kan en tenke på når en kjøper delaypedalen sin. En delaypedal jeg da kan anbefale som passer fint til country, rockabilly, blues etc, er Carl Martins Red Repeat. Denne pedalen selges til listepris for rundt 895.-. Når det gjelder compressoren så ville jeg ha puttet en del penger i denne og fått en av god kvalitet som og er transperant i lyden. Compressor som MXR Dyna Comp ville jeg ha styr litt unna. Denne funker bedre hvis en spiller reggea og funk. Mest av alt ville jeg gått for en Keeley Compressor hvis du har råd. Disse er litt dyre, men er og mye brukt. Bl.a. Brad Paisley bruker slike. Når det kommer til overdriven ville jeg tenkt på enten å gått for en BOSS OD-3, BOSS BD-2 Blues Driver, Ibanez TS-9 Tube Screamer eller en Guyatone. Dropp distortionpedaler da disse blir litt for harde lyden for country. Trenger du distortion så har ampen du beskriver mer enn nok guff. Skulle jeg anbefale en god tremolo så ville jeg sagt Carl Martin sin Surf Trem som også er en rimmelig pedal med Carl Martin kvalitet. Styr litt unna Marshall sin Vibratrem da denne er ikke like lett å stille og krever en god del tweaking på både pedal og forsterker for å lyde bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.