Web Analytics
Jump to content

gitaristers ego?


jazzman

Recommended Posts

Når jeg ser gjennom en del av trådene på dette forumet, finner jeg mange linker til gitarvideoer. Noe jeg finner ganske sprøtt; er at mange av ideoene er gitarister som spiller konserter, og som drar lange umusiklaske gitarsoloer uten komp. Jeg kan nevne en haug med gitarister som gjør dette, Malmsteen, Buckethead, Angelo, Bellas, Jarle H Olsen, Romeo, Cooley, Bellas, Becker, Friedman, Lane, Petrucci, etc. Det jeg syns er påfallende usmakelig er at det ofte virker som om de kjører et løp som er lagt opp etter teknikken de bruker; et sted er det sweeping, så tapping, noe syke legato-ting kanskje, også videre.. Det er alltid showmanship som er greia, og det ligger aldri noen komposisjon til grunn; og det er kun for å vise seg. Hva i helvette er vitsen??!

Hvor ofte hører du pianister, saxofonister og trommiser gjøre dette? Jeg skal være ærlig å si at du hører det jo en gang i blant, men ofte klarer de å gjøre det med mer substans. Når man hører saxofonister spille uten komp, er det kanskje med utgangspunkt i å jobbe med klang, eller spille melodiske strekk som er lenger ute. Trommiser holder seg ofte kompositoriske; og utvikler motiv og jobber med rytmiske ideer. Pianister får mulighet til å utnytte hele brettet; uten å krasje med bass, og kan jobbe med hva som helst. Gtaristen kan vise frem hvor mange teknikker han kan.

Det som irriterer meg aller mest er at mange av disse gitaristene spiller akkurat det samme når de spiller solo (alene) som når de spiller solo i band. De utnytter ikke de mulighetene som ligger i å spille helt solo, men bare peiser på; og om noe er forskjellig, så er det at de ikke trenger å tenke på å være i time (skjønt det er ikke alltid de tenker på det når de spiller med bandet heller..). Makan til opplegg altså, hvorfor??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan faktisk ikke si meg mer enig med det du sier. Gitarrunking er ikke kult i det hele tatt. Jeg likte ordet du brukte "umusikalsk", for det er jo det det er. Jeg inviterte nettop bort en kamerat som spiller EL-Gitar, men han spiller jo bare Malmsteen, hvor det absolutt ikke er noen harmoniske verdier, så det var totalt bortkasta.

Jojo, det er skikkelig fett med noen kule riff, og soloer en plass eller to i sangen, men det å ha 10 minutter lange trommesoloer, 17 minutter lange soloer uten noe som helst mening i, det blir bare for dumt.

Jo selvsagt er det imponerende, dere som kan spille rask, men helsikken, jeg driter vel egentlig i det! Jeg vil høre musikk, ikke din egotripp!

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig i det de to første i denne tråden sier.

Også er det de som ikke tåler kritikk, da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nei. selvsagt er det ikke sånn. men jeg er også enig i at gitarsoloer over mange minnutter kan bli litt kjedelig. dette kommer selvsagt an på gitaristen som spiller. det beste eksemplet jeg kommer på i farten er zakk wylde. søkte på zakk wylde på googlevideos og hva fant jeg? jo, jeg fant flere minutter lange soloer med han som bare går og går i det kjedsommelige. men med en god gitarist trenger det ikke være kjedelig.

og dessuten tror jeg ikke de gjør det for å vise hvor gode de er. det vet vi fra før.

Edited by johannes
Link to comment
Share on other sites

Faen det latterligste jeg har hørt... Da er alle solister egoister da! Om du mener alle som gjør en egen solo spot eller får fokus på seg selv over for lang tid er egosentriske.

Hva da med klassiske pianister, fiolinister osv.. Jazz musikere i fleng!

Nei, man helst ikke stikke nesen fram eller vise at man kan noe. Man skal helst være middelmådig i alt slik at ikke den generelle massen føler seg dårligere. Norge spesial jantelov pjatt! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Men for helvete, da. Ikke drit deg ut, jazzman. Dette var rett og slett et snobbete "jeg vet bedre enn alle andre"-utsagn.

Slik jeg ser det bunner det hele bunner ut i en ting:

Musikksmak.

Jeg hører på Maiden foran jazz any day, fordi jazz som oftest er utrooooolig kjedelig - i beste fall kun underholdene. Jeg regner med at jazzman ser det totalt forskjellig. - Likevel er jazzgitarister utrolig dyktige og kreative. Men Gers, Smith og Murray lager tusen ganger bedre musikk i mine ører.

Jeg rister overbærende på hodet over supershreddere som spiller til gripebrettet tar fyr, men jeg regner med at Jonathan vil i mange tilfeller se det totalt forskjellig.

Jeg er på grensen til å hate ABBA, og regner med at utrolig mange ser på meg som skrudd i nepa.

Jeg liker Fender bedre enn Gibson fordi jeg bare gjør det. Regner med at halve forumet sier seg uenige på samme grunnlag.

Jeg liker at dorullen henger ut fra veggen, fordi det er sånn det skal være. Min beste venn ser på meg som skrudd pga. det.

Jeg liker vanilje bedre enn sjokolade, fordi sjokolade ikke er like godt.

--

Innse at folk liker forskjellige ting, og bli ferdig med det.

Edited by Tarin
Link to comment
Share on other sites

og dessuten tror jeg ikke de gjør det for å vise hvor gode de er. det vet vi fra før.

Synes det var ganske godt sagt. Jeg tror det har mye med hvilken synsvinkel man ser på musikken fra. Hvis en jazzer hører en som shredder, da vil han synes det mangler variasjon og dynamikk. Hvis en Beatles-fan hører Death, da vil han synes det mangler melodi. Det finnes tusenvis av slike eksempler, og jeg tror at svaret blir at man må sette seg inn i musikken og se det fra forskjellige vinkler.

Når jeg hører på Shawn Lane sitter jeg ikke og tisser meg ut siden det går så fort, ganske enkelt fordi jeg aksepterer at Lane spiller naturlig raskt. Jeg lytter da på fraseringen, lyden, den rytmiske dynamikken. Jeg hører ikke på Lane på samme måte som jeg hører på Beatles, eller Wes Montgomery, Nile, Captain Beefheart, Marit Larsen...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser gjennom en del av trådene på dette forumet, finner jeg mange linker til gitarvideoer. Noe jeg finner ganske sprøtt; er at mange av ideoene er gitarister som spiller konserter, og som drar lange umusiklaske gitarsoloer uten komp. Jeg kan nevne en haug med gitarister som gjør dette, Malmsteen, Buckethead, Angelo, Bellas, Jarle H Olsen, Romeo, Cooley, Bellas, Becker, Friedman, Lane, Petrucci, etc. Det jeg syns er påfallende usmakelig er at det ofte virker som om de kjører et løp som er lagt opp etter teknikken de bruker; et sted er det sweeping, så tapping, noe syke legato-ting kanskje, også videre.. Det er alltid showmanship som er greia, og det ligger aldri noen komposisjon til grunn; og det er kun for å vise seg. Hva i helvette er vitsen??!

Hvor ofte hører du pianister, saxofonister og trommiser gjøre dette? Jeg skal være ærlig å si at du hører det jo en gang i blant, men ofte klarer de å gjøre det med mer substans. Når man hører saxofonister spille uten komp, er det kanskje med utgangspunkt i å jobbe med klang, eller spille melodiske strekk som er lenger ute. Trommiser holder seg ofte kompositoriske; og utvikler motiv og jobber med rytmiske ideer. Pianister får mulighet til å utnytte hele brettet; uten å krasje med bass, og kan jobbe med hva som helst. Gtaristen kan vise frem hvor mange teknikker han kan.

Det som irriterer meg aller mest er at mange av disse gitaristene spiller akkurat det samme når de spiller solo (alene) som når de spiller solo i band. De utnytter ikke de mulighetene som ligger i å spille helt solo, men bare peiser på; og om noe er forskjellig, så er det at de ikke trenger å tenke på å være i time (skjønt det er ikke alltid de tenker på det når de spiller med bandet heller..). Makan til opplegg altså, hvorfor??

Du driter deg litt ut når du mener å vite hva 'substans' er...

Metal-gitar opererer med en helt annen estetikk enn jazz-gitar. Du prøver her å bedømme én stilart ut fra en annens kriterier, hvilket er og blir dødfødt. Ja, metal-gitar er ofte basert på mønstre og 'streite' teknikker, men parallellene her til andre 'showman'-stilarter er klare og mange: Barokk cembalo-musikk, sigøynerjazz, flamenco, bluegrass... denne typen estetikk er på ingen måte forbeholdt metal-gitar.

Bli kvitt mindreverdighetskomplekset, se deg omkring, og oppdag at din egen stilart ikke er noe fasitsvar på hvordan andre bør spille.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.