Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

pickups


Anbefalte innlegg

ja hvordan låter de forskjellige pickupene? har lurt på dette en stund nå. kommer det på det samme hvilken pickup man har? kan man spille all mulig slags musikk med en f.eks. humbucker? er det noen pickuper som passer til noen spesielle genrer?

edit: låter pickupene forskjellig på forskjellige gitarer?

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, jeg er langt fra en ekspert på området, men jeg kan jo fortelle det jeg vet

så får folk fylle ut eller rette på etterpå.

du veit sikkert de fysiske forskjellene mellom de forskjellige pickupene

Så jeg hopper over det.

Singlecoils:

De kommer vanligvis i to varianter:

Fender pickupene du finner på stratocastere og telecastere.

Og p-90 pickups som du finner på gamle gibsons og mange andre gitarer.

Singlecoils gjenkjennes mest på lyd ved det brede frekvensspekteret de har.

Det betyr at de som oftest blir sett på som en bedre clean pickup en humbuckere.

De har mye trebel og bass og en ganske svak mid. P-90 har en sterkere mid en det de klassiske fender pupene har. Men dette er ikke en fast ”regel”, ettersom man kan overwounde

Singlecoilene ved å tvinne mer kobber rundt coilen. Da får man en sterkere mid og mer output. Det fins masse undergrupper her av dualcoil pickuper som eliminerer støy og minsker

Sjansene for feedback og lig. Men de er da strengt tatt ikke virkelige singlecoils, men bare humbuckere som er laget for å høres ut som singlecoils.

Om de virkelig høres ut som singlecoils eller ikke er en evig debatt.

Humbuckere:

Humbuckere fins i utallige varianter som høres veldig forskjellige ut.

Alt fra high-output metall versjoner til low-output jazz puper.

Men klassisk sett så har humbuckere gjerne mer mid og bass, og høres derfor feitere og kraftigere ut. (de er jo forsåvitt kraftigere ettersom humbuckere som oftest har høyere output en Singlecoils.) de er jo også frie for støy ettersom de to pick-upene nuller ut støy frekvensene fra hverandre. Men de nuller også ut andre frekvenser, det er derfor singlecoils har en bredere

Frekvens respons.

Men pickup makere har herjet på i så mange år nå, at man kan jo nesten få pickupene til å høres ut hvordan du vil.

Til spørsmålet om man kan spille all slaks musikk med alle pickups, så må jeg svare ja, det kan man. Men det spørs om du eller andre vil likke lyden så veldig godt.

På clean så sverger jeg til singlecoil,ettersom jeg synes den gir en fullere og bedre clean lyd en de fleste humbuckerene jeg har hørt. Og til distortion så synes jeg som oftest at humbuckere funker best, ettersom de støyer betraktelig mindre og har den mid punchen som skal til. Men til litt heftig vintage crunch så kan singlecoils høres jævlig fet ut det og, bare hør på Ritchie Blackmore eller Jimi Hendrix.

Det kommer helt an på smak og behag. Samt innstilinger på forsterker EQ og utstyr og så videre.

trevirke i gitaren kan påvirke lyden i stor grad, prøv deg fram.

edit: glemte og ta med at og overwounde pickuper eller øke output i det helle tatt minsker frekvensspekteret.

Endret av Stargazer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargazer forklarte dette helt eksellent :)

Jeg kan bare legge til at for veldig soft musikk, hvor en "sprø" tone er idealet, er kanskje ikke humbuckere det optimale (Man kan jo dog ha en split-funksjon på enkelte av dem, dette låter decent), og om man vil spille metal med massiv vreng, blir standard single-coiler kanskje litt støyete. Men om man har en Fender strat-type gitar, kan man jo installere en humbucker i stol-posisjon, og ha single-coilen i mid og hals. Jeg synes personlig ikke at SC i stol låter så bra til det jeg spiller, så min strat har en humbucker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg for min del elsker lyden i en SSS strat.

Of course you do :D Du nevner Knopfler og Gilmour i signaturen din ;)

(To veldig gode musikere, forresten. Gode låtskrivere også)

ikke for å være frekk men var det for å være frekk?

Ikke i det hele tatt :)

Jeg synes ikke det var ikke frekt av deg å spørre heller da. Da jeg så at du hadde to stk gode gitarister, som er mest kjent for clean-strat lyd, i din signatur, regnet jeg med at du også hadde deres sound som favoritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iron Maiden viser jo også at det går an å spille hardt med single coils ;o)

Maiden bruker helst strat-størrelse humbuckere, hot rails etc. Jeg har hørt på Maiden i noenogtjue år, men kan ikke si at jeg har sett noen singelcoiler der.

Yngwie derimot, bruker singlecoiler. (Eller stacked humbuckers, som definisjonen på DiMarzio HS-3/YJM, er)

Kikr Hammets gamle svarte Fernandes hadde også singlecoils, men det var EMG, så det blir litt annerledes igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.