Web Analytics
Jump to content

Metallica Showdown

bove
 Share

Metallica  

35 members have voted

1. 1. Hva synes du?

• Grensesprengende
      6
    • Ekte Prog Metal
      1
    • Råføtt Heavy Metal
      16
    • Drop in the ocean
      7
    • Klisjejegere
      5

Recommended Posts

Hørte et sitat som virkelig falt i smak her om dagen:

"Metallica-fans er årleite, men Metallica-fanatikere ser ut til å tro at Metallica er the root of all music"

En Metallica-fans vurdering av Dream Theater - Images and Words:

This is NOT a prog album, let alone a masterpiece of the genre!

To hear a real progressive metal band at its best, go back 4 years to Metallica's "...And Justice For All" (1988). The latter is a superlative for all that progressive metal would become - but without the keyboards, although it was the earlier "Master of Puppets" (1986) that first established the prog metal sound.

Så Metallica er det ultimate prog-bandet? Herregud! Hele grunnen til at Metallica-fans har så lett for å påstå at andre bandet stjeler riff fra Metallica er jo nettopp fordi Metallica bruker alle klisjeene, insnevra pentatonsoloer og standard heavy-trommelicks.

Greit nok at Master of Puppets og Black Album er virkelige klassikere i heavy metal, men Metallica torde jo aldri gjøre noe nytt før Load, og da ble jo alle fansa fullstendig pissed...

Kjenner godt igjen holdningen i de innlegget fra folk jeg kjenner i virkeligheten. De hører så og si bare på Metallica og har derfor et vanvittig behov for å sammenligne alt annet med dem.

Flere som er av samme oppfatning?

Vet at jeg angriper hardt uten forsvar nå, men la oss for all del få en konstruktiv debatt =)

Greit nok at Master of Puppets og Black Album er virkelige klassikere i heavy metal, men Metallica torde jo aldri gjøre noe nytt før Load, og da ble jo alle fansa fullstendig pissed...

Du er klar over at de revolusjonerte musikkhistoria med Kill Em' All, ja?

Helt greit å gjøre noe nytt, men synd at det aldri ble noe kvalitet over det da. Money talks, bullshit walks. De ble rike fjerter hele gjengen. Litt vanskelig å lage bra musikk når sjela blir borte.

And Justice er forøvrig ikke noe progressiv da de rett og slett bare har valgt å beholde mange unødvendige temaer. Hadde de kortet ned på låtlengdene samt noe av arrangeringen kunne det ha blitt ei jævlig bra skive, til tross for verdens kjipeste produksjon.

Metallica var jo med på å skape klisjeéne, spør du meg. Albumene deres har betydd masse for musikken, og de har gjort seg fortjent til å være litt fisefine på sine eldre dager, synes jeg.

Men om de er så veeeldig prog av seg, vet jeg ikke om jeg er helt enig i.

• 2 weeks later...