Web Analytics
Jump to content

Ny gitar - Les Paul Standard Faded


larseko
 Share

Recommended Posts

Så ble det igjen ny gitar, uten at jeg vel strengt tatt var på utkikk etter noe for tiden, og så absolutt ikke har råd, men dette var rett og slett en for bra deal til at jeg kunne la være.

Da jeg så en annonse for en praktisk talt ubrukt Gibson Les Paul Standard Faded fra 2005 til 10.000 tenkte jeg først at det måtte være tyvgods eller noe slikt, men den gang ei. Selgeren viste seg å være seriøs, og etter å ha sett gitaren kunne jeg fastslå at det ikke var noe å utsette på den. Han hadde en rimelig forklaring på hvorfor den var billig. Gitaren hadde et øøørlite merke oppe bak hodet, og en pickup som hadde vært reparert, men det var alt. Kasse og gitar i helt fin form

Hadde jeg skulle svidd av 18.000 eller hva det koster for en ny så ville jeg nok ikke gått for faded-varianten, men jeg tror faktisk jeg er rimelig fornøyd med denne likevel. Den matte finishen gjør den veldig god å spille på, og passer meg veldig godt, siden jeg svetter ganske fort og dermed blir fort klam. På sikt har jeg tenkt å enten polere den opp litt for å få frem litt mer av flammetoppen, eller evt. kanskje også få lagt på et lag med nitro. Ikke så mye, og ikke sånn at den ser ut som en vanlig standard, men slik at den ser ut som en litt gammel en, uten å kjøre fullt relic-opplegg. Jeg har sett en del bra eksempler på http://www.lespaulforum.com.

Uansett, et par bilder:

lpsf_front.jpg

lpsf_back.jpg

En herlig gitar å spille på, med feit 50-talls halsprofil. Det blir altså ikke noen shredder, men jeg er ikke noe rask uansett.

Edited by larseko
Link to comment
Share on other sites

digg digg gitar men jeg forestrekker å ikke ha to forskjellige farger på pickupene. jeg syntes ikke det så stilig, men det er ikke stygt hvis det er det du/dere tror.

hadde nok gjort seg med et lag med lakk hvis du ikke vil ha faded looken

Link to comment
Share on other sites

digg digg gitar men jeg forestrekker å ikke ha to forskjellige farger på pickupene. jeg syntes ikke det så stilig, men det er ikke stygt hvis det er det du/dere tror.

hadde nok gjort seg med et lag med lakk hvis du ikke vil ha faded looken

Ja, det kan hende det blir et par krom-kåper på mikkene. Jeg er enig i at det gjør seg enda bedre på disse gitarene. Dessuten har jeg allerede en annen gitar med zebra-mikker på.

Når det gjelder faded-saken så blir det nok sannsynligvis bare til at jeg polerer frem flammene litt. Det koster tross alt en del å få lagt på klarlakk om man ikke gjør det selv. Og det tør jeg ikke på en såpass dyr planke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ziggy Stardust

Zebrapickupene er jo dødsstilig, ikke tenk på å ta no cover over.

Faded, 50-talls hals? SIKLE! Tipper tonen er NYDELIG.

Link to comment
Share on other sites

du bør lage et galleri på galleriet. hadde vært spenneden å se stæsje ditt. dette er egentlig en oppfordirng til alle på forumet her. lag et galleri så vi får se hva du har!

Hm, ja. Har lagt til noen bilder nå. Var ikke klar over galleriet :)

Link to comment
Share on other sites

Oi, finfin gitar! Det hørtes ut som et godt kjøp til 10,000!

Sebramikker er jo hot som en varm sommerdag i grimstadskjærgården. Se bare på Slash, han er kulere enn alle her tilsammen og spiller med sebramikker.

Link to comment
Share on other sites

Oi, finfin gitar! Det hørtes ut som et godt kjøp til 10,000!

Sebramikker er jo hot som en varm sommerdag i grimstadskjærgården. Se bare på Slash, han er kulere enn alle her tilsammen og spiller med sebramikker.

Takk, det ser definitivt ut til å være et knallkjøp så langt. Og zebramikker er jo kult nok det, altså. Vi får se. Får kanskje leke seg litt med http://www.nymphusa.com/kisekae/lp624/base.asp

:)

Link to comment
Share on other sites

Steinfet gitar.:)

Likte faded-versjonen best av les paulene de hadde på tre45.

Alle gitarene der er jo polert til døde omtrent :blink:

Takk til alle komplimenter ;-) (Dere andre også.)

Ja, det er faktisk en del som foretrekker faded-versjonen, noen vil til og med si at de har litt åpnere klang enn de lakkerte, men det tror jeg er marginalt. De vanlige standardene er vel lakkert med nitro, og det skal ikke hemme lyden noe særlig.

Link to comment
Share on other sites

Fet lyd i begge;)

Heldigvis har gibson forstått det fender ikke har.

De har forstått at folk vil ha slitt lakk og sånt, ikke gitarer som har vært borti alt fra pussemaskin til øks!

Men nå tenker jeg på flertallet, er vel noen som liker halvknuste gitarer;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe en HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.