Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For alle Øst-Finnmarkinger!


PerA

Anbefalte innlegg

Workshop med Ole Staveteig, Igor Boiko og Sergej Manukjan.

I morgen, Fredag, og på Lørdag på Ofelas i Kirkenes!

--

Ja, jeg vet det er langt å reise, og jeg vet at det kort varsel. Men plutselig viste det seg at det bare var jeg og en kar til som var påmeldt, noe som i og for seg kunne vært koselig, men det hadde vært kult med flere deltakere.

Info om artistene:

http://www.rabarbrajam.no/artistene.php

http://www.olestaveteig.com

Ring 934 99 979 for påmelding.

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi var hele to stykker som var påmeldte. Ergo, en dag satt jeg med Igor Boiko, den andre med Ole Staveteig.

Igor var heelt syk. Kjempebra teknikk og en musikkforståelse av en annen verden. Lærte mye av han.

Han ville visstnok likt å ha meg som elev på musikkskolen sin i Moskva, og lovte å ta med en av lærebøkene sine (på engelsk) til neste år hvis de kom tilbake. Veldig trivelig kar, med flott smak i gitarmerke og musikk.

Han snakket også litt om hans syn på forholdet mellom teori, teknikk og å spille med feeling.

"Sett deg ned, pugg nøye og lær noe en gang, glem det etterpå. Fingrene og ørene vil "huske" det du har lært instiktivt. Musikk er om følelser. Du skal uttrykke deg med musikken som språk. Større innsyn i teorien og bedre teknikk er simpelthen større språkforståelse og 'ordforråd'."

Høres bra ut for meg. ;)

Ole var bakfull, men utrolig trivelig og full av gode råd. Han repeterte litt av det Igor hadde sagt dagen før, og klarte opp i problemer jeg hadde støtt på. Hadde mange lure triks, og gjorde meg oppmerksom på spillemåten min i større grad enn det jeg har vært før. Det viste seg at vi begge var fans av SRV, så Ole kom konstant med referanser til han. Man skulle tro at Ole bare kan tappe, men han behersket "vanlig" gitarspill vel så bra, og har en flott teknikk.

Igor var virkelig en inspirasjon, overveldende entusiastisk og sprudlende, og han gjorde seg ikke til en typisk "lærerskikkelse", han var forståelsesfull og sørget for at jeg hang med i svingene.

Ole var ikke like pedagogisk av seg, og som han sa når han repeterte noe av det Igor og jeg hadde jobbet med: "Husk, det er Igor som kan dette her skikkelig." Uansett var det fint å få litt repetisjon av en som snakket norsk og ikke gjennom en tolk, og siden Ole ikke var like finurlig av seg i teorikunnskapene og vi hadde samme "talemåte", ble det en veldig fin repetisjon og videreføring av det jeg hadde lært av Igor.

Det jeg ble lært, var å flytte skalaer (i hovedsak pentaton) i forskjellige posisjoner på halsen, noe som jeg trodde jeg kunne, men som det viste seg at jeg hadde lært meg totalt feil. Samtidig snakket vi om forskjellige akkordtyper, omvendinger av dem, og hvordan man lager mer avanserte akkorder. Jeg husker ikke terminologien, men det regner jeg med at jeg lærer en gang senere.

I tillegg snakket vi om hvilke akkorder som var for hver tone i en skala (jeg har tidligere spurt om det som "akkordskala" her på forumet) og om ii - V - I-progresjoner.

Bare synd at jeg ikke er gammel nok, slik at jeg kunne ha sett konserten.

EDIT:

Vedlegg: Bilde fra lokalavisa av meg og Igor Boiko.

post-95-1154379128_thumb.jpg

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.