Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lære meg å spille raskt


Max

Anbefalte innlegg

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Det kommer jo helt an på hva man vil oppnå. Hvis gutten vil lære seg å spille fort så må han øve, finnes ingen annen måte å lære det på. Det du sier er jo riktig, men det gir jo ikke noe svar på det originale spørsmålet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Det kommer jo helt an på hva man vil oppnå. Hvis gutten vil lære seg å spille fort så må han øve, finnes ingen annen måte å lære det på. Det du sier er jo riktig, men det gir jo ikke noe svar på det originale spørsmålet.

Ja, men jeg kan sette spørsmålstegn ved målet hans. Hvorfor vil han lære og spille raskt? Satt på spissen: Hvis noen spør hvordan man tar selvmord, ville du forklart det, eller prøvd å snakke han bort fra det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg kan sette spørsmålstegn ved målet hans. Hvorfor vil han lære og spille raskt? Satt på spissen: Hvis noen spør hvordan man tar selvmord, ville du forklart det, eller prøvd å snakke han bort fra det?

Nå er jo ikke det å spille raskt og det å ta selvmord helt samme greia, så du får prøve å finne et litt bedre eksempel. ;)

Men jeg er helt enig i det du sier, og vil anbefale en hver aspirerende gitargud til å fokusere på de viktigste tingene først, før man prøver seg på mer avanserte greier. Synes bare at man i en slik tråd bør først og fremst fokusere på spørsmålet, for så å legge til det du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når farta kommer inn, går musikaliteten ut. Logisk.

Scenario 1: Få til å spille ideene sine, spille de ræva men ha det gøy.

Scenario 2: Spille deler av ideene jævlig bra, og synge de delene som mangler. Kanskje litt kjipt for noen.

Tror det bør skilles mellom å øke hastigheten på spillinga, og det å klare å pushe max opp så langt det går. Det går an å øve tempo sammen med andre ting. Allsidighet innebærer også tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt det med "spille fort for å kunne utrykke ideene sine" skal man ta med en liten klype salt. Musikere og desverre veldig ofte gitarister som fokuserer på å spille fort spiller ofte raske fraser fordi de er redd for å gå den andre veien. Dvs, shredding blir en slags "redning" uansett hva slags situasjoner man kommer opp i, ikke fordi de på død og liv hele tiden hører skalaløp oppi hodene deres.

De glemmer ofte å bruke ørene, og spiller mer etter mønstre og visuasliseringer av gripebrettet de kjenner fra før. Dessuten tolker mange "å spille fort" kun som picking/sweeping/legato isolert sett, og skiller derfor ofte mellom de forskjellige teknikkene når de spiller i en gitt situasjon, istedenfor å bruke de sammen for å få en naturlig og flytene frasering/artikulasjon, slik f.eks blåsere veldig ofte får til bedre.

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en form for musikalsk selvmord, slik det gjøres på gutterom verden over...

Ikke nødvendigvis. Hvis man fokuserer på fart, og bare fart, da blir det å høres horribelt ut. Man må jo ha god frasering for å høres bra ut, timingen må være både organisk og presis. Det å si at hurtighet per definisjon er musikalsk selvmord, det tar jeg avstand fra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en form for musikalsk selvmord, slik det gjøres på gutterom verden over...

Ikke nødvendigvis. Hvis man fokuserer på fart, og bare fart, da blir det å høres horribelt ut. Man må jo ha god frasering for å høres bra ut, timingen må være både organisk og presis. Det å si at hurtighet per definisjon er musikalsk selvmord, det tar jeg avstand fra.

Jeg har da aldri sagt at hurtighet pr definisjon er musikalsk selvmord. Jeg at det er det slik det praktiseres på mange gutterom verden over.

Denne karen holder f.eks på å begå musikalsk selvmord:

dårlig timing, vibrato, tone, artikulasjon. Eneste han ser ut til å bry seg om er sweepickingen sin og det at han ser jævli kul ut.

og forresten: vet alle gitaristene her hva artikulasjon i musikk er?

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn..

Jeg har nå spilt gitar i ca. 5 år og drevet med musikk i ca 8.. skal begynne på musikklinja nå. når jeg spiller ting som f. eks sakte - middels raske soloer så får jeg det til å høres bra ut. jeg har jobbet en del med improvisasjon og lyd(da mener jeg å få det jeg spiller til å høres bra ut). dette føler jeg at jeg kan ganske bra nå. spiller ikke bare elgitar, men har også en fender stålstrengs jeg bruker veldig ofte. spiller også trommer og jeg føler at jeg har ganske bra kontroll på rytme. Gehør og musikalitet går det også bra med, jeg spiller utenom trommer og gitar også bass og piano.

grunnen til at jeg la ut inlegget var for å få hjelp med farten, for det er det jeg føler jeg mangler mest.. med litt mer hurtighet føler jeg at jeg kunne fått litt mer ut av spillinga mi. er ikke tilhenger av å spille fortest mulig hele tida, men liker veldig godt hvis sanger har noen raske småpartier og noen arpeggioer og slikt.

håper dere kan hjelpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo en form for musikalsk selvmord, slik det gjøres på gutterom verden over...

Ikke nødvendigvis. Hvis man fokuserer på fart, og bare fart, da blir det å høres horribelt ut. Man må jo ha god frasering for å høres bra ut, timingen må være både organisk og presis. Det å si at hurtighet per definisjon er musikalsk selvmord, det tar jeg avstand fra.

Jeg har da aldri sagt at hurtighet pr definisjon er musikalsk selvmord. Jeg at det er det slik det praktiseres på mange gutterom verden over.

Denne karen holder f.eks på å begå musikalsk selvmord:

dårlig timing, vibrato, tone, artikulasjon. Eneste han ser ut til å bry seg om er sweepickingen sin og det at han ser jævli kul ut.

og forresten: vet alle gitaristene her hva artikulasjon i musikk er?

jeg vet ikke hva artikulasjon er. forklaring?

edit: hva mener du med "dårlig tone"?

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og forresten: vet alle gitaristene her hva artikulasjon i musikk er?

Jeg tror det er MÅTEN man spiller en note på. Hardt, svakt osv.

Jeg er ikke helt sikker så rett meg hvis jeg er helt på jordet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille med god artikulasjon tror jeg er å spille tydelig.

Beklager pirkinga, men Artikulasjon betyr ikkje berre at ein spelar tydelig. posten over beskriv det egentlig ganske godt. Artikulasjon viser trykk og intensitetsvariasjonar i musikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Helt enig!

Absolutt fullstendig enig! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.