Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

lære meg å spille raskt


Max

Anbefalte innlegg

Heisann

Har bestemt meg for å gå skikkelig inn for å lære meg å spille raskt. Eneste problemet er hvordan jeg skal gjøre det. Det jeg sliter med er å få med meg fingra når jeg spiller raske arpeggioer ol. Hvordan bør jeg øve for å få inn dette? Noen gode øvelser? Hvor lenge må jeg øve før det sitter? (har en del erfaring med gitarspill og greier å spille en del avanserte ting, men jeg sliter litt med å få opp farten)

Håper dere kan hjelpe!!! :blush:

Mvh, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øv sakte. Fart uten presisjon er poengløst, så det viktigste er å øve sakte og presist. Bruk metronom, og sørg for at alle notene er like klare. Bruk små bevegelser, jo mindre jo bedre. Det er ingen vits å sløse med krefter, og for store bevegelser fører ofte til slurv.

Det tar lang tid å bli en god rask gitarist. Det vil nok ta noen år før tingene sitter skikkelig, men du bør kunne merke resultater etter noen uker og måneder. Bare vær nøye når du øver, ta gjerne opp forskjellige licks du øver på og lytt nøye etter eventuelle feil. Øv både med og uten lyd på forsterkeren. Først øver du inne en ting 'unplugged', deretter spiller du med cleanlyd, og så kan du pøse på med litt vreng. Du skal få samme resultat med alle lydene, da vet du at du ikke blir stoppet av for mye vreng, eller at den kanskje hjelper deg i stedet.

Når du føler at du kan ett lick i et tempo, da øker du farten på metronomen noen hakk og øver helt til du kan det i det tempoet også, så øker du tempoet og fortsetter helt til du ikke greier å spille fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så har jeg funnet ut at et av problemene er at når jeg begynner å spille fort så klarer jeg å spille fort på den første strengen, men når jeg skal over til den neste så få jeg ikke fingrene med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Jeg har faktisk aldri. Aldri øvd teknikk. Har spilt gitar i snart 4 år.

Syns det er mye gøyere og får mye mer ut av og sitte å prøve å improvisere osv.

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Jeg gir deg lillefingeren, men ikke ta hele hånda. Mange metal-gitarister parkerer slash (jeg digger slash bare så det er sagt) når det gjelder fart, men han har en helt spesiell feeling som mange metal-gitarister mangler. Hvem som vinner og taper er opp til den enkelte å vurdere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Vel, det er nok sant det du sier der. Men det er vel også en smaksak, og opp til en hver? Hvilke behov en musiker trenger for hvor langt man vil nå.

Så for de som vil öve inn en god og synkronisert fartsteknikk, er vel tipset å starte i et sakte og stödig tempo. osv, hört det för sikkert=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri. Aldri øvd teknikk. Har spilt gitar i snart 4 år.

Syns det er mye gøyere og får mye mer ut av og sitte å prøve å improvisere osv.

Eh, okay...?

Uansett, hvis du vil lære diverse teknikker så finnes det masse videoer å anbefale. Jeg nevner i fleng:

Sweeping og economy picking: Frank Gambale - Monster Licks & Speed Picking

Alternate picking: Paul Gilbert - Intense Rock Sequences And Techniques

Andre viktige videoer som må sees er Petruccis Rock Discipline, og Shawn Lanes Power Licks & Solos.

Da skulle du være i boks. Legato dekkes i mange videoer, kommer ikke på noen spesielle, men Kotzen sin første video er temmelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet at uansett hva jeg sier om dette så vil ingen av dere høre på meg. Ikke fokuser på å spille fort. Jeg ser så mange gitarister som spiller fort men sliter med andre essensielle ting som bending, vibrato, og intonasjon, timing osv. Enda værre er det at det går utover musikalske evner. Fart kommer med tida, bare du er bevisst på teknikken din. Kjøp deg en akustisk stålstrenger - lær deg og spille med god tone og timing. Utvikle en god melodisk sans ved å improvisere. Dette vil ikke bare gjøre deg til en god gitarist, men også til en god musiker. Jeg øvde selv masse teknikk, og ser tilbake på den tida som sløseri av tid!

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si hva man vil om det å shredde gitar! Jeg syns det er kult å spille raske løp nedover halsen. Men man burde jo bruke det som en effekt. Spiller du f.eks en god solo med rene lange toner, og helt på tampen av solo'n drar du et langt løp som har et middels/høyt tempo og ender hele greia med å bende en tone og holde den til du er ferdig. Da blir soloen magisk. da har man brukt det som en effekt. Det slår skjeldent feil spør du meg. Eksempler på det er jo "The Spirit Carries On" solo'n. er ikke mye raske løp der.. det er et raskt løp som blir brukt som en effekt for å vise at dtte her er høydepunktet av noe vakkert!

sånn skal man bruke det. Noen ganger passer det også å bare shredde seg gjennom en solo. hehe. man må jo imponere litt også!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Enig, er slike ting er det eneste jeg liker når det kommer til skikkelig shredding. Brukte det i slutten før soloen ender ut med en bend feks.

Jeg er ikke HELT motstander av shredding. Mye fett heavymetal på 80tallet type van halen osv.

Men gitarister som Petrucci, Vai osv har jeg LITE, om ingenting, til over for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo si hva man vil om det å shredde gitar! Jeg syns det er kult å spille raske løp nedover halsen. Men man burde jo bruke det som en effekt. Spiller du f.eks en god solo med rene lange toner, og helt på tampen av solo'n drar du et langt løp som har et middels/høyt tempo og ender hele greia med å bende en tone og holde den til du er ferdig. Da blir soloen magisk. da har man brukt det som en effekt. Det slår skjeldent feil spør du meg. Eksempler på det er jo "The Spirit Carries On" solo'n. er ikke mye raske løp der.. det er et raskt løp som blir brukt som en effekt for å vise at dtte her er høydepunktet av noe vakkert!

sånn skal man bruke det. Noen ganger passer det også å bare shredde seg gjennom en solo. hehe. man må jo imponere litt også!=)

Einig med deg, teknikk er eit godt verkjemiddel viss ein bare veit korleis ein skal bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.