Web Analytics
Jump to content

"klirring" når jeg spiller

Mw
 Share

Recommended Posts

Hei, har nettop kjøpt en morgan kasse gitar med nylon strenger

Når jeg spiller på den klirrer det hele tiden, en ekstremt stygg lyd!

Er det en spesiell grunn til dette? Kan det fikses?

Eller så trenger du en annen stol.. strengene kommer så langt inntil halsen at det er det som lager klirringa.. eller så kan halsen være skeiv.. eller så spiller du feil... eller så trenger du tynnere strenger (istedenfor å bytte stol)

Vi skal ikke heller prøve å hjelpe han 'a?

Mw, hvor kommer lyden fra, hode, strengene/halsen, kassen, stolen? Går ut ifra at det er strengen/halsen da det vel er det mest vanlige (hvis ikke, får du si ifra). Det som skjer er nok nok at når du presser ned en streng, så berører den samme strengen en av båndene (metal skinnen som går på kryss av halsen) på halsen nedenfor. Dette kommer stort set av at gitaren ikke er skikkelig satt opp. Dvs at høyden på strengene ikke står i forhold til håyden på båndene (playing action).

Dette kan ofte forekomme på billigere gitarer. Det er mulig at dette kan bedres ved å skifte til tynnere eller tykkere strenger, men sannsylighvis ikke. Jeg ville anbefale at du tar med gitaren tilbake der du kjøpte den og ber de om å rette på det.

får du skurret bare på et et bestemt bånd når du slår en bestemt tone? Hvis dette er tilfellet så e det godt mulig at tonene du slår treffer egenressonansen til et eller annet som e løst inne i gitaren. Men ettersom det e en nylongitar og det e begrensett på ka som kan være løst inne i gitaren, så e det sikkert ikkje det som e problemet