Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mixer til PC->generelle spørsmål


Anbefalte innlegg

Med fare for å dumme meg ut har jeg en del spørsmål. :wink: Har aldri vært i nærheten av noe sånt utstyr, og nå som jeg har tenkt å kjøpe, synes jeg det kunne vært greit å vite da... :)

1: Trenger man mange innganger på lydkortet for å få brukt mange innganger på mixern? (altså, har man 10 spor på mixeren, må man da ha 10 spor/innganger på lydkortet, eller blir de "sendt" i samme ledning men "separert"?)

2: Hva slags kabel bruker man fra mixer til lydkort?

3: Hvor mye har mixeren å si for lyden, og hvor mye har lydkortet å si? Eller, hvor kan flaskehalsen ligge/bli størst?

4: (litt annet tema) Ved opptak av flere instrumenter med forskjellige mic'er i samme rom, vil ikke da hver mic få en del romklang fra de andre instrumentene samtidig som det instrumentet som sitter rett foran mic'en? Eller klarer mic'en å begrense seg til å bare "høre" lyd i en viss radius?

5: Med forsterkeren min har jeg en konstant liten susing, hvordan vil dette bli når det blir tatt opp? Kjører jeg direkte fra XLR blir det kanskje ikke noe, men når man bruker en mic foran forsterkeren? Har fått fjernet statisk støy ved å skru av taklyset (har en dårlig dimmertransformator), men det er fortsatt litt susing. Er dette vanlig? Har gode kabler. Wave ettellerannet... Dyre var de ihvertfall.. lol.

(oh, det kommer fortsatt litt statisk støy når jeg ikke tar på noe metall på gitaren, men tar jeg på en streng eller stemmeknott eller noe annet, forsvinner alt støy untatt susingen).

Andre tips til en ung lydmann? :P

Takk i forveien! :mrgreen:

Mvh,

Joachim F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å dumme meg ut har jeg en del spørsmål.  :wink: Har aldri vært i nærheten av noe sånt utstyr, og nå som jeg har tenkt å kjøpe, synes jeg det kunne vært greit å vite da... :)

1: Trenger man mange innganger på lydkortet for å få brukt mange innganger på mixern? (altså, har man 10 spor på mixeren, må man da ha 10 spor/innganger på lydkortet, eller blir de "sendt" i samme ledning men "separert"?)

Bare for å forklare en liten ting først; når vi snakker om mixere så heter det kanaler, når vi snakker om opptakere så sier vi spor. Altså blir ofte spor 1 liggende på kanal 1 på mixeren :)

For å få benyttet alle inngangene på lydkortet så trenger mann like mange utganger fra mixeren (og helst da også selvsagt like mange eller flere innganger på mixeren også). Har du 10 innganger på lydkortet ditt så trenger du en mixer som enten har direct out på hver kanal, 10 aux'er eller 10 grupper. Eller en kombinasjon av dette, f.eks 6 aux'er samt 4 grupper (men da kan man ikke benytte aux'ene til å sende lyd til en hodetelefon samtidig).

Derfor mener jeg at hver kanal på mixeren bør ha direct iut. Da sender mixeren lyden som kommer inn rett videre ut igjen også. Noen gjør det rett etter preampen, andre etter eq og fader. Det varierer fra modell til modell

hvis lydkortet har analoge innganger så er det en kanal pr kabel. Hvis lydkortet har f.eks et adat eller tdif interface (og mixeren også har det) så kan man overføre opp til 8 spor samtidig digitalt

2: Hva slags kabel bruker man fra mixer til lydkort?

Det svarte jeg litt på rett over her. Jeg ville anbefalt et lydkort med balanserte innganger. Let litt rund på google om hvorfor balansert

3: Hvor mye har mixeren å si for lyden, og hvor mye har lydkortet å si? Eller, hvor kan flaskehalsen ligge/bli størst?

Begge deler har like mye å si. Shit in, shit out. Har du en mixer som låter bra hjelpe det ikke med dårlig lydkort, og omvendt. Er mixeren dårlig så hjelper det lite med et bra lydkort, for da sørger du bare for å ta opp den dårlige lyden i utgangspunktet

4: (litt annet tema) Ved opptak av flere instrumenter med forskjellige mic'er i samme rom, vil ikke da hver mic få en del romklang fra de andre instrumentene samtidig som det instrumentet som sitter rett foran mic'en? Eller klarer mic'en å begrense seg til å bare "høre" lyd i en viss radius?

Man har eksperimentert mye med dette; å få hvert instrument så klinisk rent for lekkasje fra andre instrumenter. men det er ikke alltid veldig ønskelig (tenk på kjipe klinisk rene innspillinger på 80 tallet..et resultat av dette)

Så lenge man unngår fasefeil (søk også på google om dette phase cansellelation), og lekkasjen ikke er speielt sterk, er det som oftes ikke noe problem å få lyd fra andre instrumenter i mikken, så lenge de skal være der i utgangspunktet.

Det finnes mange typer mikrofoner med forksjellig karakteristikk som det heter; cardiode, hyper-cardiode, figure of 8 og Omni-directional. Sjekk på google om hva som kjennetegner de forskjellige typene.

5: Med forsterkeren min har jeg en konstant liten susing, hvordan vil dette bli når det blir tatt opp? Kjører jeg direkte fra XLR blir det kanskje ikke noe, men når man bruker en mic foran forsterkeren? Har fått fjernet statisk støy ved å skru av taklyset (har en dårlig dimmertransformator), men det er fortsatt litt susing. Er dette vanlig? Har gode kabler. Wave ettellerannet... Dyre var de ihvertfall.. lol.

(oh, det kommer fortsatt litt statisk støy når jeg ikke tar på noe metall på gitaren, men tar jeg på en streng eller stemmeknott eller noe annet, forsvinner alt støy untatt susingen).

De aller fleste gitarforsterer kommer det litt sus fra, men i varierende grad selvsagt. Derimot høres det ut som om du har en jordingfeil et sted. Enten i gitarforsterkeren eller et sted i det elektriske anlegget. Eller du kan jo gå over koblingene i innput'en på gitaren din

Andre tips til en ung lydmann? :P

Vel, for det første ikke kall deg lydmann før du lærer deg basic ting :) Neida, bare tuller. HVis du vil bli lydmann så les rundt på nettet. Google er din venn. Eksperimenter masse selv. Og ikke minst finn deg en fyr du kan lære av, bli med i studio/livejobber alt etter hvor du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker veldig mye! :mrgreen:

Har imidlertidig søkt på et musikk og data kurs, hvor man visstnok skal lære litt om opptak osv. og jobbing i Cubase VST++.

Håper jeg kommer inn. :)

Tusen takk igjen! Var veldig informativ post... :D

Har forresten funnet ut at veggkontakten på rommet mitt IKKE er jordet. Men lurer på om ikke kabelen inni der faktisk er jordet. Så skal sjekke det til helgen, og eventuelt bytte veggkontakten. :) Få pappa til å leke litt snekker.. lol.

Hadde også glemt å ta av plasten på plekterbrettet på gitaren. Så mye støy forsvant sånn. :)

Mvh,

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.