Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fasetest 2x12"


Anbefalte innlegg

Har snekret meg et 2x12" (meget pent forresten, om jeg må få si det selv) og har klasket i et par ombygde peavey black widow elementer. Elementene er egentlig beregnet til PA, men han på musikksenteret fortalte historien om hvordan elementene tidligere var eid av en snål fyr som kunne alt om elementer, som selvsagt fant på å skifte spole og membran på elementene (proft gjort, ser ikke spor etter slaskete arbeid), for å gjøre de om til gitarelementer. Har fått låne disse til å teste (betaler ikke før jeg er fornøyd, liker musikksenteret på den måten ;), men lurer meg grønn på oppkoblinga. De er på 8ohm, og ampen tåler ikke lavere enn 8, så jeg må seriekoble dem for å få 16. Jeg har gjort som følger: koblet tuppen på jackinputen (som skal være +?) til + på første element, koblet - til + på neste element, og så videre fra - på elementet til sylinderen på jacken. Jeg tok en test med et 1,5v batteri, og så til min store forundring at elementene var fasevendte, noe jeg IKKE vil ha. Så jeg skiftet på siste element, og nå er de like. Men, når jeg tester med batteriet (+ på tuppen av jacken, - på den andre), så trekker elementene seg inn. Skal de ikke hoppe utover? Eneste logiske forklaring jeg har på fenomenet, er at han som har tuklet med elementene ikke var helt nøye med å markere hva som var pluss og minus. Jeg satset bare på at den røde terminalen bakpå var +, og svart -.

Noen elektrofolk som kan hjelpe meg her? Er jo ikke verre enn å koble ledningene motsatt på jackinputen for å få elementene til å hoppe utover når jeg kobler + på tuppen, men må bare forsikre meg om at jeg ikke går på en smell ;)

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok kobla motsatt ja.Er bare å bytte koblingene innvendig i kassa, så slipper du å bytte i jack-pluggene dine.

Men det gjør ikke noe - så lenge elementene er kobla samme fase er du NEPPE i stand til å høre forskjell på det. Absolutt fase er noe av det vanskeligste øret ditt kan lytte etter.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kobla om slik at de går utover nå. Var en fyr som hevdet det var lurt, med tanke på bandøving osv. Dersom høyttaleren min skulle være i motsatt fase enn alt annet utstyr på lokalet, kunne visst det by på problemer, siden lyden kan nulles ut. Hvor reelt det er vet ikke jeg, men nå er det hvertfall fiksa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ukyndig rabulering for min del. De andre spiller jo ikke det samme som deg. Og slettes ikke akkurat samtidig. Fløtt ampen din noen dm bakover, så gjør det akkurat det samme som å snu fasen ved en gitt frekvens...

Høyttaleren din spiller dessuten med ulik fase ved ulike frekvenser, for å gjøre det enda mindre sannsynlig at han har noe å fare med..... ;)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kobla om slik at de går utover nå. Var en fyr som hevdet det var lurt, med tanke på bandøving osv. Dersom høyttaleren min skulle være i motsatt fase enn alt annet utstyr på lokalet, kunne visst det by på problemer, siden lyden kan nulles ut. Hvor reelt det er vet ikke jeg, men nå er det hvertfall fiksa ;)

Dette ville ha oppstått om du hadde satt de to elementene dine i motsatt fase.

Fasekansellering tror jeg det kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.