Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage en egen melodi


BassMan

Anbefalte innlegg

Tror det er skrevet sinnsykt mye om akkurat dette, men jeg kan gi mine tanker om det...

Jeg tror det er feil instilling å lage en sang for å lage en sang. Man bør lage sangen fordi man har noe på hjertet, noe man vil formidle. Det kan være mange slags følelser (glede smerte, melankoli osv) men det er det som jeg mener bør stå sentralt.

Så forsøker en å snakke igjennom instrumentet, tenk deg at publikum er din psykolog og du skal fortelle hvordan du har det.

Meh eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror egentlig ikkje det finnes noen fasit på dett med å lage sanger. Noen sitter å leker seg med instrumentet sitt og finnet på noe kult og arbeider videre med det. Andre hører ting i hodet sitt som de viderefører på instrumentet sitt. Noen blir inspirert av andre artister og lager noe lignende. Har faktisk snakket med endel som bruker piano som utgangspunkt når de lager sanger (gitarister og ja) og finner melodilinjer her, for å så legge på akkorder osv. Som sagt, ingen fasit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori lurer jeg på om jeg syntes bare er en bakdel. Iallefall den delen med noter . Jeg mener virkelig det , at om man leser for mye noter , så mister man litt fantasi , av en eller annen grunn .. Sier IKKE at det ikke er bra , men ja , jeg har et argument :

Mitt eksempel , er korpsmusikere. Blåsere . Ta hvilken som helst korpsmusiker , som BARE spiller i korps , og be hennehan om å improvisere . Det går ikke ..

på skolen i fjor , skulle alle blåserne ha "improviseringskurs" da. Og folket fikk utdelt skala-ark og greier . Det er 3 blåsere på linja som improvsierer , og de kan sakene sine .. Men de andre , satt da , og skulle improvisere etter tur over et bandkomp . SAMTLIGE unntat de 3 , spilte opp skalaen og ned skalaen ...

Hehe .. og det tror jeg har noe med at de hele sin "karriere" innen musikk , har de bare sitti å lest noter , og ikke helt egentlig skjønt hva musikk er om ..

-

En melodi eller en låt , er ikke noe du kan bare sette deg ned å si "nå skal jeg skrive en drifet melodi" . Du må ha inspirasjon , og de rette tankene . Jeg kommer på de kuleste melankolske melodiene når det er mørkt rundt meg og jeg sitter å gjør ingenting .. Det er indivituelt ,men veldig få kan skrive (bra) musikk på kommando..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svarene, vi skal ha et komposisjonsprosjekt på skolen om ubestemt tid så skal bandet mitt(samtlige går i min klasse) spille sammen, så vi bestemte oss for å være tidlig ute siden det ikke er så mye karakter å hente inn på teori-prøvene(musikkhistorie+++ boooring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort å låse seg fast i teori ja. Blir gjerne fantasiløse standardlinjer om man gjør seg avhengig av den. Har man lyst til å ta en liten avstikker fra den skalaen man baserer en melodilinje på, syns jeg dette ofte er et friskt pust.

Likevel, det er greit å ha noe teori å basere låta/riffet/licket på. Nyttig dersom man står fast og ikke er sikker på hvor man skal videre i låta.

Det er mange som liker å høre på folk som ikke kan teori. Da blir det ofte mer feeling og særpreg i musikken. Dette kommer selvfølgelig an på hvilken sjanger musikken befinner seg i da.

Bruk teorien som et hjelpemiddel, ikke som en avgrensning.

Ellers kan være lurt å skrive låta etter at evt. tekst er skrevet. Da kan man få inspirasjon fra teksten og lettere få tekst og musikk til å harmonere.

Mine 2 cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det popper inn melodier i hodet mitt stadig vekk, problemet er at jeg glemmer dem like fort som de kommer. Et annet problem er at jeg ikke vet om noen har brukt melodien før, fordi den virker så kjent, som om den har eksistert i 1000 år.

Noen ganger improviserer jeg på keyboardet, og lager tøffe ting der, som jeg prøver å overføre til gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel, det er greit å ha noe teori å basere låta/riffet/licket på. Nyttig dersom man står fast og ikke er sikker på hvor man skal videre i låta.

.

Det var egentlig det jeg mente. Jeg kan jo også ganske mye teori , har jo fag om det på skolen og sånnt , og jeg får max utbytte av det , skal ikke stå på det . Men de jeg mener er de som blir AVHENGIG av å spille ETTER noe .. når de en sjelden gang prøver å lage noe , så går ting i dass...

-

Jeg gjør ting veldig spontant, når det kommer til opptakene . Jeg må få så mye at tingene jeg hører (det kan fort bli MYE) inn i logic , halvmixet , så fort som mulig . Ofte må jeg spille det inn på nytt , men da låter det ikke like fett....

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eksempel , er korpsmusikere. Blåsere . Ta hvilken som helst korpsmusiker , som BARE spiller i korps , og be hennehan om å improvisere . Det går ikke ..  

Det er feil! ikke alle kopsmusikere. Blåserene kan godt hende er dårlige, men jeg spilte trommer i 5 år i korpset og da måtte jeg måtte ofte improvisere.Særlig under forbredelsene til 17. mai måtte jeg bare finne på noe når vi var ute og gikk hvis jeg ikke hadde fått en trommemarsj å spille enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.