Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

effekt spørsmål


Anbefalte innlegg

hei. hva slags efefkt er det som liksom gjør så tonen blir en oktav høyere en hva den egentlig er. jeg har sett at David Gilmour har brukt det noen ganger. han bruker den på marooned. hadde vært veldig gøy med en sånn. tydelig at det er en pedal som på en wah wah som styrer det.

noen som vet??? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. hva slags efefkt er det som liksom gjør så tonen blir en oktav høyere en hva den egentlig er. jeg har sett at David Gilmour har brukt det noen ganger. han bruker den på marooned. hadde vært veldig gøy med en sånn. tydelig at det er en pedal som på en wah wah som styrer det.

noen som vet??? :blink:

Tipper det er en whammy pedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en whammy pedal.

Stemmer det. Samme effekt kan oppnås med en pitch shifter hvor en expression-pedal lar deg justere pitch. Whammyen er den mest kjente som har dette, men har du en effektprosessor kan den gjøre mye av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilmour med en whammy?

Nei, jeg tror han bruker enten steelgitar eller slide på den sangen. Noe han er veldig kjent for.

Gilmour er en stor whammy fan, og bruker pedalen på låten.

Dette har han fortalt i utallige intervjuer.

Stemmer det. Har og lest det samme selv. Så her støtter jeg opp om at det er en Digitech Whammy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror han bruker enten steelgitar eller slide på den sangen. Noe han er veldig kjent for.

Steelgitar utgår, til det er det for mange «frettede» noter. Det kunne ha vært slide, men hvis du hører nøye etter vil du legge merke til at han bender toner rett opp en oktav eller to, eller rett ned, med en unaturlig hastighet i forhold til hva de fleste slidegitarister jeg har hørt gjør. Dessuten ligger det en hørbar prosessering i tonen når tonehøyden endres, hvilket gjerne karakteriserer Whammy-pedalen (hør for eks også på Satriani når han bruker den).

Ja, sånn rent bortsett fra at de fleste andre her også mener det er en Whammy, alle skriftlige kilder jeg kan huske å ha lest også har sagt han bruker en Whammy, og at, dersom minnene mine fra siste konsert på Valle Hovin er riktig, så spilte han Marooned på en av Stratene sine (jeg mener de spilte låta fordi han ville vise frem de fine hval-bildene og si «Fy, Norge!»).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ingen tvil om at det er en Whammy!

1. Det er umulig og ikke høre det.

2: Gilmour har sagt det selv i mange intervjuer.

Litt useless facts:

Han bruker en IPS 33B i riggen sin som er en gammel Digitech harmonizer.

Denne har Whammyprogrammer man styrer med expressionpedal.

Denne kom før WH1 whammy`n, som er originalpedalen som låter klart best av pedalene.

Altså var opprinelsen til Whammypedalen at Digitech tok en funksjon ut av IPS`n og gjorde den tilgjengelig

i pedalform.

Steve Vai og Vernon Reid var 2 av de første som gjorde effekten kjent for et større publikum.

Touching tongues fra Sex and Religion bør sjekkes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den har jeg. jeg greier ikke se det godt i hele tatt. eller det er stratocasterens 50 års jubileum jeg har

Jeg mener det er på strat 50 års dvd'en hvor han spiller 3 låter deriblant mooroned. På den ser du han legger venstre fot på expression pedalen og drar opp/ned en oktav for å få den slide effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.