Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedal-tuner?


Eik

Anbefalte innlegg

Trenger ein måte å kunne stemme gitaren på scenen uten å dra ut kabelen (som eg gjer nå).

Må ha noe som ikkje stjeler signal (true-bypass) og som kan "mute" signalet ut.

Eg spiller på akustiskgitar hovedsaklig, og har vurdert:

- STROBOSTOMP siden denne også har DI-utgang. Noen som har erfaringer med denne? Fungerer DI-utgangen greit, har displayet nok lys til å bruke på ein mørk scene?

- Volumpedal med tuner utgang. Noen som veit om det vil fungere med Akustiskgitar? Må volumpedalen være aktiv...?

-FENDER sin pedaltuner. Har denne skikkelig true-bypass?

Andre forslag på løsninger eller tuner-pedaler mottas med takk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ein måte å kunne stemme gitaren på scenen uten å dra ut kabelen (som eg gjer nå).

Må ha noe som ikkje stjeler signal (true-bypass) og som kan "mute" signalet ut.

Eg spiller på akustiskgitar hovedsaklig, og har vurdert:

- STROBOSTOMP siden denne også har DI-utgang. Noen som har erfaringer med denne? Fungerer DI-utgangen greit, har displayet nok lys til å bruke på ein mørk scene?

- Volumpedal med tuner utgang. Noen som veit om det vil fungere med Akustiskgitar? Må volumpedalen være aktiv...?

Volumpedal med tuner-utgang har bare en enkel Y-kobling mot tuner-utgangen, slik at når du drar ned volumet med pedalen får allikevel tuneren fullt signal slik at du kan stemme uten at det kommer (mye) lyd ut. Burde dermed fint fungere med en ak.gitar også.

Strobostompen har jeg ikke testet DI-utgangen på, så aner ikke hvorvidt den fungerer bra. Displayet er lyst nok til å fungere bra på en mørk scene, men dersom du kjører den på batteri (kanskje ikke aktuelt her) vil du merke at det fader ut etterhvert og blir vanskelig å lese. Ellers er jeg godt fornøyd med min, og det er fint at du lett kan bytte mellom to tuninger, for eks Buzz Feiten og vanlig. Litt uvant å bruke for folk som ikke har sett en strobo-tuner før, men de fleste jeg har møtt ser ut til å lære det ganske greit.

Bortsett fra Strobostompen har jeg brukt Korg DT-7 (pga BFTS), og den fungerer også fint nok, men ingen anbefaler deg å kjøre signalet gjennom den uansett hvor mye de skryter av at den kan brukes i signalkjeden. DT-7en har LEDs, så den er uansett lett å lese.

En evt løsning, dersom du vil søke å sikre mest mulig av signalet ditt, er å bufre først på pedalbrettet, og der splitte ut til tuneren, så vil aldri tuneren være noen belastning. En enkel A/B-switch for tuning gjør for øvrig samme nytten, så det kommer an på hva du foretrekker. Volumpedaler er jo kjent for å stjele litt tone, derfor for eks Goodrich bufrer på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale boss sin TU-2. Den muter signalet. Har lys og er veldig nøyaktig. Har brukt den mye, perfekt live. :blush:

jeg har brukt TU-2 i årevis, og er meget fornøyd. Tviler på at den har true bypass, men jeg har aldri merket at signalet blir dårligere gjennom den. den har også utgang som ikke mutes når du bruker den hvis du foretrekker det.

Endret av palehorse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzz Feiten er en metode for å stemme en gitar temperert, altså med toneintervaller som er mer musikalske enn de som stemmer i henhold til fysikken.

Handler om at oversadelen er flyttet et hår nærmere strengestolen, du får faktisk kjøpt ferdigsadler som gjør en vanlig gitar til buzz feiten.

Generellt stemmes strengene rundt 5 cent lysere, men det varierer litt fra streng til streng, finnes metoder for å stemme Buzz Feiten gitarer med f.eks. en TU-2, men det blir litt på feelingen, men mange jeg har hørt som bruker det sier det funker fett.

Intervallene blir gjevnere enn vanlig for et menneskelig øre, jeg personlig har enda ikke hørt noen særlig forskjell, hadde sikkert gjort det om jeg hørte nøye etter, men jeg tror ikke det gjør store forskjellen verken live eller i studio.

Jeg synes det er litt halvsært og ikke nødvendigvis veldig nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buzz Feiten er en metode for å stemme en gitar temperert…

Pedantisk påpekt er Buzz Feiten en amerikansk musiker, mens Buzz Feiten Tuning System (BFTS) er den tempereringsmetoden som Gnome beskrev. Jeg skal forsøke å være litt mer terminologisk korrekt heretter.

Forskjellen mellom en vanlig stemt gitar og en med BFTS er ikke så stor, og de fleste dyktige gitarister kompenserer automatisk når de spiller, så det er ingen livsnødvendighet å ha en gitar med BFTS (eller andre type systemer). Noen finner det veldig bekvemt og sverger til en temperert gitar, mens andre opplever det som hemmende. Jeg har gitarer med begge deler, og befinner meg foreløpig litt mellom disse gruppene.

Forskjellen er ikke nødvendigvis lett å høre om en ikke har en gitar uten systemet en kan sammenligne med. Jeg hører forskjellen, men det kan være fordi jeg vet gitaren har det.

YMMV, og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

I følge det jeg har hørt så er Korg DT-10 suveren i forhold til Boss TU-2. Den er billigere, like nøyaktig og mer solid bygget. Har ikke fått testet noen av de, men vet at det er butikker som har kuttet ut Boss sin som lagervare fordi Korg er så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korg har true bypass. BOSS sin har passive. Lysene på Korgen er også utrolig bra, hvis du stemmer strengen blir lyset fadet ut og så blir det neste fadet inn, hvis du skjønner. Istedenfor at den bare hopper rett over til det andre som BOSS sin gjør. BOSS er veldig bra men Korg sin er kanskje enda bedre... Laget av aluminium også. Prøvd begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.