Web Analytics
Jump to content

Rockeband og ballader

Æljen
 Share

Recommended Posts

Spiller i ett rettfram rockeband, rockebluespunk a'la ramones, acdc, backstreet girls og mötley. Har en liten diskusjon angående ballader.

Trommisen vil gjerne at vi spiller noen ballader mens jeg syns det bare er tull da vi er ett rockeband.

Hans argument er at med noen ballader så vil det komme jenter på konsertene, jeg mener de vil komme uansett.

Noen som har noen innspill her?

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ballader er et must. Ballader er en fin motpol til rocken, og i tillegg til å være en liten "pause" for publikum, så er det også en buffer - slik at rocken virker "hardere" uten at den er det.

Og det med at jenter synes ballader er flotte saker kan jeg skrive under på... ;)

Men samtidig må du huske at de fleste andre store rockeband gjorde det. Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, samt haugevis av band på den tiden fram til nå. Dessuten trenger ikke sangen å bli klissete, det gjelder å unngå de mest brukte akkordrekkene som blir brukt i danseband låter, og de mest teite rett-fram jeg elsker deg tekster. Ballader funker definitivt til de grader, og er fett å ha på konserter.

Men, på den andre siden, av de bandene du nevner der, er det vel ingen utstrakt bruk av ballader, med unntak av mötley, som jeg mener har noen. Men dere kan få det til å funke fordet.

Edited by lars_loffen

Ballader er som sagt et must. Trenger ikke ha så mange av dem, men mitt råd er å ha noen få å legg skikklig feeling i dem. Bare se på hva metallica gjorde med Nothing else matters. Kan jo f.eks spille Beth av KISS. Den er knall. Er det litt høyde på scenen kan dere ta et par akkustiske gitarer å sette dere på scenekanten å spille. Trommissen og bassisten kan gå ut å pisse i mens.

Og ikke glem de balladene som ender regelrett heavy og. Bare fordi det heter ballade så trenger det ikke å være akustisk gitar der hele tiden. Du kan gjøre en ballade til omtrent hva du vil, heavy, pop-klissete, rolig, alt.

...men jeg har tilgode å høre en klissete sang fra Angus &Co.

Og derfor består 98.5% av fanskaren deres av menn...

Nå tar du vel litt hardt i syns jeg.

Når jeg så kiss i 98 så må jeg si at jeg måtte le litt da disse blodspyttende rockerne dempa lyset og peter criss klatra fram på scenen, satte seg på en krakk og sang beth.

Syns ikke det passer i det hele tatt. Det er greit med ballader men ikke fra "slemme" punkrockere.

Ingen må noko som helst

Har du lyst har du lov

Tenkte på å poste det samme med en gang, så scrolla jeg ned og så du kom meg i forkjøpet.

"Det og det er et must" er det mange som sier. Bullshit... Gjør som du vil, lag den musikken du vil.

"Det og det er et must" er det mange som sier. Bullshit... Gjør som du vil, lag den musikken du vil.

Var vel bare jeg som sa det, men ok. ;)

Det er visse ting man ha med seg i visse typer band. Blant annet er ballader flotte greier om man vil knytte nye bekjentskap blant sin kvinnelige fanskare. Velger man en annen retning er det selvfølgelig ikke et must. Du kan se det fra begge sider, jeg liker å se det fra den siden jeg står på. :) Ballader er tøft, det er da man kan spille tøffe soloer! :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Siste aktive tråder

• Som BobbyBay sier, se på Finn om du finner noe i nærheten til akseptabel pris, ta med gitaren og prøv.
    • Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591  
    • Hej! Har en Gretsch streamliner g2420t som jeg brukte en billig forsterker til som ble ødelagt. Nå vil jeg kjøpe en litt bedre en (tænker rundt 1000-3000kr.) Siden det er en hollowbody som høres fin ut akustisk, vil jeg gjerne ha en amp som kan få den til å høre flott ut elektrisk også. Har ikke mye forstand på forsterkere så kunne veldig gjerne ha bruk for råd og eksempler:)))  
    • Smått hotte virker de ihverfall. Splitter overraskende fint og tonekontrollen roter ikke ting til når man ruller tilbake. Men jeg er ikke helt forelsket i halsen. Det er noe med den chunky v-profilen kombinert med relativt flatt fingerbrett som virker litt klomsete. Eller det kan være at halsen på den HBSC550-II`en er ekstremt god match her til sammenligning
    • Hei!   Bor i Oslo og er nybegynner på slidegitar. Kjøpte ein billig gitar for formålet, med mål om å bli såpass god at eg oppgraderer gitaren etter hvert.  Har stemt den i åpen E. Har prøvd å lære meg litt selv, og kommet eit lite stykke på vei. Men om eg skal lære ordentlig og komme meg videre, så tror eg det hadde vært ein fordel og fått litt kvalifisert hjelp. Er det noen som kan slide i åpen E, eller som kjenner noen, og som kan lære bort? Og evt pris.   Takker Asgeir
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.