Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rockeband og ballader


Æljen

Anbefalte innlegg

Spiller i ett rettfram rockeband, rockebluespunk a'la ramones, acdc, backstreet girls og mötley. Har en liten diskusjon angående ballader.

Trommisen vil gjerne at vi spiller noen ballader mens jeg syns det bare er tull da vi er ett rockeband.

Hans argument er at med noen ballader så vil det komme jenter på konsertene, jeg mener de vil komme uansett.

Noen som har noen innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ballader er et must. Ballader er en fin motpol til rocken, og i tillegg til å være en liten "pause" for publikum, så er det også en buffer - slik at rocken virker "hardere" uten at den er det.

Og det med at jenter synes ballader er flotte saker kan jeg skrive under på... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samtidig må du huske at de fleste andre store rockeband gjorde det. Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, samt haugevis av band på den tiden fram til nå. Dessuten trenger ikke sangen å bli klissete, det gjelder å unngå de mest brukte akkordrekkene som blir brukt i danseband låter, og de mest teite rett-fram jeg elsker deg tekster. Ballader funker definitivt til de grader, og er fett å ha på konserter.

Men, på den andre siden, av de bandene du nevner der, er det vel ingen utstrakt bruk av ballader, med unntak av mötley, som jeg mener har noen. Men dere kan få det til å funke fordet.

Endret av lars_loffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballader er som sagt et must. Trenger ikke ha så mange av dem, men mitt råd er å ha noen få å legg skikklig feeling i dem. Bare se på hva metallica gjorde med Nothing else matters. Kan jo f.eks spille Beth av KISS. Den er knall. Er det litt høyde på scenen kan dere ta et par akkustiske gitarer å sette dere på scenekanten å spille. Trommissen og bassisten kan gå ut å pisse i mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke glem de balladene som ender regelrett heavy og. Bare fordi det heter ballade så trenger det ikke å være akustisk gitar der hele tiden. Du kan gjøre en ballade til omtrent hva du vil, heavy, pop-klissete, rolig, alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men jeg har tilgode å høre en klissete sang fra Angus &Co.

Og derfor består 98.5% av fanskaren deres av menn...

Nå tar du vel litt hardt i syns jeg.

Når jeg så kiss i 98 så må jeg si at jeg måtte le litt da disse blodspyttende rockerne dempa lyset og peter criss klatra fram på scenen, satte seg på en krakk og sang beth.

Syns ikke det passer i det hele tatt. Det er greit med ballader men ikke fra "slemme" punkrockere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må noko som helst

Har du lyst har du lov

Tenkte på å poste det samme med en gang, så scrolla jeg ned og så du kom meg i forkjøpet.

"Det og det er et must" er det mange som sier. Bullshit... Gjør som du vil, lag den musikken du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det og det er et must" er det mange som sier. Bullshit... Gjør som du vil, lag den musikken du vil.

Var vel bare jeg som sa det, men ok. ;)

Det er visse ting man ha med seg i visse typer band. Blant annet er ballader flotte greier om man vil knytte nye bekjentskap blant sin kvinnelige fanskare. Velger man en annen retning er det selvfølgelig ikke et must. Du kan se det fra begge sider, jeg liker å se det fra den siden jeg står på. :) Ballader er tøft, det er da man kan spille tøffe soloer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.