Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig måte og ta opp på ! (2 gitarer + vokal)


ApoteX

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kamerat tenkte på å starte et sånt lite band og Spille litt akustiske versjoner av Coverlåter! :P

Hva er en billig med Grei måte og ta opp på da?

Begge skal spille gitar, begge skal synge!

Hva trenger jeg og hva vil det koste?

(er ikke kresen, vil helst ha noe billig, vi skal ikke akkurat gi ut cd) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

jeg anbefaler redigeringsprogrammet Adobe Audition.. funker bra.

så kan man jo alltids ta opp med minidisc.. eller plugge jack fra gitaren inn i lydkortet(kanskje kjøre på med en jack-to-mini-jack ting hvis ikke gitar-jacken får plass i lydkortet) og recorde inn i Audition.. mixe det å sånn, og en mic hvis dere skal synge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal få deg noenlunde grei lyd så ville jeg anbefale deg å kjøpe et hjemmestudiolydkort. M-Audio har en rekke greie USB-lydkort til mellom 1000 og 2000 kroner. I tillegg trenger du da en mikrofon. For Akustisk gitar og vokal vil jeg anbefale en kondensatormikrofon, Studio Projects B1 skal være veldig bra til de formålene.

Når det gjelder software så er det meste av det de store gutta bruker ganske dyrt. Bruker du PC får du likevel Audacity og Kristal gratis. Begge skal visstnok være helt kurrante programmer, men mangler litt på de dyrere alterativene. Ellers følger det som regel med en eller annen Light-versjon av editorene til de fleste skikkelige lydkort.

Dette blir kanskje litt dyrere enn du hadde tenkt deg, (2000-5000 kr alt ettersom hva du velger) men det er en investering. Jeg kjøpte meg utstyr for en stund siden og har brukt veldig mange timer på å leke med det etterpå. Utrolig gøy å bruke i låtskrivingsprosessen også. Man får mye raskere oversikt over sine egne ideer og mer spillerom til å herje på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert litt over deres budsjett, men det er en ganske kul sak, så jeg nevner den allikevel. Bandet kjøpte nå nylig en innspillingssak fra Roland/Edirol som heter R-09. Den har en innebygget stereo condenser mikk, og er egnet for å spille inn gigs, bandøvinger og roligere ting med. Prisen er vel litt over 3000, men så trenger dere minnekort også, så pluss på 500-1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.