Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva må til for å bli en god blues gitarist?


karl_nybegynner

Anbefalte innlegg

Hvis du klarer å definere 'feel' på en bra måte, og gjerne hvordan man bruker det i musikken, da er du god.

Spilte han blues i det klippet? Nei. Betyr det at han ikke spille blues? Nei. Malmsteen kan hvis han vil.

Feeling er vist et konsept du ikke klarer og forstå er det vel?

Siden du ikke har noe forståelse for det, så blir det jo egentlig ganske umulig å forklare.

Det eneste jeg kan foretelle deg er at Yngwie ble født uten feeling.

Mens SRV fikk det gjennom morsmelka. Bare se på trynet hans når han spiller.

vær så snill´a.

selvom jeg hater når diskusjoner ender opp i shred vs feel, så må jeg si følgende: feeling i gitar-sammenheng, betyr ikke "følelse", få det inn i hodet engang for alle. "he plays with a nice feel", kunne likegodt blitt sagt "he plays with a nice touch". Og det med trynet er et så latterlig argument at jeg blir flau. Med den holdninga er du vel en av de som lager grimaser med vilje for at andre skal tro at du spiller med "feeling" da?

Egentlig er SRV og yngwie like på noen felt. Begge to wanker endel (ja, SRV driver pentawank som jeg synes er lite musikalsk), og begge to bruker overdrevne vibratoer som virkemiddel. Blues er blitt så "overfladisk", at jeg tør å si at den "feelingen" du leter etter, egentlig ikke finnes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det finnes ennå de som har feeling, det er bare veldig få av de. Bare se på B.B. King og Eric Clapton. Det feeling innebærer er jo egentlig det at du skal kunne spille fra hjertet og inn i et annet hjerte, i stedet fra hjernen til øret.

Hvis du er ute etter bra blues licks kan du se etter tabs fra Gary Moore og B.B. King, så vel som Muddy Waters og Albert King.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær så snill´a.

selvom jeg hater når diskusjoner ender opp i shred vs feel, så må jeg si følgende: feeling i gitar-sammenheng, betyr ikke "følelse", få det inn i hodet engang for alle. "he plays with a nice feel", kunne likegodt blitt sagt "he plays with a nice touch". Og det med trynet er et så latterlig argument at jeg blir flau. Med den holdninga er du vel en av de som lager grimaser med vilje for at andre skal tro at du spiller med "feeling" da?

Egentlig er SRV og yngwie like på noen felt. Begge to wanker endel (ja, SRV driver pentawank som jeg synes er lite musikalsk), og begge to bruker overdrevne vibratoer som virkemiddel. Blues er blitt så "overfladisk", at jeg tør å si at den "feelingen" du leter etter, egentlig ikke finnes i det hele tatt.

Jeg er til en vis grad enig med deg.

Men jeg synes gitar spill har mye med følelser og gjøre.

enten om du kan fatte\like det eller ei.

Blues er blit overflatisk og SRV var ikke alltid den perfekte posterboy for feeling.

Men jeg står fortsatt ved mitt utsagn.

PS.shred vs. feel er en meningsløs diskusjon, ettersom flere shredere har mye feel.

(yngwie er bare ikke en av dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo for all del, men dette med begrepet "feeling" har ingenting med følelser å gjøre. Det jeg ikke skjønner er at spesielt gitarister har en splitta mening når det gjelder dette. Trolig stammer dette fra 80-tallet, og sjalusien som oppsto hos feelinggutta, da shreddegutta fikk mye oppmerksomhet. Og trekke fram yngwie som eksempel på en som ikke spiller med "feel", er et dårlig valg, spør du meg, da jeg føler han har en ganske ekspressiv måte å spille på. Samme gjelder f.eks jason becker.

Til de som sier man må være ulykkelig for å spille blues: Det må tydeligvis være en forbannelse over gitarister, siden mange av dem spiller blues. Er virkelig alle de store blues-gitaristene så ulykkelige? Eller plukka de opp gitaren etter at de ble ulykkelige? I mange tilfeller er nok heller dette sannheten: gitarister finner blues veldig enkelt å spille. Derfor = mange gitarister i blues. Jeg prøver ikke å si at bluesartister mangler musikalitet (dog de noen ganger gjør det), poenget mitt er bare at blues ikke mer følelsesladet enn andre sjangre, f.eks metal. Husk at følelse ikke bare er sorg - det kan også være glede, sinne, aggresjon, osv osv.

Konklusjon: du skal være ganske forsiktig med å si at folk ikke spiller fra hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/\

ditt siste utsagn der kan jeg være veldig enig i.

jeg synes Yngwie har en veldig lite ekspressiv måte å spille på. (heller grusomt repetetiv)

Når det gjelder Jason becker så har jeg hørt veldig litte av han og kan ikke si så mye.

Endret av Stargazer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke lære deg til å bli en god blues gitarist. Det er noe som ligger i sjela.

Bullshit..

+ 1.

Visste det ville bli en diskusjon av dette.

Vel det var delvis ironi og delvis alvor i det jeg skrev.

Men jeg ser jo at dere trangsynte teori horer ikke bryr dere om hvordan omgivelsene, hvordan dagen er/har vært, hvordan du føler kan avgjøre hvordan dere spiller. Greit for meg. Teknikk og teori er viktig, men en ting som er viktigere er å virkelig spille musikken og formidle noe.

Takk for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feeling er det viktigste uansett det

Hvis du klarer å definere 'feel' på en bra måte, og gjerne hvordan man bruker det i musikken, da er du god.

det er det som er poenget! yngwie kan ikke spille blues.

Spilte han blues i det klippet? Nei. Betyr det at han ikke spille blues? Nei. Malmsteen kan hvis han vil.

Synes du må klare å gjøre ting som gary moore... mye feeling, og spesielt kunne holde tonene lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som sier man må være ulykkelig for å spille blues: Det må tydeligvis være en forbannelse over gitarister, siden mange av dem spiller blues. Er virkelig alle de store blues-gitaristene så ulykkelige? Eller plukka de opp gitaren etter at de ble ulykkelige? I mange tilfeller er nok heller dette sannheten: gitarister finner blues veldig enkelt å spille. Derfor = mange gitarister i blues. Jeg prøver ikke å si at bluesartister mangler musikalitet (dog de noen ganger gjør det), poenget mitt er bare at blues ikke mer følelsesladet enn andre sjangre, f.eks metal. Husk at følelse ikke bare er sorg - det kan også være glede, sinne, aggresjon, osv osv.

Konklusjon: du skal være ganske forsiktig med å si at folk ikke spiller fra hjertet.

Man må ikke, men du veit at blues kommer fra uttrykket "I got the blues" eller "i feel blue" som betyr at man er nedtrykt? Blå er nemmelig depresjonens farge.

Utklipp fra norsk-engelsk ordboka Clue: blues (the - ) nedtrykthet, dårlig humør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste det ville bli en diskusjon av dette.

Vel det var delvis ironi og delvis alvor i det jeg skrev.

Men jeg ser jo at dere trangsynte teori horer ikke bryr dere om hvordan omgivelsene, hvordan dagen er/har vært, hvordan du føler kan avgjøre hvordan dere spiller. Greit for meg. Teknikk og teori er viktig, men en ting som er viktigere er å virkelig spille musikken og formidle noe.

Takk for meg :)

Du tok meg der.....speed dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke, men du veit at blues kommer fra uttrykket "I got the blues" eller "i feel blue" som betyr at man er nedtrykt? Blå er nemmelig depresjonens farge.

Utklipp fra norsk-engelsk ordboka Clue: blues (the - ) nedtrykthet, dårlig humør

Wow, lærte noe nytt idag også!

Endret av jsbach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feeling er vist et konsept du ikke klarer og forstå er det vel?

Siden du ikke har noe forståelse for det, så blir det jo egentlig ganske umulig å forklare.

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget mitt i det hele tatt. Det er ikke det at jeg ikke forstår konseptet med 'feeling', jeg ser bare ikke hvordan man kan bruke det som et objektivt musikalsk begrep. 'Feeling' er subjektivt, ingen kan seriøst hevde at en gitarist spiller med 'feeling' eller ikke.

Det eneste jeg kan foretelle deg er at Yngwie ble født uten feeling.
Jaha...
Mens SRV fikk det gjennom morsmelka. Bare se på trynet hans når han spiller.

Se på trynet mitt når jeg driter. Plenty med feeling der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste det ville bli en diskusjon av dette.

Vel det var delvis ironi og delvis alvor i det jeg skrev.

Men jeg ser jo at dere trangsynte teori horer ikke bryr dere om hvordan omgivelsene, hvordan dagen er/har vært, hvordan du føler kan avgjøre hvordan dere spiller. Greit for meg. Teknikk og teori er viktig, men en ting som er viktigere er å virkelig spille musikken og formidle noe.

Takk for meg :)

Det er det jeg har prøvd og formidle i værtfall.

og lejs, og holde en note har ingenting med feeling å gjøre.

Det har med utstyr og alt annet.

og holde en note er bare et virkemidel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.