Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

rar bending lyd


johannes

Anbefalte innlegg

når jeg tar en mørk tone- e for eks. og lar den klinge, mens jeg bender en lys, da blir den mørke mørkere.

hva kommer dette av, er det sånn på alle gitarer?

jeg har en billig strat kopi som jeg ikke tror det er så bra kvalitet på. (låner den)

håper noen skjønner min dårlige forklaring

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min strat er det ikke noe spesielt problem. Jeg kan godt ta en skikkelig bend på f. eks G-strengen og holde i et random bånd på B-strengen uten at det skulle bli noe intonasjon, selv om den mørke e strengen har en tendens til å "stupe", ja.

På Ibanezen min er det litt verre, men siden den har et såpass genialt vibsystem at jeg kan bruke det til å forhøye toner veldig mye, er det ingen problem (egentlig ville det ikke vært et problem uansett, da), hvis jeg virkelig spille på to strenger samtidig, hvor jeg bender den ene, holder jeg bare i vibarmen og holder den igjen når den begynner å stramme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min strat er det ikke noe spesielt problem. Jeg kan godt ta en skikkelig bend på f. eks G-strengen og holde i et random bånd på B-strengen uten at det skulle bli noe intonasjon, selv om den mørke e strengen har en tendens til å "stupe", ja.

På Ibanezen min er det litt verre, men siden den har et såpass genialt vibsystem at jeg kan bruke det til å forhøye toner veldig mye, er det ingen problem (egentlig ville det ikke vært et problem uansett, da), hvis jeg virkelig spille på to strenger samtidig, hvor jeg bender den ene, holder jeg bare i vibarmen og holder den igjen når den begynner å stramme seg.

problemet er jo at tonen du ikke bender går NED i pitch. Og da er det ikke værre enn at du bare bender den litt opp, når du har fretta begge to. Med andre ord, bare et lite intonasjonsproblem. Ikke vits å kåle med vibarmen.

Problemet trådstarter beskriver er derimot med åpne strenger, hvor det egentlig ikke er noen spesielt god løsning. Hvis du ofte skal bende samtidig som åpen streng er slått an er det like greit å kjøpe en gitar med en fast stol, ala tune-o-matic osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Problemet" er at du har flytende stol.

Strengene drar i én retning, og fjærene på baksiden av gitaren i en annen. Sammen balanserer de vibsystemet (stolen). Når du bender en streng tilfører du kraft på strengesiden, fjærene blir i forhold for slappe - resultatet er at vibsystemet tipper nedover (som når du presser vibarma mot strengene). Det er årsaken til at den dype e-strengen blir lavere når du bender en lys streng. :)

Ting du kan gjøre for å unngå den effekten.

Skru fjærene på baksiden lenger inn, helt til vibsystemet hviler mot kroppen. Det er egentlig det eneste som funker. Det finnes diverse dingser som skal redusere effekten, men min erfaring er at de ikke løser "problemet" 100% og er derfor en dårlig løsning. :)

Alle med flytende stol opplever det samme, det er ikke gitaren din det er noe galt med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke gitaren ikke holde stemminga da? Har hørt om folk som "låser" floyd rosen om til fast stol. Er det det du mener?

Hvis gitaren har avkapp under stolen, så kan ikke stolen legges flatt ned mot kroppen. I prinsippet det samme som når noen låser Floyd Rose, men med systemet helt ned mot kroppen har du muligheten til å senke tonen med vibarma. Sannsynligvis må den intoneres på nytt.

Denne ligger ikke på kroppen, og strengene vil bli påvirket av at andre bendes.

FloatingBridge2982WS.jpg

Hmm, finner ikke noen bilder av systemet flatt mot kroppen. Men jeg tror det er forståelig hva som menes med det likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, i mine gitardager drev jeg mye med floyd roser, og kan endel om justeringer, og hva som skjer når du bender osv. Denne løsningen med å skru fjærene helt inn: Tremmen vil fortsatt slakke opp strengene når en annen streng bendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva som står da mann!

De fleste Floyd har avkapp under stolen, som gjør at de kan heve tonen mer. Modeller som ikke har det, f.eks Peavey Wolfgang, kan enkelt justere stolen ned til kroppen slik at strengene ikke påvirkes. Du må da stramme skruene såpass at kraften fra fjærene er større enn strengene + bending - ikke bare til systemet ligger nedpå kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.