Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez SR-506 vs. Yamaha RBX JM2


Leonard

Anbefalte innlegg

De siste måndene har jeg fått en fetisj for 6 strengs basser. Vurderer sånn smått og jeg skal kjøpe en.

Har funnet to som liker veldig godt; Ibanez SR-506 og Yamaha RBX JM2.

SR506_BM_1M_02.jpgRBX_JM2_medium_jpg.jpg

Selv liker jeg Ibanez'en bedre, utseendemessig. Jeg har ikke testen noen av dem.

Ibanez'en koster 6.500,- og Yamaha'en koster 11.000,-

Så det er jo egenlig stor prisforskjell.

Noen som har noen meninger?

Endret av Leonard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det samme :D Ibanezen var deilig! Men jeg lurer litt på hvordan lyden er på den.

Lyden på Yamahaen tviler jeg ikke så mye på, siden det er signatur bassen til John Myung. Må nesten vær god lyd på den ;9

Men det er Ibanezn jeg har mset lyst på. Det er bare noe med den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at Yamahaen ikke veier 12 kg. Jeg har en GrooveTools 7-strenger som er den tyngste bassen jeg noen gang har spilt på, og den veier 6... så kanskje et sted mellom 5 og 6 kg? Jeg har også lest at JM-bassen er tung, men det er ikke overraskende. Med or i kroppen og lønn i halsen snakker vi om standard Fender-treslag, og mange Fender-basser er tunge.

Fordelen er at du får god og kompakt lyd.

Så vidt jeg har skjønt er Myung-bassen relativt smal i halsen (bredden), men om den er "jævla tjukk" tviler jeg på. :) Det blir dessuten et veldig subjektivt utsagn, og man må nesten spesifisere det nærmere. Mye av følelsen når det gjelder "tjukk" eller "tynn" går på fasongen på halsen, og ikke nødvendigvis på tykkelsen.

At den er tungspilt må ha med justering å gjøre. Er temmelig sikker på at disse bassene kan justeres opp til å være veldig lette å spille på. Ofte er justeringen fra fabrikken så som så, men hvis forhandleren vet hva han driver med, så setter han den ordentlig opp for deg. Jeg er ikke noe DT-fan, men det lille jeg har hørt forteller meg at John Myung ikke spiller på hengekøye... :P

Synes du skal teste dem ut, jeg. Det er eneste måten å finne ut 100% sikkert hva som passer best for deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kun testet Ibanez'n, ikke Yamaha'en.

Tviler veldig sterkt på at de tar inn Yamaha'n også.

Tror ikke de bassene veier så veldig mye mere enn vanlig fire strengere. Det er jo egentlig bare halsen som er større. Så tyngden blir nok ikke noe problem. Det jeg er bekymret for det er lyden og hvor vrien de er å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å satse på Ibanez. Tingen er det at de tok inn feil bass. De tok inn en BTB556MP, den bassen er ute etter er en SR506. Veldig forskjellig utseende.

Jeg testet den de tok inn, den hadde veldig bra lyd. Ikke spesielt tungspilt. Likte den veldig godt, bortsett fra utseende.

Har sjekket, og halsene er ikke noe nevnverdig forskjellig på de to. Men det var en stor forskjell, BTB'n hadde en ufattelig deilig preamp :D Kunne bruke den som wah-pedal!

En liten ting til. Jeg vet ikke hvor mye utslag det gir på lyden, men BTB'n har momorail. Vet ikke om dette er noe man generalt legger merke til på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Helt ærlig... jeg har mye mer sansen for BTB-bassene enn for SR-bassene! Så spør du meg, så vil jeg si at dette var en helt klar oppgradering!! :)

BTB-bassene har dessuten mye tightere H-streng enn SR-bassene har, og en av de største forskjellene mellom disse bassene er at BTB har 35" mensur, mens SR har 34". Jeg for min del synes de ser mye bedre ut, også, men der forstår jeg at vi ikke har helt samme oppfatning. :)

Har sjekket opp dimensjonene på BTB og SR, og ser at bortsett fra radiusen på gripebrettet og mensuren, så er de ganske like:

BTB:

Scale 889mm/35"

a : Width at Nut 54mm

b : Width at Last Fret 85mm

c: Thickness at 1st 20mm

d : Thickness at 12th 22mm

Radius 1000mmR

SR:

Scale 864mm/34"

a : Width at Nut 54mm

b : Width at Last Fret 83mm

c: Thickness at 1st 20.5mm

d : Thickness at 12th 22.5mm

Radius 400mmR

Micene er de samme, men det ser ut til at BTBen har en spenstigere preamp, som du sier.

Men nå når spørsmålet er om du skal satse på Ibanez BTB556MP eller Yamaha RBXJM2, så bytter jeg leir. Da ville jeg også satset på Ibanezen! :)

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha'en er ute av bildet!

Står mellom BTB og SR!

En ting jeg merket med SR er at den ikke lager noe spesielt skarpe lyden, selv om du slo på strengene så ble det ikke noe overdøvende skarpe lyder. Så den er nok veldig lite egentlig til slap&pop.

BTB derimot har vel mer eller mindre hele perspektivet, heller litt mot skarp siden. Men på grunn av preampen så kan jo lyden moduleres til å ha helt ekstrem bunn!

BTB'n leder hos meg! Men det er veldig tett mellom de to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamaha'en er ute av bildet!

Står mellom BTB og SR!

En ting jeg merket med SR er at den ikke lager noe spesielt skarpe lyden, selv om du slo på strengene så ble det ikke noe overdøvende skarpe lyder. Så den er nok veldig lite egentlig til slap&pop.

BTB derimot har vel mer eller mindre hele perspektivet, heller litt mot skarp siden. Men på grunn av preampen så kan jo lyden moduleres til å ha helt ekstrem bunn!

BTB'n leder hos meg! Men det er veldig tett mellom de to :P

Kan kanskje ha noe med gamle strenger å gjøre?

Jeg synes helt klart du skal gå for BTBen. :) Da får du mye 6-strenger for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.