Web Analytics
Jump to content

String skipping og artificial harmonics


fenderhighway
 Share

Recommended Posts

String skipping = Å "hoppe" fra en streng til en annen

F.eks et Paul Gilbert type lick

|-8-7-5-----------5-7-| Hoppe fra e strengen
|---------------------| til
|-------9-7-5-7-9-----| G strengen
|---------------------|
|---------------------| Voila!
|---------------------|

Artificial harmonics = Overtoner (trur jeg! :P )

F.eks i slutten av "Nothing Else Matters" introen

|----------(12)-------| Hvordan denne teknikken fungerer
|-------(12)--(12)----| gidder jeg ikke å forklare.
|----(12)---------12--| Kanskje eksemplet mitt gjir
|---------------------| deg et hint om hvordan den gjøres.
|---------------------|
|-0-------------------| Sorry, Mac!


( ) = artificial harmonics

Edited by CrowaX
Link to comment
Share on other sites

String skipping er som Crowax sier, men kan poengtere at man hopper over en streng. Skipper en streng (eller flere).

"Artificial harmonics" (AH) er nesten som Crowax sier. Han har vist til "natural harmonics" (NH). AH utføres på samme måte som NH, men du har ikke løs streng som utgangspunkt. Ved å berøre strengen lett 5, 7, 12 etc bånd ovenfor det båndet strengen presses ned på, vil du få en AH.

Hvordan overtoner generelt fungerer er en litt videre affære, men i hovedsak korter man ned svingningslengden på strengen, noe som fører til høyere tone. Ved NH på 12. bånd, halverer man svingningslengden. Tonen klinger høyere enn åpen streng.

Grunnen til at man ikke får frem alle overtoner like godt, er at man best hører overtoner hvor svingningslengden er kortet ned med en avstand som går opp i den opprinnelige svingningslengden.

Prøver å sette ord på ting jeg har i hodet, ikke så lett. Korrigér og kom gjerne med input (ikke link til bilder av en input, takk! :P).

Link to comment
Share on other sites

Det med og korte ned strengen, deler man ikke strengen på det gyldne snitt (1.618 elns)? Og viss man spiller de harmonic'sn blir det naturtonerekka eller noe slikt?

Er ikke så stødig på akkurat dette området, derfor jeg spør :)

Link to comment
Share on other sites

Det med og korte ned strengen, deler man ikke strengen på det gyldne snitt (1.618 elns)? Og viss man spiller de harmonic'sn blir det naturtonerekka eller noe slikt?

Er ikke så stødig på akkurat dette området, derfor jeg spør :)

Om man deler på gyldne snitt skal jeg ikke si så mye om, men man deler jo på ulike tall, ettersom man spiller overtonene på ulike steder. (Vil jeg anta.)

Naturtonerekka er, så vidt jeg vet, korrekt. Jo høyere opp man kommer, jo tettere ligger tonene - noe man erfarer ved naturlige overtoner over 2. og 3. bånd.

Jeg skal ikke påberope meg komplett oversikt på området, men dette er hva jeg har forstått så langt. Mulig noe er feil, eller ikke helt korrekt. Da er det fint med korreksjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Artificial og natural harmonics.

Det er som sagt bare to forskjellige teknikker. Rent fysisk er det det samme:

Hvis 12.bånd overtonen er "grunntonen" vil overtonene bli lysere og lysere jo lenger bort du går fra den i begge retninger.

Det er egentlig ingenting som kan kalles artificial (kunstige) overtoner.

Dette var ikke pirk, det var bare informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Artificial og natural harmonics.

Det er som sagt bare to forskjellige teknikker. Rent fysisk er det det samme:

Hvis 12.bånd overtonen er "grunntonen" vil overtonene bli lysere og lysere jo lenger bort du går fra den i begge retninger.

Det er egentlig ingenting som kan kalles artificial (kunstige) overtoner.

Dette var ikke pirk, det var bare informasjon.

En liten fundering her. Kan det være at overtoner skulle blitt oversatt med naturtoner? Det gir i det minste mening, ettersom vi har naturlige naturtoner, og "kunstige" (med gitarens stemming til grunn er det i utgangspunktet begrenset hvilke naturtoner man kan spille).

Bach spiller jo trompet, og der senker du naturtonerekka med ventiler i ulike kombinasjoner. Totalt 7(?) utgangspunkt for naturtoner. På en gitar har du fem strenger (2xE = 1) som utgangspunkt. På en gitar kan du i tillegg spille "naturtoner" fra hvilket som helst bånd.

Bare en fundering, hvis noen hang med på tankegangen så kommentér gjerne. :)

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering her. Kan det være at overtoner skulle blitt oversatt med naturtoner? Det gir i det minste mening, ettersom vi har naturlige naturtoner, og "kunstige" (med gitarens stemming til grunn er det i utgangspunktet begrenset hvilke naturtoner man kan spille).

Bach spiller jo trompet, og der senker du naturtonerekka med ventiler i ulike kombinasjoner. Totalt 7(?) utgangspunkt for naturtoner. På en gitar har du fem strenger (2xE = 1) som utgangspunkt. På en gitar kan du i tillegg spille "naturtoner" fra hvilket som helst bånd.

Bare en fundering, hvis noen hang med på tankegangen så kommentér gjerne. :)

Det er jo ikke begrenset hverken på trompet eller gitar hvilke overtoner man kan spille? En overtone fra en F# på gitar er like naturlig som en fra åpen streng. Er ikke helt med på tankegangen din, kan du utdype?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke begrenset hverken på trompet eller gitar hvilke overtoner man kan spille? En overtone fra en F# på gitar er like naturlig som en fra åpen streng. Er ikke helt med på tankegangen din, kan du utdype?

Meget mulig min trompetkunnskap er laber. ;)

Har forstått det sånn at man på trompet spiller på naturtonerekka. Og man når alle tonene fordi man transponerer naturtonerekka ved å trykke ned ventilene.

Kan man spille en naturtonerekke fra alle tonene? Eller er det noen toner man bare kan spille fordi de befinner seg i en naturtonerekke?

Link to comment
Share on other sites

du har forstått det riktig. 7 alternativer ja. Du kan spille naturtonerekka fra C H Bb A Ab G Gb. Du kan f.eks ikke spille naturtonerekka til D, da D1 er G´s 2. partial. Du kan spille G1 både som lille G´s 2. partial (1 3) eller C1´s 1.partial (åpen). Jo lenger opp du kommer, desto flere forskjellige måter er det å spille tonene på. Det var ikke før midten av det 19. århundre at ventiltrompeten kom. Før det spilte man på horn uten ventiler. Det er sykt hva folk fikk til på den tida. Stikkord: barokktrompet, clarino osv.

Skjønte bare ikke hva du mente med gitaren?

Link to comment
Share on other sites

du har forstått det riktig. 7 alternativer ja. Du kan spille naturtonerekka fra C H Bb A Ab G Gb. Du kan f.eks ikke spille naturtonerekka til D, da D1 er G´s 2. partial. Du kan spille G1 både som lille G´s 2. partial (1 3) eller C1´s 1.partial (åpen). Jo lenger opp du kommer, desto flere forskjellige måter er det å spille tonene på. Det var ikke før midten av det 19. århundre at ventiltrompeten kom. Før det spilte man på horn uten ventiler. Det er sykt hva folk fikk til på den tida. Stikkord: barokktrompet, clarino osv.

Skjønte bare ikke hva du mente med gitaren?

Jo, jeg tenkte som så at på gitar kan man spille naturtonerekker/overtoner fra hvilken som helst tone - noe man ikke kan på f.eks. trompet. Med en del godvilje kan kunstig overtone forstås som naturtone fra en tone som instrumentet ikke naturlig klinger i (altså ikke åpen streng).

Dog er jo gitaren bygd opp på annen måte. Men alt av overtoner som ikke klinger fra åpen streng blir jo kalt kunstig. Hvorfor? Har ikke peiling, men et forslag til årsak har jeg prøvd å legge frem. Om enn på en litt merkelig måte. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.