Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

String skipping og artificial harmonics


Anbefalte innlegg

String skipping = Å "hoppe" fra en streng til en annen

F.eks et Paul Gilbert type lick

|-8-7-5-----------5-7-| Hoppe fra e strengen
|---------------------| til
|-------9-7-5-7-9-----| G strengen
|---------------------|
|---------------------| Voila!
|---------------------|

Artificial harmonics = Overtoner (trur jeg! :P )

F.eks i slutten av "Nothing Else Matters" introen

|----------(12)-------| Hvordan denne teknikken fungerer
|-------(12)--(12)----| gidder jeg ikke å forklare.
|----(12)---------12--| Kanskje eksemplet mitt gjir
|---------------------| deg et hint om hvordan den gjøres.
|---------------------|
|-0-------------------| Sorry, Mac!


( ) = artificial harmonics

Endret av CrowaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

String skipping er som Crowax sier, men kan poengtere at man hopper over en streng. Skipper en streng (eller flere).

"Artificial harmonics" (AH) er nesten som Crowax sier. Han har vist til "natural harmonics" (NH). AH utføres på samme måte som NH, men du har ikke løs streng som utgangspunkt. Ved å berøre strengen lett 5, 7, 12 etc bånd ovenfor det båndet strengen presses ned på, vil du få en AH.

Hvordan overtoner generelt fungerer er en litt videre affære, men i hovedsak korter man ned svingningslengden på strengen, noe som fører til høyere tone. Ved NH på 12. bånd, halverer man svingningslengden. Tonen klinger høyere enn åpen streng.

Grunnen til at man ikke får frem alle overtoner like godt, er at man best hører overtoner hvor svingningslengden er kortet ned med en avstand som går opp i den opprinnelige svingningslengden.

Prøver å sette ord på ting jeg har i hodet, ikke så lett. Korrigér og kom gjerne med input (ikke link til bilder av en input, takk! :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med og korte ned strengen, deler man ikke strengen på det gyldne snitt (1.618 elns)? Og viss man spiller de harmonic'sn blir det naturtonerekka eller noe slikt?

Er ikke så stødig på akkurat dette området, derfor jeg spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med og korte ned strengen, deler man ikke strengen på det gyldne snitt (1.618 elns)? Og viss man spiller de harmonic'sn blir det naturtonerekka eller noe slikt?

Er ikke så stødig på akkurat dette området, derfor jeg spør :)

Om man deler på gyldne snitt skal jeg ikke si så mye om, men man deler jo på ulike tall, ettersom man spiller overtonene på ulike steder. (Vil jeg anta.)

Naturtonerekka er, så vidt jeg vet, korrekt. Jo høyere opp man kommer, jo tettere ligger tonene - noe man erfarer ved naturlige overtoner over 2. og 3. bånd.

Jeg skal ikke påberope meg komplett oversikt på området, men dette er hva jeg har forstått så langt. Mulig noe er feil, eller ikke helt korrekt. Da er det fint med korreksjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artificial og natural harmonics.

Det er som sagt bare to forskjellige teknikker. Rent fysisk er det det samme:

Hvis 12.bånd overtonen er "grunntonen" vil overtonene bli lysere og lysere jo lenger bort du går fra den i begge retninger.

Det er egentlig ingenting som kan kalles artificial (kunstige) overtoner.

Dette var ikke pirk, det var bare informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artificial og natural harmonics.

Det er som sagt bare to forskjellige teknikker. Rent fysisk er det det samme:

Hvis 12.bånd overtonen er "grunntonen" vil overtonene bli lysere og lysere jo lenger bort du går fra den i begge retninger.

Det er egentlig ingenting som kan kalles artificial (kunstige) overtoner.

Dette var ikke pirk, det var bare informasjon.

En liten fundering her. Kan det være at overtoner skulle blitt oversatt med naturtoner? Det gir i det minste mening, ettersom vi har naturlige naturtoner, og "kunstige" (med gitarens stemming til grunn er det i utgangspunktet begrenset hvilke naturtoner man kan spille).

Bach spiller jo trompet, og der senker du naturtonerekka med ventiler i ulike kombinasjoner. Totalt 7(?) utgangspunkt for naturtoner. På en gitar har du fem strenger (2xE = 1) som utgangspunkt. På en gitar kan du i tillegg spille "naturtoner" fra hvilket som helst bånd.

Bare en fundering, hvis noen hang med på tankegangen så kommentér gjerne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten fundering her. Kan det være at overtoner skulle blitt oversatt med naturtoner? Det gir i det minste mening, ettersom vi har naturlige naturtoner, og "kunstige" (med gitarens stemming til grunn er det i utgangspunktet begrenset hvilke naturtoner man kan spille).

Bach spiller jo trompet, og der senker du naturtonerekka med ventiler i ulike kombinasjoner. Totalt 7(?) utgangspunkt for naturtoner. På en gitar har du fem strenger (2xE = 1) som utgangspunkt. På en gitar kan du i tillegg spille "naturtoner" fra hvilket som helst bånd.

Bare en fundering, hvis noen hang med på tankegangen så kommentér gjerne. :)

Det er jo ikke begrenset hverken på trompet eller gitar hvilke overtoner man kan spille? En overtone fra en F# på gitar er like naturlig som en fra åpen streng. Er ikke helt med på tankegangen din, kan du utdype?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke begrenset hverken på trompet eller gitar hvilke overtoner man kan spille? En overtone fra en F# på gitar er like naturlig som en fra åpen streng. Er ikke helt med på tankegangen din, kan du utdype?

Meget mulig min trompetkunnskap er laber. ;)

Har forstått det sånn at man på trompet spiller på naturtonerekka. Og man når alle tonene fordi man transponerer naturtonerekka ved å trykke ned ventilene.

Kan man spille en naturtonerekke fra alle tonene? Eller er det noen toner man bare kan spille fordi de befinner seg i en naturtonerekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har forstått det riktig. 7 alternativer ja. Du kan spille naturtonerekka fra C H Bb A Ab G Gb. Du kan f.eks ikke spille naturtonerekka til D, da D1 er G´s 2. partial. Du kan spille G1 både som lille G´s 2. partial (1 3) eller C1´s 1.partial (åpen). Jo lenger opp du kommer, desto flere forskjellige måter er det å spille tonene på. Det var ikke før midten av det 19. århundre at ventiltrompeten kom. Før det spilte man på horn uten ventiler. Det er sykt hva folk fikk til på den tida. Stikkord: barokktrompet, clarino osv.

Skjønte bare ikke hva du mente med gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har forstått det riktig. 7 alternativer ja. Du kan spille naturtonerekka fra C H Bb A Ab G Gb. Du kan f.eks ikke spille naturtonerekka til D, da D1 er G´s 2. partial. Du kan spille G1 både som lille G´s 2. partial (1 3) eller C1´s 1.partial (åpen). Jo lenger opp du kommer, desto flere forskjellige måter er det å spille tonene på. Det var ikke før midten av det 19. århundre at ventiltrompeten kom. Før det spilte man på horn uten ventiler. Det er sykt hva folk fikk til på den tida. Stikkord: barokktrompet, clarino osv.

Skjønte bare ikke hva du mente med gitaren?

Jo, jeg tenkte som så at på gitar kan man spille naturtonerekker/overtoner fra hvilken som helst tone - noe man ikke kan på f.eks. trompet. Med en del godvilje kan kunstig overtone forstås som naturtone fra en tone som instrumentet ikke naturlig klinger i (altså ikke åpen streng).

Dog er jo gitaren bygd opp på annen måte. Men alt av overtoner som ikke klinger fra åpen streng blir jo kalt kunstig. Hvorfor? Har ikke peiling, men et forslag til årsak har jeg prøvd å legge frem. Om enn på en litt merkelig måte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.