Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul Custom


complex

Anbefalte innlegg

`Har tenkt litt nå i det siste, og har bestemt meg for å kjøpe ny gitar! Testet ut en Gibson Les Paul Custom i Oslo i fjor, og den var helt magisk!! Hva syns dere om den`?

Har suglet litt på Gibson Les Paul custom junior.. Noen som har prøvd denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mange "typer" LP Custom, du har de orginale fra 50 tallet (nei, de har du ikke råd til :P), også har du seinere modeller fra 68 av, og 70tallet og seinere reissue modeller. Gibson sin historic series er vel det jeg synes er Tipptopp.

Har prøvd et par fra 70 tallet, og de har ikke vært noe for meg

Det er vel ikke noe som heter Les Paul Custom Junior? :) (tidligere så var standard,..ja..standardmodellen, og så kom de med en Cusom som var "luksusutgave", og junior som var studentutgaven av Les Paul)

Det som skiller en ordinær Les Paul Custom og en Standard, er : De fleste Cusomene, har en kropp av massiv mahogney, kontra standard, som har en mahogney kropp med lønne topp. Jeg personlig foretrekker lønnetopp. Custom'ene er en del tyngre pga dette.

Custom gitarene har i ulike perioder Ibenholt gripebrett. Binding på baksiden av kroppen, "firkant-innlegg" på gripebrettet, også 1.bånd...

Halsprofilene kan gå fra feite 50talls halser, til tynne (70talls?), noen 80talls jeg har prøvd har hatt medium halsprofil. En del Les Paul Cusom fra Historic serien har skikkelig "balltrehals"

Det er disse smådetaljene som skiller custom fra standard.

Jeg har forresten en Greco (håndlagd i Japan) Les Paul custom, som er på linje med Gibson Historic gitarene kvalitetsmessig, kanskje bedre.

Søk på Greco eller Burny på musikkweb, Øyvind Johansen pleier å hente inn en del fete gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kødder du? Er Greco så bra? Gjelder dette alle Greco og Burny, eller er det forskjeller (forskjellige serier osv)? Har vært interessert i en lenge, men mistet litt interesse når jeg så en del hadde rosentre brett.

Uansett: Gibson Les Paul: Prøv før du kjøper. Generelt er alt verdt prisen om du synes det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe rundt der, Eg-950 og opp ellernoe....har ikke prøvd noen under 1000, men det er helt klart de med høyere modellbetegnelse du vil ha. Styr unna grecko EG-700 og sånt hvis du vil ha en gitar som skal måle seg med Gibson Custom Shop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.