Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

MXR/CAE MC-402 Boost/Overdrive


vwh

Anbefalte innlegg

Mottok idag en MXR MC-402 fra statene.

Pedalen er en av to pedaler som er designet i samarbeid med rackguru Bob Bradshaw og hans Custom Audio Electronics:

MXR and Custom Audio Electronics founder Bob Bradshaw—two names that have shaped the tones of the world's greatest guitarists—join forces to bring you a dynamic new line of pedals. The Boost/Overdrive and Boost pedals are the first offerings in the series produced by MXR, featuring the unique sonic stamp of legendary designer Bob Bradshaw. Since 1980, CAE's innovative pedal designs were made in limited quantities only for his select clientele. When it was time to bring these pedals to the masses, there was only one name he could trust to deliver the same quality and standards that his customers demand—MXR. Available only from Dunlop Manufacturing, Inc., the world's leader in analog pedal technology. MC-402 Boost/Overdrive The MC-402 Boost/Overdrive offers the combination of a simple dynamic overdrive and an independent clean boost circuit—all in one compact pedal. The overdrive section is truly "classic", adding warmth, sustain and punch, without coloring your sound. It can go from a bluesy, slightly overdriven sound to full-metal crunch with a twist of the gain knob. The MC-402 also cleans up nicely when you roll back your guitar volume, making it extremely touch sensitive and responsive to picking dynamics, without becoming thin sounding. The boost circuit alone is a bonus, as it is the exact same circuit CAE has used for years to solve a wide variety of signal conditioning problems in major guitar systems. The MC-402's high quality components provide quiet operation and trouble-free interaction with other pedals on your board. In keeping with the CAE tradition, the design is simple and straightforward, with a minimum of controls—only what is necessary to do the job.

Nå skal det sies at MXR/Dunlop ikke akkurat er det merket jeg har mest erfaring med (med unntak diverse wahs), men det første som slår meg når jeg åpner pakken er hvor utrolig solid boksen virker. Den veier et tonn, og ser ut til å være skuddsikker. Switchene virker utrolig solide, og er av den gode klikke-sorten. Den føles og ser rett og slett knallbra ut.

Pedalen har to seksjoner som kan brukes separat eller i kombinasjon. Sammen med en to-kanals amp har du dermed store muligheter til å eksperimentere. Min Carvin Legacy er voicet litt merkelig, men poster mine observeringer så langt:

På clean kanal

Med boostfunksjonen kicket inn, får jeg en utrolig god og sparkly cleanlyd. Klar og definert på en kanal som jeg ellers syns kan låte litt tamt. Tramper jeg inn OD seksjonen, får jeg en god blueslyd som jeg tidligere kun har oppnådd ved å kjøre en OD-9 "TS-9" på samme kanal. Det låter ikke helt 100%, men med litt mer tweaking skal det nok låte bra. Kombinasjon av begge seksjonen låter en smule skarpt, og det later til at boost i kombinasjon med OD gir et relativt rent boost som jeg ikke ser helt behovet for i denne settingen.

På drive kanal

Boost gir en clean boost uten noe spesielt spetakkel. Det låter bedre enn SPF Ego Boosteren jeg hadde tidligere, men helt ordinært. OD seksjonen gir derimot en utrolig responsiv og søt boost som jeg virkelig liker. Her står det i fare for at OD-9'en min må komme til å måtte vike i fremtiden! Skrur jeg opp vrengen på pedalen ennå mer, får jeg en ganske sint vreng som på ingen måte "floats my boat". Kanskje noe liker det?

Kicker jeg inn begge seksjonene blir lyden for fizzy for min smak. Ser heller ikke her helt behovet.

Pedalen er såvidt jeg vet ikke salg i Norge ennå, men regner med at Gulmoen & Engh vil ta den inn etterhvert. Om vanlig Dunlop/MXR priser følges, vil pedalen havne like overkant av kr 3000,-

Selvom jeg på mange måter vil anbefale MXR pedalen, er 3000 kronestykker mye å gi for en pedal. Kanskje er det verdt å teste ut en del billigere alternativer først. Uansett, du får ikke en vrengpedal som ser fetere ut!! B):P

cae.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pent!

Har ikke hørt noe særlig om disse, sikkert meget bra saker, ting blir fort dyrt når det heter CAE, PC, skydstrup osv.. :-/

Personlig vipper jeg alltid mellom å kjøpe slike dyre saker, eller å bruker mer penger på å bygge kvalitetsting selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ingen dum idé Emil :)

HAr spilt litt mer med den som soloboost nå, og det låter rett og slett knallbra. Ser ut til at både OD-9en og SD-9en får en liten pause nå. Ikke at de nødvendigvis er dårligere, menn MC-402en ser ut til å være akkurat det jeg har vært ute etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Payday for Bob..............

Litt artig, CAE har vel aldri har vært kjent for å lage pedaler, men sikkert moro lell. Det skal visst komme flere.

Heller til Bob enn til Mr. Boss i denne sammenhengen. CAE har vel ikke opparbeidet seg noe spes. rykte som pedalmakere, men jeg kan for sikre deg om at det er moro lell. Du bør sjekke ut et eksemplar. Ser det er en MC-402 til på HRI..

Forresten, Jon, hva skjedde med den gearfesten? :P

Gearfesten ja ;) Hadde vært utrolig moro å fått til noe, men det skorter kanskje en del på deltakere?

Jeg som trodde jeg skulle nedgradere riggen min..hehe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Payday for Bob..............

Litt artig, CAE har vel aldri har vært kjent for å lage pedaler, men sikkert moro lell. Det skal visst komme flere.

Heller til Bob enn til Mr. Boss i denne sammenhengen. CAE har vel ikke opparbeidet seg noe spes. rykte som pedalmakere, men jeg kan for sikre deg om at det er moro lell. Du bør sjekke ut et eksemplar. Ser det er en MC-402 til på HRI..

Forresten, Jon, hva skjedde med den gearfesten? :P

Gearfesten ja ;) Hadde vært utrolig moro å fått til noe, men det skorter kanskje en del på deltakere?

Jeg som trodde jeg skulle nedgradere riggen min..hehe. ;)

Gearfest, når, hvor?

Hadde vært kult.

Uansett, Gnome, hvis du kjøper en MC-402, test den på Marshallen og spill inn noen lydklipp.

Er fremdeles på utkikk etter en OD/boost selv.

(Eller kanskje jeg kan prøve den hos vwh når jeg er på hytta i Fredrikstad i sommer? :P)

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gearfest, når, hvor?

Hadde vært kult.

Uansett, Gnome, hvis du kjøper en MC-402, test den på Marshallen og spill inn noen lydklipp.

Er fremdeles på utkikk etter en OD/boost selv.

(Eller kanskje jeg kan prøve den hos vwh når jeg er på hytta i Fredrikstad i sommer? :P)

Første skritt mot en gearfest må vel være å finne ut av noen mulige lokasjoner, samt sjekke interessen.

Selv har jeg huset for meg selv noen uker.

Bare gi meg en PM når du drar utover du Baron ;)

Besøk av sorten "vi deler den samme interessen for festlig gitarleketøy" hører mildt sagt til sjeldenhetene her i gården. Hvor i Fredrikstad har du hytte? Hvaler eller Kråkerøy eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsnes (nærmere bestemt Bevø) heter stedet, ligger en 10-15 minutter utenfor Fredrikstad med bil, omtrent like langt med båt.

Gleder meg til å stikke innom Georgi igjen, artig sjappe!

Aha :)

Georgi er the man. Mye moro der, og veldig hyggelig atmosfære.

Ellers har vi jo Musikanten, og en ganske ny butikk som ligger en 10-15 min utenfor sentrum (Greåker). Er verdt en kikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsnes (nærmere bestemt Bevø) heter stedet, ligger en 10-15 minutter utenfor Fredrikstad med bil, omtrent like langt med båt.

Gleder meg til å stikke innom Georgi igjen, artig sjappe!

Aha :)

Georgi er the man. Mye moro der, og veldig hyggelig atmosfære.

Ellers har vi jo Musikanten, og en ganske ny butikk som ligger en 10-15 min utenfor sentrum (Greåker). Er verdt en kikk :)

Musikanten ligger der vi vanligvis legger til med båten, så der har jeg vært ofte!

Den nye er jeg dog mer usikker på, har de noe kult der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye er egentlig en avdeling av en godt etablert butikk som holder til i Sarpsborg (hvor bla. Øyvind Fjeld holder til). Sist jeg var der var utvalget ganske greit, men litt kjedelig. Mannen som driver den er allikevel en utrolig hyggelig mann som virket åpen for å ta inn det meste. Det er vel en butikk som er i oppbyggingsfasen. Kjøpte Carvin stacket mitt der, og de har en skamfet Fender CS 54 relic til 50k ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye er egentlig en avdeling av en godt etablert butikk som holder til i Sarpsborg (hvor bla. Øyvind Fjeld holder til). Sist jeg var der var utvalget ganske greit, men litt kjedelig. Mannen som driver den er allikevel en utrolig hyggelig mann som virket åpen for å ta inn det meste. Det er vel en butikk som er i oppbyggingsfasen. Kjøpte Carvin stacket mitt der, og de har en skamfet Fender CS 54 relic til 50k ;)

Får se om jeg tar meg en tur ut dit, går vel busser regner jeg med?

Uansett, vet du om Georgi har Marshall HW-ampene inne i sjappa eller kun på webben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har huset for meg selv to uker i sommer, så vi kan godt ha det her i stuen, eller i garasjen. Så kan vi ta en grillings og litt annen morro. Inngangsbilletten må vel være noe som låter fett :P

Men nå er vi langt off topic, vi tar det på MSN Jon Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.