Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nøkkelen til låtskriving(guide)


Smarting

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og, folk må da kunne få lov til å bruke og referere til kvintsirkelen selv om de driter i forskjellen på A# og Bb vel :huh::huh:

Ja, de får lov, men de må regne med å bli "retta" på.

Igjen, nok et argument.

Hvis du ikke selv bruker kvintsirkelen, hvordan kan du påstå at det ikke spiller noen rolle hvordan det blir referert til den?

Hele poenget er jo å få folk til å lære seg ting slik at de blir forstått. Jeg kan ikke skjønne at det skal være så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er hele tiden at jeg synes det er feil å skape forvirring blandt gitarister som ikke har interesse av å gå så veldig dypt inn på kvintsirkelteori. Som sagt, når folk skriver "dette skjønte jeg ikke en dritt av" er det på tide å stoppe der, og kanskje heller opprette en ny tråd hvor man starter med "synes du smartingens tråd var bra, trenger du ikke lese her".

Og det er ikke bedre på sikt å ta ale grunnleggende fra starten av euphor. Tvert imot, det at folk blir forvirra fra starten av gjør at de fullstendig mister motivasjonen. Tar man det rolig fra starten, og forenkler ting man kan rette på senere, som ikke har noen umiddelbar betydning, så går det mye bedre. Dere som begge er "lærere" burde da kunne nok pedagogikk til å iallefall skjønne det???

Og jeg tenker tonica, dominant og subdominant hele tiden mens jeg plukker låter, så jeg bruker kvintsirkelen mye selv, og kan den utenat.

Og det verste er kanskje at jsbach sier "Det er feil" uten å gå noe særlig nærmere i å forklare hvorfor. Jeg tror virkelig læremesteren vår her kunne hatt godt av et lite kurs i grunnleggende pedagogikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du sier.

Det eneste jeg ikke er enig i er at det er greit med vranglære ettersom det kan rettes på senere. Det som sies er jo virkelig grunnleggende, og langt fra veldig avansert. Selvfølgelig kan man konkretisere det for å unngå "misforståelser", noe som ville vært enda mer grunnleggende med tanke på selve forståelsen.

Hvis jeg skulle lært bort akkurat dette, så ville jeg referert fysisk til kvintsirkelen. Det er i og for seg uten mål og mening å bare remse opp hvilke akkorder som passer sammen - om man da ikke skal ha denne tråden som referanse.

Tvert imot, det at folk blir forvirra fra starten av gjør at de fullstendig mister motivasjonen.

Tar man det rolig fra starten, og forenkler ting man kan rette på senere, som ikke har noen umiddelbar betydning, så går det mye bedre.

Enig der, så hvorfor begynne å dra inn (i dette tilfellet) akkorder som ikke stemmer med kvintsirkelen?

Jeg er derimot av den oppfatning av at det har betydning - ettersom du ikke kan lese deg frem til et logisk mønster dersom du leter med F A# C. A# forstyrrer hele sammenhengen.

Unless, du faktisk vet hva som skjer, men da er jo ikke denne informasjonen ny på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at euphor har sagt det meste jeg føler. Et skritt til venstre fra F er Bb, ikke A#. Du snakker om å gjøre det enkelt for nybegynnere. Er det ærlig talt så mye enklere å si A# enn Bb? Jeg kunne godt gått et skritt videre og forklart akkorder og deres funksjoner, men velger å ikke gjøre det, nettopp fordi det var en guide for nybegynnere. Greit nok, dere bruker kvintsirkelen til å finne akkorder som er "beslekta". Min mening er faktisk at kvintsirkelen ikke er til for slikt. Den sier ingenting om hva slags funksjon akkordene har, noe jeg syns er vel så viktig som å vite hvilke akkorder som er beslekta. Hadde jeg fra starten av sagt det, kan jeg skjønne når folk sier "jeg skjønner ikke en dritt", og argumenterer med at jeg ikke holder det enkelt. Faktum er at min lille korrigering er gjort med utgangspunktet i en kvintsirkel visuellt sett. Noe mindre avansert "kvintsirkel-teori", finnes ærlig talt ikke. Det er faktisk mer "avansert" å kalle Bb for A# i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert greit at dere skal pirke på alt mulig og få det perfekt, men er litt enig med gnome. jeg kan noe av kvint sirkelen, og da er det forrvirrende. dette er da ikke

så veldig mye å krangle om? er det det?

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert greit at dere skal pirke på alt mulig og få det perfekt, men er litt enig med gnome. jeg kan noe av kvint sirkelen, og da er det forrvirrende. dette er da ikke

så veldig mye å krangle om? er det det?

vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men du kan altså litt av kvintsirkelen, og er derfor enig med gnome om at min korrigering er forvirrende? Da er det vel heller trådstarter sin skyld at du er forvirret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert greit at dere skal pirke på alt mulig og få det perfekt, men er litt enig med gnome. jeg kan noe av kvint sirkelen, og da er det forrvirrende. dette er da ikke

så veldig mye å krangle om? er det det?

vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men du kan altså litt av kvintsirkelen, og er derfor enig med gnome om at min korrigering er forvirrende? Da er det vel heller trådstarter sin skyld at du er forvirret?

jeg mener at det er forvirrende at dere som kan dette ikke er enige om hva som er rett..

Endret av johannes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkert greit at dere skal pirke på alt mulig og få det perfekt, men er litt enig med gnome. jeg kan noe av kvint sirkelen, og da er det forrvirrende. dette er da ikke

så veldig mye å krangle om? er det det?

vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men du kan altså litt av kvintsirkelen, og er derfor enig med gnome om at min korrigering er forvirrende? Da er det vel heller trådstarter sin skyld at du er forvirret?

jeg mener at det er forvirrende at dere som kan dette ikke er enige om hva som er rett..

Det er ikke noe spørsmål om hva som er rett, og som Bach sier, er det trådstarterens skyld at du er forvirret. Det skulle ha vært riktig i utgangspunktet.

Hva Gnomes gnåling angår, skimter jeg i hans innlegg få reelle argumenter, kun en hel del bitterhet. Ironisk nok har vi flere ganger sett Gnome i Bachs posisjon på Riff-forumet, der diverse enda mer rabiate teorimotstandere har anklaget ham for å bedrive teoretisk flisespikkeri og intellektuell onani, og for å fare med et begrepsapparat man 'aldri' får bruk for i musikk. Pussig, er det ikke?

Skal vi kommunisere (som er hele poenget med notasjon) med musikkteoretiske termer, så må vi enes om hva disse er. En sekund (opp) fra C er alltid D, en ters alltid E, en kvart alltid F, en kvint alltid G, en sekst alltid A og en septim alltid H (hvis vi ser bort fra den satans B'en på norsk). Uansett hvordan du modifiserer intervallet med fortegn, forblir bokstavene de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.