Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nøkkelen til låtskriving(guide)


Smarting

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

No pain, no gain.

Neida. Viss noen liker og lære seg teori så er jo det en bra ting. For min egen del trenger jeg ikke teorien viss jeg skal skrive musikk. Alt kommer naturlig til meg. Melodier, akorder, whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg driver reklame for deg kan jeg vel få litt avslag i prisen? Skal love å skryte høylytt av mine gitarkunnskaper hver uke... <_<

Neppe, jeg trenger min Grandis. Nå som jeg har deg på MSN får du tettere oppfølging - og privat cam sessions... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i dette øyeblikk og uttrykker min frustrasjon over hvor firkantet og sneversynt det er mulig å bli...

jsbach: Takk til deg! Dette er en guide for folk som IKKE nødvendigvis har lyst til å bli musikknerder av andre dimensjoner, og med det ta en utdannelse som ikke fører til annet enn misforståelser blandt ulærde, og videre frustrasjon og ikke minst forvirring blandt alle andre enn deg og dine klassekamerater.

Å nei, han spilte en Eb, ikke en D#!!! For faen, selv om begge finnes på 6. bånd på A-strengen betyr det jo ikke at det er samme tone vel???

Jeg tror jeg stikker herfra før jeg dreper meg selv...

Forresten: Jeg går snart inn i en bedrift hvor jobben min blir bla. å bygge og feilsøke gitarrigger, samt. finne løsninger for folk. Tror du jeg kommer til å fortelle dem at de kan gå å skyte seg selv om de bruker kabelprodusent A og ikke B mellom ampen og høytaleren? Bare fordi det teoretisk er en forskjell i kapasistans som kan føre til tonetap, som INGEN i realiteten hører forkjell på???

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter i dette øyeblikk og uttrykker min frustrasjon over hvor firkantet og sneversynt det er mulig å bli...

jsbach: Takk til deg! Dette er en guide for folk som IKKE nødvendigvis har lyst til å bli musikknerder av andre dimensjoner, og med det ta en utdannelse som ikke fører til annet enn misforståelser blandt ulærde, og videre frustrasjon og ikke minst forvirring blandt alle andre enn deg og dine klassekamerater.

Å nei, han spilte en Eb, ikke en D#!!! For faen, selv om begge finnes på 6. bånd på A-strengen betyr det jo ikke at det er samme tone vel???

Jeg tror jeg stikker herfra før jeg dreper meg selv...

er det mulig å være så nørd..

Når det teoretisk ikke kan støttes opp, hva er vitsen med å trekke inn teoretiske begreper som kvintsirkelen?

Det er like greit å få det inn engang for alle. En ting er at trådstarter tror at F´s subdominant er A#. Når han i tillegg deler "kunnskapen" med andre, skal jeg skytes for å korrigere? Dere burde egentlig takke meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig forskjell her Gnome. De ledningene som brukes er utskiftbare, fysiske objekter. Musikkteori er en måte å forstå/gjøre seg forstått på. Hvorfor ikke lære seg språket riktig hvis man først skal lære det?

På en annen side enig i at det går an å unngå hele settinga. Kanskje skrive om første posten til tabs? Uten navn på akkorder selvfølgelig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Jeg går snart inn i en bedrift hvor jobben min blir bla. å bygge og feilsøke gitarrigger, samt. finne løsninger for folk. Tror du jeg kommer til å fortelle dem at de kan gå å skyte seg selv om de bruker kabelprodusent A og ikke B mellom ampen og høytaleren? Bare fordi det teoretisk er en forskjell i kapasistans som kan føre til tonetap, som INGEN i realiteten hører forkjell på???

nr.1. Jeg har ikke bedt folk om å skyte seg selv

nr.2. Er dette saklig innehold du kommer med, eller er det egentlig bare et forsøk på å skryte av ny jobb?

nr.3. Skulle ikke du stikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euphor: At kabler er utskiftbare er vel noe irrelevant? Poenget mitt er vel mer at man ikke hører forskjell. Menmen, var bare en sammenliging, var den beste jeg fant på i farten.

jsbach: Jeg skjønner poenget ditt, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du må drive å prakke dette på alt og alle! Det at folk sier "dette skjønte jeg ikke en dritt av" vitner kort og godt om at det du skriver verken er noe du trenger, eller burde skrive.

Og nei, jeg skryter ikke om ny jobb, og det er ikke nødvendigvis en ny jobb heller. (Sånn rent teoretisk, for de av oss som har hatt bedriftsøkonomi i en eller annen form)

Det er en grunn til at man på barneskolen får høre at atomer er de minste partiklene som eksisterer, og at det på ungdomsskolen endres til kvarker. Det er også en grunn til at atommodellen fra ungdomsskolen ikke sier noe om energinivåer. Og jeg kan love deg at hva jeg nettop skrev får en eller annen atomfysiker til å le (eller tilogmed Jon Henrik som har fullført 3FY?), fordi det jeg har lært i 2FY er så forenklet.

Bb og A# er samme jævla frekvensen, og det er det ikke noe du kan si noe på. Vær så snill og hold deg til det. De som er interesserte i å lære mer lærer det tidsnok, tro meg. Alle andre tror jeg det er best du overlater til "uvitenheten". Så slipper du å gi dem inntrykket av ikke å skjønner en dritt.

Og det med å stikke burde du lest som et stort skilt som blinket *IRONI SOM VIRKEMIDDEL*

Nuff said, dette er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, jeg skjønner teorien du argumenterer for, så du ikke tror jeg argumenterer mot den, for den stemmer. Men som en aktiv musiker så må jeg si at akkurat den kunnskapen er blandt det som har hjulpet meg garrantert minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mening, men du tar feil. :P

Jeg følger fullt og helt Bach her.

Viktige punkt som bør nevnes:

- Trådstarter snakker i all hovedsak, og nevner også selv(!) kvintsirkelen.

- min egen tanke er da at man kan benytte seg av denne fremgangsmåten ved hjelp av kvintsirkelen.

- Skal det være noe logikk i hvordan man bruker kvintsirkelen i forbindelse med låtskriving, så kan man ikke følge det som står i åpningsposten. Ene og alene pga den nevnte A#. Sjekk kvintsirkelen selv og prøv å se en sammenheng. Lykke til.

- med Bb finner du straks sammenhengen. I mine tanker er det bare én ting som gjør dette vanskelig, og det er dere som syter over at "ja, men det er jo det samme dah lissom...". Ja, det er det samme, og nei, det er ikke det samme.

Hvis du synes de viktige punktene ikke er viktige, så er det kanskje bedre å pugge det trådstarter har skrevet. Da slipper man i det minste å finne ut noe selv.

Nei til å lære noe nytt, gi meg superpillen som gjør meg kapabel til alt! Helst i går!

Dere skulle hatt mer juling enn mat... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror flere her veit at A# og Bb er samme tone, enn at de ikke er det. Derfor tror ejg mange vil finne sammenheng, fordi de ser at "ah, han sa C og A# i en F-låt, men A# og Bb er jo samme tonen, så derfor fant jeg dne i kvintsirkelen allikavel".

Tror flere sier det enn "dah, det er jo ikke riktig hva du sier". I realiteten blir jo hva han spiller det det mest riktige, og hva er egentlig mest viktig?

Jeg så ikke helt greia bak det argumentet. I tillegg vil ikke mange bruke den til å finne sammenhengen mellom F og A# (som jo er der, fordi de klinger fint sammen), men heller lete seg frem til sammenhengen mellom G og C, eller F og Bb, for så å utifra akkorden F kanskje finne fram til Bb. Hvis noen da sier A# vil misforståelsen ganske lett kunne oppklares. Klarer man å bruke kvintsirkelen, vet man nok til å se at Bb og A# er samme tone om noen skulle skrive det og referere til kvintsirkelen.

Jeg er fortsatt imot at man skal prakke på detaljer og vendinger som er nye og uvante for folk, fordi det skaper mer forvirring enn oppklaring.

Og, folk må da kunne få lov til å bruke og referere til kvintsirkelen selv om de driter i forskjellen på A# og Bb vel :huh::huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.